به گزارش ایکنا به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران، از نظر شدت و عظمت رویداد جانسوز عاشورا میتوان تاریخ اسلام را به قبل و بعد از آن تقسیمبندی کرد. رویدادی که سرخی خط شیعه را بیش از پیش عیان ساخت و مشخص کرد که شیعه راهش با مولفههایی چون «آزادگی» و «جانبازی» گره خورده است. شیعه هدفش احیای سنت رسولالله است و این جز با بذل جان میسر نمیشود.
آنچه عاشورا را از خطر فراموشی نجات داد، علمداری راویان و روایت بود. دستگاه تبلیغی و رسانهای اموی تلاش بسیاری به خرج داد تا قیام انقلابی حضرت سیدالشهدا(ع) برای اصلاح دین جدش در نطفه خفه شود و هیچ تاریخی از آن باقی نماند. آنها کار خود را تمام و کمال انجام دادند، اما از یک نکته غافل بودند: خون حسین(ع) به تعداد روایتهایش در تاریخ ماندگار خواهد شد.
نخستین روایتها، خطبههای غرای حضرت سیدالساجدین(ع) و حضرت زینب(س) بود که نقشی بسیار مهم برای خنثی کردن توطئههای دشمنان دین ایفا کرد. حرکت تبلیغی دوم روایت جابربن عبدالله انصاری بود. روایت صحابی رسولالله از زیارت کاروان اسرا، که از شام به سوی مدینه میرفتند، جزو اولین طلیعههای این آیین درخشنده بود. مورخان روایت کردهاند که هم در این روز سر مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) به پیکر ملحق شد.
از آن پس سنت زیارت اربعین به مثابه امری واجب میان شیعیان رواج پیدا کرد، چرا که فعل معصوم(ع) بود. همین زیارت به عنوان مکملی برای خطبههای غرای حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) عمل کرد. به باور محققان اصولا عزاداری برای سرور و سالار شهیدان از اربعین آغاز شد و به دیگر مناطق تسری پیدا کرد. به همین دلیل اربعین اهمیت بسیاری دارد، چرا که به مثابه یک دستگاه تبلیغی عظیم عمل میکند. تولید روایت از سنتهای زیارت اربعین – بویژه سنت کهن پیادهروی که بزرگترین اجتماعات انسانی در تاریخ را رقم زده است – نقش مهمی در ترویج هرچه بیشتر و بهتر آن در سطح جهان ایفا میکند.
کتاب شامل ۱۱ روایت از پیادهروی اربعین به قلم این نویسندگان است: اکرم گلپایگانی، ابراهیم اکبری دیزگاه، مهدی قزلی، حسام آبنوس، زهرا کاردانی، سارا شجاعی، معید داستان، خاطره شیوندی، مهدی کفاش، عباس نعمتی و مجتبی بنیاسدی. نگاه متفاوت هرکدام از این نویسندگان و زوایای متعددی که آنها در روایت پیادهروی اربعین به آن توجه کردند، دست مخاطب را برای دیدن هرآنچه بهتر پدیده باز میگذارد. زوایایی که با مقدمه ناشر در باب نقل قولهای تاریخی تشرف به بارگاه ائمه اطهار(ع) با پای پیاده، تکمیل میشود.
انتهای پیام