آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن از یکدیگر تفکیک شوند
کد خبر: 4177985
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
آیت‌الله دژکام:

آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن از یکدیگر تفکیک شوند

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه باید آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن از یکدیگر تفکیک شوند، گفت: این مسئله مانند ورزش است که ورزش همگانی و قهرمانی داریم و به هر دو عرصه هم نیاز داریم لذا در زمینه آموزش همگانی قرآن باید هدف داشته باشیم و ببینیم در کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 4 آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی جامعه قرآنی شیراز با طرح این سؤال که اگر بنا باشد که بگوییم حاکمیت اسلامی داریم، باید چه نوع مدیریتی در زمینه قرآن اعمال کنیم، گفت: گرچه آرمان‌های بلندی در تمام ابعاد مسائل کشور و حاکمیت دینی داریم اما مدیر هم بیشتر از توان خودش مکلف نیست یعنی تکلیف مدیر هم در حد وسع است، همانطور که تکلیف شخص هم در حد وسع است.

وی با یادآوری اینکه به تعبیر مرحوم آیت‌الله حائری تکلیف دون وسع است، افزود: گاهی احساس می‌شود مطالبه‌گری تبدیل به بهانه‌ای برای نابود کردن برخی مدیران شده است زیرا می‌دانیم که آن مدیر واقعاً تلاش می‌کند اما می‌گویند کاری نکرده است. در صورتی که ترک فعل برای زمانی است که امکاناتش بوده اما مدیر کار انجام نداده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این مسئله به دلیل عدم توجه به چارچوب‌های بحث تکلیف در اسلام است، افزود: بابی در علم عقاید داریم که نامش تکلیف است. تکلیف از جانب خدا خوب است و در حد وسع است. اگر این‌ها را یاد نگیریم و یاد ندهیم گاهی اوقات ممکن است نسبت به مدیران هم ظلم کنیم.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه در مباحث قرآنی هم ببینیم که خداوند چقدر تکلیف کرده است و همان را بخواهیم، گفت: در مدیریت فضای قرآنی باید بدانیم آرمان‌هایمان چیست. دلمان می‌خواهد تمام مردم بتوانند قرآن را بخوانند و بفهمند. اگر این آرمان نهایی ماست باید این را چگونه تعبیر کنیم.

وی با اشاره به فعالیت شورای قرآنی گفت: می‌خواهیم در این شورا برای کارهای قرآنی برنامه‌ریزی کنیم زیرا حاکمیت نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید بر روی اصول محکمی شکل بگیرد.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه دور هم نشستن به عنوان شورای قرآنی یعنی باید دور هم بنشینیم و مطالعه کنیم تا مسائل قرآنی را سامان‌مند کنیم، خواستار داشتن و ارائه دستور کار شورا به مسئولان و حاضران در جلسه شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در شورای قرآنی باید هدفگذاری و مهندسی فرهنگی انجام داد، گفت: این هم‌اندیشی برای همین مسائل است تا مسائل و برنامه‌ها را سامان دهیم. باید بررسی کنیم که آیا می‌دانیم می‌خواهیم به کجا برسیم یا در چه زمینه‌ای می‌خواهیم فعالیت کنیم.

وی با تصریح اینکه باید آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن از یکدیگر تفکیک شوند، گفت: این مسئله مانند ورزش است که ورزش همگانی و قهرمانی داریم و به هر دو عرصه هم نیاز داریم لذا در زمینه آموزش همگانی قرآن باید هدف داشته باشیم و ببینیم در کجا باید سرمایه‌گذاری کنیم.

آیت‌الله دژکام، یکی از جاهای که کار آموزش عمومی قرآن به خوبی انجام شده است را دارالقرآن بسیج عنوان کرد که قریب 80 هزار نفر در دوره‌ها و مسابقات قرآن شرکت کردند و سپس افزود: باید بررسی کنیم که در زمینه آموزش‌های همگانی هدفمان چه باید باشد و برای آن‌ها سطح‌بندی داشته باشیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برخی مدل‌هایی که کار شده بسیار قوی و حرفه‌ای است، چون ترجمه قرآن هم آموزش داده می‌شود، گفت: مربیان خوبی داریم که می‌توانند کارهای خوبی انجام دهند تا فردی که دیپلم یا لیسانس دارد وقتی قرآن می‌خواند متوجه شود که چه می‌خواند.

ضرورت تدوین سند چشم‌انداز در آموزش‌های همگانی قرآن

وی با طرح این سؤال که در در زمینه مفاهیم در آموزش‌های عمومی می‌خواهیم چه کنیم، گفت: باید اینها باید واضح شود بعد در جلسه شورای فرهنگ عمومی توضیحاتی درباره آن ارائه شده تا مصوب شود که بدانیم در 4 سال آینده باید چه وضعیتی داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید اول بدانیم که چه کار می‌خواهیم انجام دهیم بعد اجرا کنیم وگرچه کار به سرانجام نمی‌رسد و امکانات کشور تضییع می‌شود و ما حق چنین کاری نداریم، گفت: در سطح کارهای تخصصی قرآنی بزرگانی در جهان اسلام داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به ابن جزری که در زمینه کتابت و قرائت قرآن در جهان اسلام حرف برای گفتن داشته است، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در این عرصه بسیار عقب‌گرد کردیم و اکنون چنین کسی نداریم، گفت: اکنون کاتبان قرآن در شیراز چند نفر هستند که به خط نستعلیق قرآن را کتابت می‌کنند اما غلط املایی نداشته باشد زیرا اگر قرآن کتابت شده چاپ شود، دارای غلط املایی باشد از رده خارج می‌شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر در جایی قرآن یا دعا اشتباه خوانده شود، باید در شورای قرآن بیان شده تا اصلاح شود، افزود: کار تخصصی کاملا با کار آموزش‌های عمومی متفاوت است و باید به صورت کاملاً تخصصی و دقیق فعالیت کرد.

وی، نهایت کار آموزش تخصصی قرآن را تفسیر عنوان کرد و گفت: همه تفسیر به برگزار کردن مسابقه تفسیر نیست در صورتی که باید از ابتدا مجموعه علوم قرآنی را آغاز کرده تا به تفسیر برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه شورای قرآن استان باید درباره این مسائل تصمیم بگیرد، گفت: در بخش آموزش عمومی در استان کار بد نبوده است اما در قسمت تخصصی چه داریم. اینکه می‌گوییم کرسی قرائت راه‌اندازی شود، برای آن است که آموزش تخصصی قرآن شود و در این جلسات اشتباهات و نکات بیان شود.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشکده علوم قرآنی شیراز در این مباحث تأکید کرد و گفت: باید کرسی‌های تخصصی تمام علوم قرآنی برپا شود و بررسی کنیم که هرکسی چه تخصصی دارد و آموزش‌های تخصصی را آغاز کنیم و این کار باعث رشد فضای قرآنی استان خواهد شد.

آیت‌الله دژکام در ادامه به موقوفه نصیرالملک شیراز اشاره کرد و افزود: طبق نیت واقف این موقوفه باید هر هفته تلاوت قرآن از محل درآمدش در آنجا انجام شود. این موقوفه 8 هزار هکتار است و باید از این ظرفیت و درآمد آن برای برپایی کرسی‌های تخصصی تلاوت استفاده کرد و اگر مسئولان آن نمی‌توانند این مسئله را بیان کنند و کار را تحویل دهند.

وی همچنین بر اهمیت توجه به مباحث فنی تلاوت‌ها هم تأکید کرد و گفت: باید تلاوت قراء به گونه‌ای باشد که قابلیت پخش کردن از شبکه‌های مختلف داشته باشد تا اگر در هر جای دنیا این تلاوت‌ها پخش شود، نگویند مشکل داشته است.

امام جمعه شیراز با یادآوری این نکته که جای مطالبه‌گری این مسائل در همین شورای قرآن است، افزود: باید بتوانیم با همکاری شورای قرآن و مدیریت اوقاف و ارشاد برنامه دو سطح آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن را جدا کنیم و یک بوم برنامه قرآنی را اجرا کنیم. البته با داشتن دانشکده علوم قرآنی در هر کدام از رشته‌های قرآنی می‌توانیم آموزش داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha