تقوا، لازمه ثبات در مسیر إلی الله است
کد خبر: 4167261
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی:

تقوا، لازمه ثبات در مسیر إلی الله است

یک مدرس حوزه و دانشگاه با تشریح راهکار ایمن بودن در مسیر سلوک الهی گفت: ما در این مسیر به عنصر تقوا نیاز داریم زیرا لازمه ثبات در این مسیر تقواست.

حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، مدرس حوزه و دانشگاه، شامگاه 14 شهریورماه، در جمع عزاداران حرم مطهر رضوی با اشاره به عبارت قرآنی «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ» اظهار کرد: خلاصه همه عرفان و همه قرآن در همین عبارت جمع می‌شود که به سوی خدا فرار کنید. غیرخدا یعنی دنیا، هوای نفس و شیطان، انسان را به دام خواهند انداخت، پس انسان باید همه هم و غم خود را در فرار به سوی خدا قرار دهد، تنها راه نجات فرار به سمت خداست.

با کدام وسیله به خدا برسیم؟

حیدری کاشانی بیان کرد: البته فرار به سوی خدا نیاز به موفقیت دارد و موفقیت در آن نیاز به معادله‌ای جدید دارد، خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» هر وسیله‌ای انسان را به خدا نمی‌رساند.

این پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: در روایات داریم که وسیله رساندن انسان به رضایت و رضوان الهی پیامبر و اهل بیت(ع) هستند، دست در دست ولی خدا و خاندان نبوت و امامت می‌توان به سمت خدا فرار کرد.

وی گفت: ما در این مسیر به عنصر تقوا نیاز داریم، لازمه ثبات در این مسیر تقواست، قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» اهل‌بیت(ع) و تقوا باعث می‌شوند تا ما این مسیر را ایمن طی کنیم، پیامبر(ص) فرمودند: «صادقین» علی(ع) و اولاد او هستند.

حیدری کاشانی بیان کرد: دیگران دعوت به خود می‌کنند و فقط ائمه اطهار بدون هیچ دعوت به خودی ما را به سمت خدا می‌برند، همه اهل‌بیت(ع) کشتی نجات هستند اما دانشگاه کربلا سریع‌ترین و وسیع‌ترین کشتی نجات را به ما معرفی می‌کند، که آن کشتی نجات، کشتی سیدالشهداست، البته مردم به کشتی نجات و آن وسیله می‌رسند اما در معادله تقوا خیلی‌ها ریزش می‌کنند.

لذت‌جویی؛ عامل ریزش از سپاه امام حسین(ع)

وی اظهار کرد: محبت به دنیا و لذت شهوات آن، انسان را از اهل بیت(ع) جدا می‌کند، ممکن است کسی به کربلا برسد و حتی در نماز با امام حسین(ع) باشد، اما دچار ریزش شود، بی‌پروایی‌ها و بی‌حیایی‌ها باعث ریزش می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در سیر و سلوک الی‌الله، حسینی و مهدوی باشیم، باید اهل تقوا باشیم وگرنه دنیا ما را به زیر می‌کشد، در سپاه عمر سعد «شمریت» و «حریت» جاریست، این همان جنود عقل و جهل است که باعث می‌شود انسان گاهی میل به حسینی بودن و یا یزیدی بودن داشته باشد.

حیدری کاشانی گفت: شمر زمانی پا در رکاب امام حق بود و وسیله نجات را پیدا کرده بود اما بی‌تقوایی‌های او دامنگیرش شده بود، او بنده دنيا و بنده شکم بود، در همان سپاه «حر» هم بود که تقوا و حیا، بهشتی شدنش را تضمین کرد.

این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: اربعین نگاه ما را عمیق‌تر می‌کند، شمریت و حریت در وجود همه ما جاریست، اما غلبه میل به حسینی شدن در اربعین بالا می‌گیرد و از ملیت‌های مختلف پای کار امام حسین(ع) می‌آیند و این بشارت زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

حیدری کاشانی افزود: غلبه حریت‌ها بر شمریت‌ها و غلبه حیا بر بی‌حیایی‌ها در اربعین دیده می‌شود، در این مسیر انسان چنان بی‌تکبر می‌شود که روی خاک می‌نشیند و متواضع از مهمانان امام حسین(ع) پذیرایی می‌کند.

وی گفت: مغناطیس اباعبدالله(ع) دل‌ها را جذب می‌کند و همه را برای حکومت مهدوی و استفاده از دریای ولایت و امامت آماده می‌کند، به این جهت علامت مؤمنان واقعی زیارت اربعین امام حسین(ع) است.

انتهای پیام
captcha