همایش بین‌المللی آزادی بیان در کربلا
کد خبر: 4172868
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

همایش بین‌المللی آزادی بیان در کربلا

همایش بین المللی آزادی بیان و همزیستی مشترک به همت آستان مقدس حسینی(ع) در نجف اشرف برگزار شد و استاد دانشگاه الازهر از جمله شرکت‌کنندگان در این همایش پس از تشرف به حرم امام حسین(ع) همزیستی مسالمت آمیز بین همه طوائف عراقی را ستود.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری نون عراق، بنیاد گفت‌وگو و صلح وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) دیروز دوشنبه همایش بین‌المللی آزادی بیان و همزیستی مشترک را برگزار کرد.

ولید البعاجی ، یکی از اعضای کمیته مقدماتی همایش یادشده گفت:« بنیاد گفت‌وگو و صلح به همزیستی، ایجاد صلح و صلح مدنی در بسیاری از کشورها اهتمام و با برگزاری سمینارها و همایش‌ها در داخل و خارج عراق بر صلح پایدار تأکید دارد.»

وی تأکید کرد: «اصطلاح و مفهوم آزادی جنبه‌های مختلفی به خود گرفته است و هر طرفی بنا به دستور کار خود، این اصطلاح را به سمت آنچه می‌خواهد انجام دهد، معطوف کرده‌ است، تا جایی که به نام آزادی بیان به تحقیر ادیان، سوزاندن قرآن یا به همجنسگرایی روی می‌آورند؛ این اصطلاح به شعاری برای بی تدبیران و منحرفان اخلاقی تبدیل شده است.»

این مسئول آستان مقدس حسینی گفت: همایش آزادی بیان دیروز دوشنبه در دو نشست صبحگاهی و عصرگاهی برگزار شد که در نشست صبح مفهوم همزیستی مسالمت آمیز، آزادی بیان و آزادی بیان در اندیشه علامه سید صالح الحکیم مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه عصر به آزادی، مفهوم آن در ادیان و خطر همجنس‌گرایی برای بشریت و همچنین موضوع آزادی و سوزاندن کتب مقدس پرداخته شد.

البعاجی افزود: این همایش با حضور گروهی از علما و طلاب حوزه علمیه نجف اشرف، الازهر مصر، دانشگاه الزیتونه تونس، شورای علمای اندونزی برگزار شد و همچنین از دیگر نهادها و گروه‌های اسلامی در عراق از جمله بغداد، الانبار، بصره و کردستان عراق، کلیسای کاتولیک و گروهی نیز از فرقه‌های مسیحی یونانی و ارتدوکس از کشورهای مختلف از جمله مجارستان، سوریه، مصر و لبنان و غیره دعوت شده بودند.

وی تصریح کرد: حاج حسن رشید العبایجی به نمایندگی از آستان مقدس حسینی طی نطقی در این همایش بر لزوم احترام به همزیستی مشترک بین ادیان تأکید کرد.

تأکید استاد الازهر بر دوستی با شیعیان

شیخ احمد حسین، استاد ادیان و مذاهب دانشگاه الازهر نیز که برای شرکت در این همایش به کربلای معلی سفر کرده است، امروز با تشرف به حرم امام حسین(ع) همزیستی مسالمت آمیز بین همه طوائف عراقی را ستود.

شیخ حسین در گفت‌وگو با خبرگزاری نون عراق گفت: امروز مفتخر به زیارت مرقد سیدالشهدا امام حسین (علیه السلام) شدیم و از زیارت و دیدار با عشاق این امام در اینجا بسیار خرسندیم و از این مکان مقدس سلام همه مصری‌ها را به برادران آنها در عراق می‌رسانیم.

وی افزود: ما درباره عراق یک چیز می‌شنیدیم و امروز چیز دیگری دیدیم. ما شاهد همبستگی عربی و اسلامی و برادری بین اهل تسنن و شیعه هستیم. فرقی بین آنها نمی‌بینیم و ما از اینجا در کربلای معلی و حرم امام حسین(ع) تأکید می‌کنیم که ما یک امت مسلمان واحده هستیم که خدای یکتا را می‌پرستیم و به یک پیامبر و یک قرآن اعتقاد داریم.

استاد دانشگاه الازهر گفت: به کسانی که به دنبال تفرقه بین امت واحده اسلامی هستند می‌گویم که اختلاف در یک خانه و خانواده بین برادران هم طبیعی است اما ما برادری اسلامی و انسانی خود را حفظ می‌کنیم و شیخ الازهر هم سند برادری انسانی را به امضا رسانده که بر برادری بین مذاهب مختلف اسلامی تأکید شده است.

همایش بین المللی آزادی بیان کربلا و ارادت استاد الازهر به امام حسین(ع)/اماده

شیخ حسین از برادران شیعه در کربلا هم برای میزبانی شایسته تقدیر کرد و گفت: این دیدارهای مهم تصاویر منفی از عراق را محو می‌کند و ما در اینجا در کنار مرقد امام حسین(ع) در کنار برادران شیعه خود هستیم که ما را از خودشان می‌دانند و به اندازه دیگر زائران از ما استقبال می‌کنند؛ چرا که عشق به امام حسین(ع) ما را گرد هم آورده است.

ماکاریوس قلومی،کشیش کلیسای کاتولیک رومی سیده دمشق نیز که از شرکت‌کنندگان در همایش آزادی بیان نجف‌اشرف بود، امروز سه شنبه با حضور در حرم امام حسین(ع) ضمن ابراز شگفتی از شکوه این مکان مقدس گفت: در جهان ظالمانه امروز که قدرت‌های دشمنان به دنبال تفرقه بین ادیان و طوائف هستند ما نباید از جوامع اروپایی که از دین دور شده‌اند، تقلید کنیم.

همچنین شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی هم امروز در کربلای معلی میزبان مهمانان کنفرانس آزادی بیان بود.

همایش بین المللی آزادی بیان کربلا و ارادت استاد الازهر به امام حسین(ع)/اماده

انتهای پیام
captcha