تقویت روابط ایران و آفریقا در راستای تحکیم وحدت اسلامی
کد خبر: 4172994
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۳
عالم اهل تانزانیا در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

تقویت روابط ایران و آفریقا در راستای تحکیم وحدت اسلامی

مفتی سابق تانزانیا با بیان اینکه رهنمودهای رئیس جمهور ایران درباره عوامل تحقق وحدت را به اطلاع مردم و مسئولین کشور خود خواهد رساند، گفت: تحکیم روابط ایران و آفریقا به تحکیم اتحاد مسلمانان کمک شایانی می‌کند.

تقویت روابط ایران و آفریقا به تحکیم وحدت اسلامی کمک می‌کند/آماده

شیخ الهادی موسی سالم النقشبندی، رئیس «جمعیت امنیت و صلح بین ادیان» تانزانیا و مفتی سابق شهر دارالسلام در حاشیه سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تقدیر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در امر تحقق وحدت امت اسلامی گفت: این برنامه‌های هر ساله که از سوی مسئولان ایرانی تدارک دیده می‌شود، مهم و از واجبات دین اسلام است.

وی تصریح کرد: تا کنون بیش از پنج  بار در این کنفرانس حضور داشتم. این اجلاس از مهمترین برنامه‌ها در زمینه وحدت امت اسلامی است. می‌دانیم که قرآن کریم از مسلمانان می‌خواهد که صفوف خود را یکی کنند و ید واحده باشند. قرآن می‌فرماید: «واعتصمو بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا.» همچنین پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «المسلم للمسلم کبنیان یشد بعضه بعضا»(مسلمانان نسبت به هم مانند بنای استواری هستند که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می‌بخشند) لذا مسلمانان باید به دنبال وحدت باشند زیرا یدالله مع الجماعه (دست خداوند با جماعت است).

این عالم تانزانیایی ادامه داد: وقتی دچار تفرقه شویم از یکدیگر دور و دچار ضعف می‌شویم. بنابراین باید متحد باشیم تا دشمنان اسلام نتوانند با حیله در جوامع ما نفوذ و توطئه‌های خود را اجرا کنند.

شیخ سالم النقشبندی با بیان اینکه دستیابی به وحدت به سادگی محقق نمی‌شود، گفت: تحقق وحدت نیاز به مجاهدت مسلمانان دارد، تقریب بین مذاهب از مهم‌ترین مسائل در این خصوص و از عوامل اصلی اتحاد مسلمانان است.

وی برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در هفته وحدت را مهم برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از علما و شخصیت‌های سیاسی و دینی در جهان دعوت کرد تا به تحقق این امر که مصلحت امت اسلامی در آن است، کمک کند، زیرا وحدت مسلمانان از هر مسئله دیگری مهم‌تر است.

رئیس «جمعیت امنیت و صلح بین ادیان» تانزانیا گفت: وجود اختلاف نظر بین مسلمانان از بعد عقلی و شرعی جایز است. آری تنوع وجود دارد و این امری طبیعی است، زیرا اختلاف نظرها در خصوص فروع دین است، ما مسلمانان بر سر اصول دین با هم اختلافی نداریم و این اختلاف خصومتی بین مسلمانان شمرده نمی‌شود.

وی مسلمانان را همچون ید واحده توصیف کرد و گفت: ما می‌توانیم با هم اختلاف نظر داشته باشیم؛ اما این امر نباید موجب تفرقه بین ما شود. اگر اختلاف نظرهایی با هم داشتیم این خود رحمت است، ولی اگر دچار تفرقه شویم این، حرام است و وحدت امت اسلامی را از پایه و اساس در هم می‌شکند.

شیخ سالم النقشبندی در ادامه کنفرانس وحدت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران را موفق توصیف کرد و گفت: این اتفاقات به نفع امت اسلام و جهان اسلام است.

وی در خصوص اینکه چگونه می‌توان ارزش‌های اسلامی را پیاده کرد به نحوی که جهان اسلام مملو از صلح و آرامش باشد، گفت: ما سخنان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  را در این خصوص مهم برمی‌شماریم و آنچه در سخنرانی مراسم افتتاحیه بیان شد و نیز رهنمودهایش را به کشورمان ابلاغ می‌کنیم و آنها را به اطلاع مدرسین، اساتید و دانشجویانمان می‌رسانیم.

موسی سالم النقشبندی با بیان اینکه ایده رئیس جمهور ایران در خصوص اتحادیه کشورهای اسلامی اهمیت دارد، گفت: هر کدام از ما که در این کنفرانس شرکت کرده‌ایم هر آنچه را در اینجا شنیده‌ایم به کشورهایمان و گوش کسانی که غائب بودند، می‌رسانیم تا در زمینه همین طرح تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی نیز بحث و بررسی‌های بیشتر انجام شود.

مفتی سابق تانزانیا ضمن تأکید بر تأثیر روابط بین کشورهای اسلامی و از جمله روابط تجاری بر تقویت وحدت اسلامی گفت: برای مثال تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقا اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ این چیزی است که به آن نیاز داریم، زیرا کشورهای اسلامی در سایه دوستی بیشتر با یکدیگر است که می‌توانند ائتلاف ناگسستنی در برابر بیگانگان تشکیل دهند.

وی توافق بین ایران و عربستان سعودی را نیز مهم برشمرد و گفت: اگر این دو دولت با یکدیگر توافق کنند منافع امت اسلامی بیش از پیش محقق خواهد شد.

شیخ الهادی موسی سالم النقشبندی، رئیس «جمعیت امنیت و صلح بین ادیان» از تانزانیا

رئیس «جمعیت امنیت و صلح بین ادیان» گفت: تا کنون بیش از پنج  بار در این کنفرانس حضور داشتم. این کنفرانس از مهمترین برنامه‌ها در زمینه وحدت امت اسلامی است. ما می‌دانیم که قرآن کریم از مسلمانان می‌خواهد که صفوف خود را یکی کنند و ید واحده باشند. قرآن می‌فرماید: واعتصمو بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا.

این عالم تانزانیایی ادامه داد: وقتی دچار تفرقه شویم از یکدیگر دور و دچار ضعف می‌شویم. بنابراین باید متحد باشیم تا دشمنان اسلام نتوانند با حیله در جوامع ما نفوذ و توطئه های خود را اجرا کنند.

شیخ الهادی سالم النقشبندی درباره فعالیت جمعیت امنیت و صلح بین ادیان گفت: ما در تانزانیا و دیگر کشورها فعالیت‌هایی در زمینه تقویت صلح و آشنایی پیروان ادیان با یکدیگر داریم. فعالیت در زمینه صلح در هر جای جهان نیازمند علم و دانش است. مردم باید اهمیت امنیت و صلح را درک کنند و باید این علم منتشر شود تا همه به اهمیت آن پی ببرند. علم و تبلیغ در این زمینه مهم است. باید نشست‌های زیادی بین رهبران ادیان مختلف برگزار شود. آنها باید گرد هم جمع شوند و با هم صحبت کنند .

وی افزود: ما در اسلام مسئله تقریب بین مذاهب را داریم اما باید تقریب بین ادیان هم برقرار شود.

این عالم دینی درباره هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی گفت: قرآن‌سوزی و هتک حرمت پیامبر اکرم(ص) امری بسیار متأسف کننده است. این امر اهمیت آشنایی پیروان ادیان را بیشتر نشان می‌دهد. همه پیروان ادیان باید به مقدسات هم احترام بگذارند. مسیحیان باید به مقدسات اسلامی احترام بگذارند و مسلمانان هم متقابلاً باید به مقدسات آنها احترام بگذارند. مثلاً نباید مسلمانان به کلیسا بی‌حرمتی کنند و مسیحیان هم نباید مساجد را تخریب کنند یا به قرآن توهین کنند. باید ادیان به هم نزدیک شوند تا از این قبیل اقدامات جلوگیری شود.

وی افزود: دشمنان دین و اسلام عامل این اقدامات هستند. آنها از اسلام و مسلمانان نفرت دارند و بیشتر کسانی هستند که به ادیان احترام نمی‌گذارند.

این فعال اسلامی درباره موضوع فلسطین هم گفت: پایمال شدن حقوق فلسطینیان باعث ناراحتی و نگرانی ماست. موضوع قدس موضوعی مربوط به همه مسلمانان و نه تنها فلسطینیان است. مسجد الاقصی محل معراج پیامبر اکرم(ص) است. ما امروزه به راحتی در خانه خدا زیارت می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم به قدس هم سفر کنیم اما صهیونیست‌ها مانع این امر می‌شوند.

کشورهای اسلامی باید موضوع قدس و مسجد الاقصی را بسیار جدی بگیرند و مسلمانان باید امکان سفر و زیارت مسجد الاقصی را مانند مکه و مدینه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha