وقف مشارکتی فرصتی برای همکاری در سنتی نیکو است
کد خبر: 4173797
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

وقف مشارکتی فرصتی برای همکاری در سنتی نیکو است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرانزلی گفت: وقف مشارکتی فرصتی است تا افراد به صورت گروهی و هر یک به حد توان خود در این سنت حسنه مشارکت کنند.

وقفوقف سنت حسنه‌ای است که به درستی می‌توان از آن به عنوان باقیات الصالحات نام برد، این عمل نیکو و پسندیده در هر حوزه‌ای که انجام شود قدمی برای پر کردن خلأهاست که با نیت الهی برای کمک‌رسانی به همنوعان و یاری رساندن در راستای دستورات باری‌تعالی انجام می‌شود.

در قرآن کریم آیه مستقیم در ارتباط با وقف وجود ندارد ولی با توجه به اینکه وقف در واقع نوعی صدقه و انفاق محسوب می‌شود می‌توان به برخی آیات در این زمینه اشاره کرد.

خداوند متعال در آیه ۱۰ از سوره مبارکه حدید درجه بزرگی برای انفاق کنندگان بیان کرده و افراد را تشویق به انجام این عمل خیر می‌کند و می‌فرماید «وَمَا لَكُمْ أَلَّا تُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُولَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ و شما را چه شده كه در راه خدا انفاق نمى‌‏كنيد و [حال آنكه] ميراث آسمان‌ها و زمين به خدا تعلق دارد كسانى از شما كه پيش از فتح [مكه] انفاق و جهاد كرده‌اند [با ديگران] يكسان نيستند آنان از [حيث] درجه بزرگتر از كسانى‏‌اند كه بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏‌اند و خداوند به هر كدام وعده نيكو داده و خدا به آنچه مى‌‏كنيد آگاه است».

تعبیر «للِّهِ میراثُ السَّمواتِ و الارض» به این معنی بوده که هر آنچه در آسمان و زمین است و هرچه که ما در اختیار داریم از آن خداوند بوده و چند صباحی در اختیار ما قرار دارد، پس چه خوب تا زمانی که در اختیار ماست، با قصد قربت، اختیار و اشتیاق به این امر الهی توجه کرده و از اموال موجود، مقداری را برای فردای خود انفاق کنیم.

امسال از دوشنبه، 10 مهرماه مصادف با ۱۶ ربیع‌الاول تا ۱۶ مهر مصادف با ۲۲ ربیع‌الاول هفته وقف نامگذاری شده و فرصتی است تا قدری بیشتر به این سنت حسنه توجه کرده و در حد توان در این مسیر گام برداریم.

حجت‌الاسلام حمید رهبرشاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت وقف مشارکتی اظهار کرد: وقف مشارکتی فرصتی است تا افراد به صورت گروهی و هر یک به حد توان خود در این سنت حسنه مشارکت کنند.

وی افزود: مشاوره وقف همه روزه در ساعت اداری توسط کارشناسان این اداره انجام می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری به اداره اطلاعات لازم را کسب کنند.

رهبرشاد با بیان اينکه هفته وقف در واقع فرصت توجه بیشتر به این سنت حسنه است و در طول سال نباید از آن غفلت کرد، گفت: در هفته جاری توسط دو واقف نیک‌اندیش دو واحد مسکونی جهت انجام امور خیر وقف شده است.

رئیس اوقاف بندر انزلی با بیان اينکه در حال حاضر بیشتر مشکلاتی که در اجرای نیات موقوفات داریم به دلیل عدم اطلاع جامعه هدف، مردم و حتی مسئولان از مسائل وقف است، اظهار کرد: ما ملزم هستیم طبق نیات واقف عمل کنیم. خود واقف می‌تواند متولی وقف را مشخص کند و سازمان اوقاف فقط ناظر باشد، متولی هم باید طبق نیات واقف عمل کند.

وی با بیان اینکه طبق قوانین شرعی پدر می‌‌تواند مال خود را به فرزندانش وقف کند، گفت: وقف یعنی حبس مال و آزاد کردن منافع آن و طبق قوانین وقف پدر می‌تواند اموال خود را به فرزندانش وقف کند در این صورت فرزندان نمی‌توانند مال را خرید و فروش کنند ولی از منفعت آن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha