دشمنان با به‌کارگیری انواع ترور به جنگ اسلام آمده‌اند
کد خبر: 4165969
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
استاد حوزه و دانشگاه:

دشمنان با به‌کارگیری انواع ترور به جنگ اسلام آمده‌اند

مجید زجاجی با بیان اینکه جهان جذب یک قانون مدون الهی به نام قرآن شده و اسلام دینی زنده و پویاست، گفت: دشمنان با به‌کارگیری انواع ترور می‌خواهند با خطر رشد فزاینده این دین مقابله کنند.

مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاهمجید زجاجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به‌مناسبت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم، درباره تاریخچه پدیده شوم ترور اظهار کرد: این پدیده همواره در جهان از راه‌های متعدد و به دست سازمان‌ها و دولت‌های گوناگون انجام شده و تاریخچه آن به درازای عمر انسان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ؛ قطعاً انسان در زیان است، مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند.» پس رستگاری انسان در گرو ایمان به خداست.

وی ادامه داد: در همان اوایل خلقت می‌بینیم که قابیل، هابیل را می‌کشد. پس از آن در همه ادوار تا زمان جاهلیت نیز شاهد خشونت، ارعاب و تهدیدهای شخصی و غیرشخصی فراوانی هستیم. حتی پس از آمدن اسلام نیز این تهدیدات وجود داشته و به‌طور گسترده‌ای با آن مبارزه شده است؛ مثل زنده به گور کردن دختران بی‌گناه که قرآن نیز به آن اشاره می‌کند و می‌فرماید: «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؛ به كدامين گناه كشته شده است.»

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: لفظ ترور و تروریسم در زبان فرانسوی ریشه دارد، از کانال غربی‌ها به آن توجه شده و تقسیم‌بندی‌های متفاوتی برای این پدیده صورت گرفته است؛ برای مثال بررسی آثار تخریب‌گرایانه تروریسم در دوره‌های سنتی یا پیشامدرن، مدرن و پسامدرن و یا تقسیم‌بندی تروریسم به سیاسی و غیرسیاسی، حکومتی و غیرحکومتی، لفظی و غیرلفظی، بیولوژیک و یا ترور افکار، هر کدام معنای متفاوتی پیدا می‌کند. همچنین بعد از رواج فضای مجازی با گسترش ترور رسانه‌ای نیز مواجه بوده‌ایم.

وی توضیح داد: در بررسی تروریسم از نظر مکتب غنی اسلام و فقه شیعه باید به‌طور کلی به چهار منبع شامل آیات قرآن، نگاه سنت و روایات، دیدگاه عقل و نیز دانشمندان و اتفاق نظر علما توجه شود. بررسی آیات قرآن نظیر آیه ۹۳ سوره نساء نشان می‌دهد که خداوند کشتن انسان به غیر حق را رد کرده است. آیات بسیاری نیز به محترم شمردن خون دیگران، تجاوز نکردن، ضایع نشدن حقوق اشخاص، اجازه ندادن به افراد برای ورود به حریم خصوصی یکدیگر و رد قتل انسان‌ها بدون دلیل و گرفتن حق حیات آنها اشاره می‌کند.

زجاجی با بیان بعضی از روایات در رد موضوع ترور گفت: مرحوم کلینی در کتاب «کافی» نقل می‌کند که شخصی در زمان امام صادق(ع) به نزد ایشان می‌رود و می‌گوید: «کسی را می‌شناسم که امیرالمؤمنین(ع) را دشنام می‌دهد. اجازه می‌دهید او را به قتل برسانم؟» امام با بیان حدیثی از رسول خدا(ص) می‌فرماید: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَیَّدَ الْفَتْک؛ اسلام فتک را مهار کرده است.» فتک به معنای کشتن دیگری از راه ارعاب و وحشت است. همچنین با بررسی تاریخ صدر اسلام با واژه‌هایی مثل «ارهاب» به معنای ترسانیدن و «غیله» یا محاربه روبرو می‌شویم که از آنها به مفهوم ترور و نفی آن می‌رسیم. 

وی با بیان اینکه عقل حجتی باطنی است، هیچ‌گاه ترور را پسند نکرده و عقلای بشر و دانشمندان که خود مصادیق سیره عقلا هستند نیز این پدیده شوم را به‌طور مطلق رد می‌کنند، ادامه داد: ما امروز در جامعه با این پدیده مواجهیم و ترور، حربه‌ای‌ است در دست استعمارگران که از راه تطمیع مالی و تغییر ارزش‌ها، انسان‌ها را فریب می‌دهند و آنها را در راستای اغراض خود به‌کار می‌گیرند. البته افکار عمومی این حملات تروریستی را که بعضاً به نام اسلام انجام می‌شود، نظیر حمله اخیر به حرم شاهچراغ(ع) محکوم می‌کند و با این اوصاف، تروریسم در نهایت به اهداف خود نخواهد رسید.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: امروزه ترورها گاهی به‌وسیله رسانه‌ها از حالت فیزیکی به شخصیتی و آبرویی تغییر شکل پیدا کرده است. افرادی که در این فضا کار می‌کنند، باید متوجه باشند که دشمن از هر راهی وارد می‌شود و به‌راحتی ترور یک شخصیت را از طریق فضای مجازی با تغییر ارزش به ضد ارزش و بالعکس سازماندهی می‌کند.

وی گفت: ترور عقاید به‌خصوص با ایجاد شک و شبهه در جوانان و نیز ترور شخصیت‌های مذهبی و دینی از راه ساخت کلیپ، طنز و... مواردی‌ست که با تحقق مفهوم پسامدرن تروریسم انجام می‌شود. همچنین ورود دشمن به حوزه فکری از راه سازماندهی پازل‌هایی چون حجاب، اعتیاد، مشروبات الکلی و... که ما آن را با عنوان «تهاجم فرهنگی» می‌شناسیم، قابل توجه است. 

زجاجی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از جهاد تبیین به‌خصوص برای جوانان و به علاوه ایستادگی در مقابل ترورهای فیزیکی و غیرفیزیکی با مدیریت متولیان فکری و علمی جامعه زیر نظر رهبر معظم انقلاب به‌عنوان راهکارهای مبارزه با تروریسم بیان کرد: آنجا که دشمن احساس کند ما دست خالی هستیم، پیشروی می‌کند؛ پس ما باید خود را برای مبارزه از این راه تجهیز کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از انقلاب، با درایت‌های امام راحل و مقام معظم رهبری با وجود تمام کارشکنی‌ها که از سوی تروریست‌ها به نام اسلام رخ داده، جهان جذب یک قانون مدون الهی به نام قرآن شده است و این نشان می‌دهد که اسلام دینی زنده و پویاست؛ لذا دشمنان با به‌کارگیری انواع ترور می‌خواهند با خطر رشد فزاینده این دین مقابله کنند؛ بنابراین هرچه جوانان را از ترفندهای دشمنان آگاه‌تر کنیم، موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha