آمادگی اصفهان برای نقش‌آفرینی در ساختن تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 4171968
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۹
در آیین افتتاحیه پنجمین جایزه مصطفی(ص) مطرح شد

آمادگی اصفهان برای نقش‌آفرینی در ساختن تمدن نوین اسلامی

استاندار اصفهان از آمادگی این شهر برای نقش‌آفرینی در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و توامندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام خبر داد.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهانبه گزارش ایکنا، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) که شامگاه هفتم تیرماه در سالن اجلاس مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: میزبانی پنجمین دوره اعطای جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) در شهر اصفهان، فرصتی ارزشمند است تا از طریق تعامل با بزرگان علم و فناوری جهان اسلام، موجبات اعتلای این دانشمندان بیش از پیش فراهم شود.

وی افزود: ظهور اسلام و پیامبر آن در عصر جاهلیت با سرعتی حیرت‌انگیز و کیمیاگرانه، شب تاریک بشریت را روشن و اعراب جاهلی را به مجاهدانی شب‌زنده‌دار تبدیل کرد که کمر همتشان را به کسب رضایت پروردگار بربسته بودند و در راستای ساختن جامعه‌ای توحیدی جهاد می‌کردند.

استاندار اصفهان ادامه داد: اسلام با داشتن برنامه‌ای جامع و جهانی، داعیه‌دار خوشبختی و سعادت حقیقی انسان در زندگی دنیوی و اخروی است. این دین الهی زمینه تمدن‌سازی را با تولید علم، خردورزی و عقلانیت، مناظره، گفت‌وگو و پرسشگری فراهم کرده و با عبور از راه‌های پرپیچ و خم تاریخ، هر روز نقش خود را در جامعه انسانی نمایان می‌‌کند تا جایی که بنابر سنت الهی، در پایان تاریخ، حکومت جهانی عدل را برپا خواهد کرد. محققان و مورخان همواره با شگفتی و تحسین به این دوره از تاریخ نگریسته‌اند و بسیاری از آنها ظهور پیامبر اسلام را بزرگترین حادثه تاریخی زندگی بشر می‌دانند.

وی درباره عواملی که باعث اوج‌گیری تمدن اسلامی شد، به تشویق قرآن و سنت به فراگیری علوم، تأکید دین بر تفکر و عقلانیت، تکریم علم و عالم و تشویق به کسب علم از هر منبع صاحب علم اشاره کرد و گفت: در گذر زمان، تمدن اسلامی از راه بازرگانی، جنگ‌های صلیبی، ترجمه صدها کتاب از عربی به لاتین و سفرهای دانشمندانی از قبیل گلبرت، مایکل اسکات و... به آندلس اسلامی، به اروپا راه یافت.

مرتضوی ادامه داد: دنیای اسلام در جهان مسیحی راه‌های نفوذ متعددی داشت. اروپا از دیار اسلام، غذا، دارو، اسلحه، سلیقه و ذوق هنری و ابزار، صنعت و فنون دریانوردی را فرا گرفت. دانشمندان مسلمان و مورخان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری ملل مغرب‌زمین و اروپای مسیحی و مبدأ تحول و انقلاب علمی و صنعتی کنونی شد.

وی تصریح کرد: یکی از این مراکز علمی و تمدنی در دوران گوناگون اسلامی، اصفهان بوده است؛ شهری که مظهر افتخار و اقتدار و ارمغان گرانبهای هنر است، گنجینه‌ای ارزشمند از میراث تاریخ در آن به جا مانده و ارزش‌های والای دینی، فرهنگی، هنری و مدنیت ایرانی را در خود جای داده است که نه تنها برای ایرانیان، بلکه برای جهانیان علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن نیز جذابیت دارد. اصفهان حتی پیش از اسلام نیز یکی از مراکز علمی ایران بوده است.

به گفته استاندار اصفهان، این شهر پس از اسلام در سه دوره تاریخی، پایتخت سیاسی و فرهنگی و جلوه بلوغ میراث مدنیت ایرانی اسلامی شناخته شد و به نوشته مستشرقان، در روزگار صفویه،‌ اصفهان، بزرگترین و زیباترین شهر جهان شناخته می‌شد و رفت‌وآمد نمایندگان سیاسی و اقتصادی دولت‌های آسیایی و اروپایی، به این شهر جهانی رونق دیگری می‌بخشید.

وی اظهار کرد: عالمان بزرگی در جنبش علمی اصفهان شرکت کردند، اگرچه در بعضی از دوره‌ها بر اثر حملات دشمنان خارجی، شریان‌های اقتصادی و عمرانی اصفهان فروریخت، ولی حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی این استان همواره حرکت علمی خود را ادامه داده‌اند. این شهر به وجود کانون‌های اقتصادی در منطقه جغرافیایی ایران و تلاش و کوشش مردمانش افتخار می‌کند که موجب ایجاد تحولات اقتصادی و صنعتی در اصفهان شده است.

مرتضوی تصریح کرد: از امتیازات اصفهان آن است که مهد ایثار، جهاد و شهادت به‌شمار می‌رود و از کهن‌ترین روزگاران، کانون دلیران و مبارزان فداکار و بی‌مانند، به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تقدیم بیش از ۲۴ هزار شهید به انقلاب اسلامی بوده است. اصفهان با سابقه تمدن‌سازی قوی خود هم‌اکنون نیز آمادگی دارد تا در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی، فرهنگی و دانش‌بنیان خود در خدمت این مسئله مهم جهان اسلام باشد و در راستای توانمندسازی جویندگان علم در دنیای اسلام گام بردارد.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha