عشقی که تنها میان موکب‌ها می‌یابی
کد خبر: 4166334
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸

عشقی که تنها میان موکب‌ها می‌یابی

مراسم پیاده‌روی اربعین که هرساله باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود فرصتی بزرگ برای اتحاد مسلمانان دنیا و معرفی امام حسین(ع) به جهانیان است؛ اتحاد و عشقی که می‌توان از دل موکب‌ها تا پای پیاده زائران یافت.

موکب اربعینراهپیمایی در اربعین سیدوسالار شهیدان(ع) سنتی است که از دیرباز در بین شیعیان رواج داشته و هرساله با فرارسیدن ایام اربعین حسینی هزاران زائر دل‌شکسته از نقاط مختلف راهی کربلای معلی می‌شوند. پیاده‌روی اربعین یک حرکت اجتماعی و راهپیمایی جهانی است و محبان امام حسین(ع) با این حرکت علاوه بر زنده نگه داشتن اهداف امام حسین(ع) تصویری از عظمت دین اسلام و عشق به اهل بیت(ع) را به دنیا نشان می‌دهند. مراسم پیاده‌روی اربعین که هرساله باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود فرصتی بزرگ برای اتحاد مسلمانان دنیا و معرفی امام حسین(ع) به جهانیان است؛ اتحاد و عشقی که می‌توان از دل موکب‌ها تا پای پیاده زائران یافت.

علیرضا حاجی‌آبادی، از خدمتگزاران موکب فدک بیرجند در شهر کاظمین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: چند سالی است که توفیق خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) را دارم و چه توفیقی در زندگی انسان از این امر بالاتر؛ این توفیق با تمام سعادت‌هایی که در طول عمرم کسب کنم برابری می‌کند.

وی بیان کرد: در موکب فدک از شهرستان بیرجند صبحانه، نهار و شام را در خدمت زائران هستیم و فعالیت در این جایگاه از ساعت 4:30 صبح آغاز و تا انتهای شب ادامه دارد. در این موکب با توزیع چای و شربت و حتی آب سرد در خدمت زائران هستیم.

موکب اربعینی

حاجی‌آبادی با بیان اینکه سعی می‌کنیم به‌صورت مرتب نماز جماعت نیز در این موکب برگزار شود، ادامه داد: روزانه حدود چهار تا شش هزار پرس غذا بین زائران توزیع می‌شود. این امر اگرچه در گرمای هوا سخت است، اما جالب اینجاست که اصلا خستگی به دلمان راه ندارد و با روحیه‌ای وصف‌ناپذیر در حال خدمتگزاری هستیم.

وی افزود: اینجا عشق به خدمت به راهی که قرن‌ها پیش بنیان نهاده شد، در قلب‌ها نمایان است. جوشش این عشق است که ما خدمتگزاران را سرپا نگه داشته است. مردم با پای دل به این سفر مشرف می‌شوند و ما نیز با دل خود از آنان پذیرایی می‌کنیم.

حس «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» در موکب‌ها حاکم است

محمدرضا علی‌آبادی، از خادمان موکب هیئت حسینی شوکت‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی بیان کرد: تمام خادمان در این موکب با جان و دل فعالیت دارند و روزانه بیش از 10 هزار چای، شربت و دمنوش بین زائران پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از پیاده‌روی اربعین بسیار عالی بوده و سال به سال جمعیت مشتاق افزایش می‌یابد، تصریح کرد: علت این حضور عشق به اباعبدالله(ع) است. از طرفی خستگی خادمان نیز با رضایت یک زائر امام حسین(ع) از تن خارج می‌شود.

این خادم با بیان اینکه وقتی می‌بینیم زائران با چه حرارت و شوقی به سمت حرم اباعبدالله(ع) حرکت می‌کنند، خستگی‌مان تمام می‌شود، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین یک حرکت اجتماعی و راهپیمایی جهانی است و محبان امام حسین(ع) با این حرکت علاوه بر زنده نگه داشتن اهداف امام حسین(ع) تصویری از عظمت دین اسلام و عشق به اهل بیت(ع) را به دنیا نشان می‌دهند.

علی‌آبادی با بیان اینکه این اجتماع فرصتی بزرگ برای اتحاد مسلمانان دنیا و معرفی امام حسین(ع) به جهانیان است، اظهار کرد: نمایش این صحنه‌ها شاید بیش از هزاران حرف و سخن در مورد کربلا و واقعه عاشورا باشد. «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» به معنی واقعی در موکب‌ها حاکم است و همه به عشق امام و برای خدمت به زائران امام دور هم جمع شده‌اند.

محمدرضا شوکت‌آبادی، از خادمان موکب هیئت حسینی شوکت‌آباد

این خادم بیان کرد: وقتی همه برای هدفی مشترک دور یکدیگر جمع شده‌اند، در این شرایط دیگر فرقی نمی‌کند غذا بپزی، پاهای زخمی زائران را تیمار کنی یا نظافت کنی؛ به همین دلیل بدون هیچ اختلافی همه با هم به‌صورت مشترک کارها را پیش می‌بردیم و زبان‌ها همه یکی شده بود.

وی بیان کرد: در پیاده‌روی اربعین جمعیتی میلیونی از مسلمانان از اقصی‌نقاط دنیا به عشق امام حسین(ع) دورهم جمع می‌شوند و پیام عدالت‌خواهی امام را به دنیا مخابره می‌کنند. در خوش‌آب‌وهواترین کشورهای دنیا اگر شرایط سفر رایگان را هم برای مردم فراهم کنند هرگز قادر نیستند یک‌صدم از جمعیت را دورهم جمع کنند.

این خادم بیان کرد: این عشق تمامی ندارد و خادمان با تمام شور و شوق خود این عشق را عملیاتی می‌کنند. این عشق را هیچ نقشه دشمنی نمی‌تواند از مردم بگیرد، چراکه در دل مردم بوده و این عشق به راحتی تمام‌شدنی نیست.  

وی با بیان اینکه بسیاری از این روستاییان عراقی وضعیت مالی خوبی ندارند و در طول سال تلاش می‌کنند تا بتوانند پس‌اندازی برای روز اربعین و خدمت به زائران کنار بگذارند و این تنها عشق به امام حسین(ع) و راهش است، تصریح کرد: خدمت به زائران افتخار بزرگی بوده و عراقی‌ها می‌گویند اگرچه تمکن مالی زیادی ندارند ولی امام حسین(ع) به مال آنها برکت می‌دهد و هرگز در زندگی خود لنگ نمی‌مانند.

انتهای پیام
captcha