13 وقف جدید در گیلان ثبت شد
کد خبر: 4172437
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

13 وقف جدید در گیلان ثبت شد

مدیرکل اوقاف گیلان از ثبت 13 وقف جدید به ارزش 45 میلیارد تومان طی یک‌سال گذشته در استان خبر داد و گفت: بزرگترین وقف سال‌های اخیر هم امسال در شهر رشت ثبت شده که ساختمانی سه طبقه با نیت راه اندازی درمانگاه به تولیت دانشگاه علوم پزشکی استان به ثبت رسیده که ارزش آن 35 میلیارد تومان است.

حجت الاسلام علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان امروز، 9 مهرماه در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن هفته وقف، اظهار کرد: در سال‌های قبل هفته وقف از 27 صفر شروع می‌شد، اما از سال گذشته روز 16 ربیع به نام آغاز هفته وقف نامگذاری شده و از سال آینده در تقویم رسمی کشور هم ثبت می‌شود.

وی افزود: بزرگداشت هفته وقف با هدف تبلیغ و ترویج و جریان سازی این سنت حسنه دینی در جامعه اسلامی است، با استفاده ازظرفیت رسانه بتوانیم خدمات وقف در حوزه‌های مختلف را گزارش کنیم؛ اگر کسی بخواهد در زندگی کار ماندگاری انجام دهد با وقف می‌تواند به این مهم دست یابد.

علیزاده وقف را مظهر وحدت و یکپارچگی، اتحاد و انسجام منطقه‌ای و ملی دانست و گفت: واقفین خیراندیش با وقف مال خود، هم پاسخگوی مردم در دنیا هستند و هم با عمل خیر خود توشه‌ای برای آخرت ذخیره می‌کنند؛ لذا پیام وقف، عزت و اقتدار و معنویت جامعه، آرامش و آسایش، خدمت خالصانه و بی منت برای جامعه است.

مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به اینکه امروز نقش امامزادگان واجب التعظیم ادامه دهنده راه انبیا و اولیا، مأمن مومنین و محل ترویج و تبیین معارف اسلامی و قرآن است، بیان کرد: در استان گیلان 941 بقعه متبرکه داریم.

وی با بیان اینکه در گیلان پنج هزار موقوفه و 23 هزار رقبه داریم، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون محموعا 13 وقف جدید به ارزش 45 میلیارد تومان در استان به ثبت رسیده است، بزرگترین وقف سال‌های اخیر هم امسال در شهر رشت ثبت شده که ساختمانی سه طبقه با نیت راه اندازی درمانگاه به تولیت دانشگاه علوم پزشکی استان به ثبت رسیده که ارزش آن 35 میلیارد تومان است.

علیزاده گفت: از سال گذشته تاکنون 18 هزار بسته معیشتی به ارزش 10 میلیارد تومان بین خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شده، مردم هم در قالب طرح نذورات و مودت، طی یکسال گذشته بیش از 45 میلیارد تومان به بقاع متبرکه کمک کرده‌اند که هفت میلیارد تومان ندی و 38 میلیارد تومان آن غیر نقدی است و بخش عمده‌ای از آن در سامانه اوقاف ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان سال گذشته برای تبلیغ معارف دینی و ترویج وقف 650 روحانی مبلغ به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند که از این تعداد 250 مبلغ اعزامی از قم بوده است، بیان کرد: طرح شمیم خدمت یکی از طرح‌های اوقاف در راستای رونق اشتغالزایی بوده که در سطح 22 بقعه متبرکه گیلان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در طول سال همه مناسبت‌های ملی، فرهنگی، مذهبی، انقلابی در بقاع متبرکه استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: همزمان در ایام اربعین حسینی بیش از 35 تن برنج علاوه‌بر اقلامی نظیر چای، روغن، رب و آب معدنی به ارزش هشت میلیارد تومان در مواکب داخلی استانی و مستقر عراق از محل کمک خیرین و درآمد موقوفات توزیع شد.

علیزاده با بیان اینکه به 120 هیئت مذهبی که در بقاع متبرکه فعالیت دارند از محل موقوفات مورد حمایت قرار گرفتند، تصریح کرد: برگزاری بیش از 200 جلسه تلاوت و تفسیر قرآن، 60 مراسم جزء خوانی، 300 محفل انس با قرآن، برگزاری مسابقات سهرستانی و استانی با حضور یک‌هزار و 200 شرکت‌کننده از جمله حوزه فعالیت‌های قرآنی اوقاف در استان است.

مدیرکل اوقاف گیلان در خصوص اخذ سند مالکیت برای موقوفات بیان کرد: در یکسال اخیر 86 سند مالکیت برای موقوفات استان اخذ شد که نسبت به سال گذشته 110 درصد رشد اخذ سند مالکیت برای موقوفات داشتیم، تا پایان سال ان‌شاءالله برای دو هزار رقبه سند مالکیت اخذ می‌شود؛ در حوزه اجرای احکام قضایی، 38 حکم اجرا شده است.

وی گفت: در هفته وقف 17 پروژه عمرانی به متراژ پنج هزار مترمربع به مبلغ 65 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، چهار پروژه موقوفه به متراژ سه هزار و 200 مترمربع به ارزش 40 میلیارد تومان است که کلنگ زنی آن انجام می‌شود. بیش از 150 اصله درخت هم در اطراف بقاع استان کاشته شده است و ادامه دارد. در یکی از موقوفات استان یک‌هزار اصله نهال نارنگی کاشته شده که سالانه تقریبا 500 میلیون تومان درآمدزایی دارد.

انتهای پیام
captcha