حکومت پیامبر(ص) مبتنی بر رعایت انصاف و قدرت مقابله با دشمنان بود
کد خبر: 4168876
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۳
عالم لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا::

حکومت پیامبر(ص) مبتنی بر رعایت انصاف و قدرت مقابله با دشمنان بود

شیخ احمد القطان تصریح کرد: پیامبر(ص) حکومتی را بنا نهاد که مبانی آن براساس عدل و انصاف و نیز قدرت مقابله با دشمنان و مشرکان بود.

به گزارش ایکنا، ۱۴۳۴ سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم صفر سال ۱۱ هجری قمری پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) در ۶۳ سالگی، چشم از جهان فروبست. آن بزرگوار ۵۲ سال قبل از هجرت، در شهر مکه متولد شد. حضرت محمد(ص) از اوان جوانی به خاطر صداقت و درستکاری، از محبوبیت خاصی در جامعه آن روز مکه برخوردار بود و بدین لحاظ به او لقب امین داده بودند. حضرت محمد(ص) در ۴۰ سالگی، به امر خداوند متعال به مقام بلند نبوت مبعوث شد تا مردم را به سوی خداوند یکتا، عدالت و برادری دعوت کند و امتیازات موهوم قومی، نژادی و طبقاتی را لغو کند. حضرت محمد(ص)، اسلام را در قالب دینی جامع، کامل و جاوید به جهانیان عرضه کرد. اکنون قرن‌ها از آن زمان می‌گذرد، اما دین اسلام همچنان زنده و پویاست و بیش از یک میلیارد انسان از این دین آسمانی پیروی می‌کنند. درباره شخصیت پیامبر اسلام(ص) سخن‌ها و گفته‌های بسیاری از سوی مسلمانان، پیروان ادیان دیگر و حتی آنانکه پیرو اندیشه‌های غیرمذهبی بوده‌اند، مطرح شده است. به همین مناسبت شیخ احمد القطان، روحانی اهل سنت و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» در لبنان در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت رحلت پیامبر(ص) درباره مهم‌ترین ویژگی‌ها و صفاتی که سیره نبوی را متمایز می‌کند، سخن گفت.

وی تصریح کرد: درباره مهم‌ترين ویژگی‌ها و صفات سیره نبوی باید گفت که پیامبر(ص) برای این فرستاده شد که مردم از عبادت بندگان جدا کرده و به سمت عبادت خدای بندگان ببرد. شکی نیست که سیره نبوی با شخصیت پیامبر(ص) است که متمایز می‌شود که توانست مردم را از ظلمات و تاریکی به سمت نور و روشناسی هدایت کند. این موضوع در تغییر و تحولی که توانست در خارج کردن عرب از جاهیت ایجاد کند، کاملاً مشخص است.

وی افزود: به همین دلیل بود که پیامبر در تمام سال‌هایی که در مکه حضور داشتند مردم را به سمت عقیده صحیح و توحیدی دعوت می‌کردند و پس از آن در مدینه برای بنای حکومت اسلامی تلاش کردند. حکومتی که مبانی آن براساس عدل و انصاف و نیز قدرت مقابله با دشمنان و مشرکان باشد.

مهمترین رسالت پیامبر‌ اکرم(ص) برای بشریت


شیخ قطان گفت: پیامبر اسلام‌(ص) برای توحید خداوند متعال دعوت کردند. ایشان در حدیثی می‌فرمایند: «کلّ مولد یولد علی فطرة حتّی یکون أبواه یهوّدانه و ینصرانه و یمجّسانه» (هر زاده شده‌ای بر فطرت توحید متولد شده است، پس والدین او، او را یهودی یا نصرانی یا مجوس گردانند) و رسالت پیامبر اسلام در واقع بشارت فطرت بشریت بوده و تمامی پیامبران برای توحید خداوند متعال دعوت می‌کردند و تنها شریعت آنها تفاوت اندکی داشت. پیامبر گرانقدر اسلام(ص) بر اساس سرشت انسانی که خداوند در وجود ما نهاده است دعوت کرده و خواستار تبعیت از خداوند متعال بودند.
این عالم لبنانی به وضعیت امت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص) اشاره و تصریح کرد: امت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص) یک مرد بزرگ و رهبر ارزشمند را از دست داد. بالطبع این موضوع تأثیر زیادی بر خانواده آن حضرت و اصحابشان داشت؛ چرا که آنها رهبر، معلم و الگوی خود را از دست داده بودند. اما با این حال توانستند ساختمان و بنایی که پیامبر(ص) آن را پایه‌گذاری کرده بود تکمیل و بنای حکومت اسلامی را محافظت کنند.
شیخ قطان درباره مهم‌ترین صفاتی که در قرآن کریم از شخصیت پیامبر(ص) ذکر شده است گفت: اگر مراجعه‌ای به قرآن کریم داشته باشیم، آیات بسیاری را خواهیم دید که شخصیت پیامبر‌(ص) را تبیین کرده است. مثلاً در جایی از قرآن آمده است: «وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰكَ إِلَّا رَحۡمَةٗ لِّلۡعَٰلَمِينَ» که تأکیدی است بر اینکه حضرت محمد(ص)، پیامبر رحمت است که این رحمت هم برای مسلمانان است و هم برای غیرمسلمانان. ضمن اینکه این رحمت در تمام سطوح و بخش‌های زندگی پیامبر‌(ص) به چشم می‌آید و حتی مخالفان و دشمنان آن حضرت هم از آن بهره می‌برند. بنابراین، با مراجعه به قرآن درخواهیم یافت که در موارد متعددی به عدالت، رحمت، محبت، توجه به دیگران و رعایت مصالح دیگر که همه ویژگی‌های پیامبر(ص) هستند پرداخته شده است.
وی افزود: بدون شک اسلام به وسیله جنگ و شمشیر رواج نیافته و از طریق شخص والای پیامبر‌(ص) و با دعوت و تکیه بر دانش و حقانیت و عدالت رواج یافت. مسلمانان قبل از اینکه سرزمین‌های مختلف را فتح بکنند در واقع از طریق جذب قلوب مردم پیام اسلام را منعکس می‌کردند‌.
شیخ قطان در ادامه با بیان اینکه دین مبین اسلام به وسیله تکیه بر سرشت بشری، جهانیان را به خود مجذوب ساخته و در سراسر جهان آوازه نیک به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: آموزه‌های اسلامی از قرآن کریم سرچشمه گرفته و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و صحابه قرار دادند.

ویژگی بارز سیره نبوی 

رئیس‌ جمعیت قولنا و العمل لبنان درباره ویژگی بارز زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر(ص) نیز تصریح کرد: پیامبر(ص) در برخورد با خانواده، اهل بیت و حتی خادمان خود با محبت و مهربانی برخورد می‌کرد. به گونه‌ای که باعث می‌شد تا طرف مقابل از تواضع پیامبر(ص) غافلگیر شده و تعجب کند. به عنوان مثال هنگامی که با جمعی از یاران خود بیرون رفته بودند، اقدام به جمع‌آوری هیزم برای روشن کردن آتش کردند. درواقع این نوع رفتار نشان‌دهنده همکاری حضرت با دیگران است. اگر ما به رفتار آن حضرت در قبال دیگران توجه کنیم، در خواهیم یافت که ایشان در عین اینکه پیامبر و فرستاده خدا بودند، با دیگری برخوردی برادرانه، دوستانه، متواضعانه، صبورانه و مهربانه داشتند.
شیخ قطان گفت: مسلمانان باید چهره حقیقی اسلام را به جهانیان معرفی کرده و ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) را با وضوح هرچه تمام برای مردم جهان بازگویی کنند تا آرمانی قابل الگوبرداری باشند. بدون شک در صورتی که مردم جهان حقیقت پیامبر اکرم(ص) را به خوبی دریابند از ایشان تبعیت کرده و ایشان را بعنوان الگویی گرانقدر خواهند دانست. ما باید به نشر اسلام کمک کنیم و در رواج اسلام و تعریف صفات حسنه پیامبرمان تلاش کرده و از هیچگونه خدمات و ایستادگی در این راه دریغ نکنیم.
عالم اهل تسنن لبنان در ادامه به نقش عملی پیامبر(ص) در ایجاد وحدت بین مسلمانان اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به تقویت و نهادینه کردن وحدت در بین صفوف مسلمانان اهمیت و توجه ویژه‌ای داشتند. به عنوان مثال در روز عرفۀ حجة الوداع، در خطبه‌اى عمومى با صداى بلند و خطاب به همۀ حاضران - كه مسلمانان كشورهاى مختلف بودند - چنين فرمودند: «أيها الناس ألا لاترجعوا بعدي كفاراً يضرب بعضكم رقاب بعض». (اى مردم! مبادا پس از من كافر شويد و با يكديگر جنگ و قتال كنيد.) یا در جای دیگری می‌فرمایند: «المؤمن للمؤمن كالبنيان المرصوص يشد بعضه بعضا». (مؤمن نسبت به مؤمن مانند بنای استواری است که اجزای آن، یکدیگر را استحکام می‏‌بخشند).
ترجمه: میترا فرهادی 

انتهای پیام
captcha