«شیخ تاج‌الدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا درگذشت
کد خبر: 4173239
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

«شیخ تاج‌الدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا درگذشت

 شیخ تاج الدین حمید الهلالی، از شخصیت‌های تقریبی اهل‌سنت مصر و مفتی سابق استرالیا در سن 82 سالگی درگذشت. وی از حامیان تقریب مذاهب و از دوستداران امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری «الیوم»؛ شیخ تاج‌الدین حمید الهلالی، مفتی سابق استرالیا روز گذشته، 12 مهرماه، پس از بازگشت از ادای عمره در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع جنازه وی امروز پنجشنبه از زادگاهش روستای «السمطه» واقع  در استان «سوهاج» برگزار شد.

شیخ تاج‌الدین الهلالی در سال 1941 میلادی در روستای «السمطا» در استان سوهاج و در یک خانواده ساده متولد شد. پدرش عاشق دانش و علما بود. او مانند سایر هم‌نسلان خود در روستا خواندن و نوشتن را از مکتب‌خانه آموخت و حفظ قرآن را در آنجا به پایان رساند.

مرحوم الهلالی تحصیلات علمی خود را از مراکز آموزشی استان سوهاج آغاز کرد. او تحصیل خود را در الازهر در قاهره ادامه داد و از دانشگاه الازهر مدرک عالی بین‌المللی در رشته شریعت و حقوق و دیپلم تحصیلات تکمیلی در زمینه تدریس زبان‌شناسی و فقه تطبیقی ​​گرفت.

وی در زمینه وعظ و ارشاد، امامت و سخنرانی، استادی زبان‌شناسی و فقه تطبیقی ​​در دانشگاه‌ها و مؤسسات اسلامی در چندین کشور فعالیت کرد.

الهلالی در سال 1982 میلادی از مصر به استرالیا مهاجرت کرد و به دلیل صلاحیت‌های دینی خود به عنوان امام جماعت مسجد در حومه لاکمبا سیدنی و سرپرست مرکز اسلامی سیدنی کار کرد.
«شیخ تاج‌الدین الهلالی» مفتی سابق استرالیا درگذشت
در سال 1969 میلادی شيخ خالد زيدان مفتی استرالیا به دلیل بیماری کناره‌گیری کرد و تا سال 1988 کسی عهده‌دار این سمت نبود. در سال 1988 شيخ تاج‌الدين الهلالی با تصمیم کنفرانس اسلامی جوامع و شوراهای اسلامی و به توصیه مفتی لبنان «شیخ حسن خالد»، سمت مفتی اعظم قاره استرالیا را بر عهده گرفت.

وی آثار متعددی در زمینه علوم اسلامی نوشته است که برخی از آنها عبارتند از: «الحرية في الإسلام؛ تحذير المسلمين من غلو المتنطعين؛ حوار هادئ مع العلمانيين؛ دليل الحاج والمعتمر؛ مواجهات صريحة بين السنة والشيعة؛ ديوان شعري «خواطر في سجن القناطر؛ زاد الدعاة من الخطب والمحاضرات؛ زاد المسلم المهاجر في فقه الدنيا والدين؛ الجامع المبين لإصلاح قلوب المسلمين؛ حوار بين شاب مسلم وآخر أميركي».

مرحوم تاج‌الدین الهلالی اخیرا در مصر اقامت داشت، اما با اقلیت مسلمان استرالیا در ارتباط بود.

انجمن اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای درگذشت مفتی اعظم سابق استرالیا را تسلیت گفت و اعلام کرد که نماز غایب برای مرحوم الهلالی در مرکز امام علی(ع) سیدنی و برخی مساجد اقامه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha