تنوع رشته‌ها؛ نقطه قوت مسابقات قرآن دانشجویی
کد خبر: 4164391
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تنوع رشته‌ها؛ نقطه قوت مسابقات قرآن دانشجویی

برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: یکی از نقاط قوت این مسابقات، تنوع رشته‌هاست که موجب می‌شود افراد متناسب با توانمندی خود به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شوند.

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشورزهرا منصوری، دانشجوی دانشکده علوم قرآنی اصفهان است که در سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، در رشته ترجمه و تفسیر قرآن رتبه دوم را به‌دست آورد. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره فعالیت‌های قرآنی خود اظهار کرد: بیشتر در زمینه‌ مسابقات قرآن فعالیت داشته‌ام و شش سال متوالی در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزی در رشته‌های صحیفه‌ سجادیه و تفسیر قرآن شرکت کردم. سال ۹۸ در مسابقات قرآن و عترت دانشجویی در استان اصفهان، رتبه سوم را در تفسیر قرآن به‌دست آوردم و امسال این توفیق نصیبم شد که بتوانم در مرحله‌ ملی این مسابقات شرکت کنم. شرکت در مسابقات موجب انس با قرآن می‌شود و من برکت و رحمت این کتاب نورانی را در زندگی خود مشاهده کرده‌ام. 

وی درباره سطح کیفی سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان گفت: سؤالات آزمون نسبتاً خوب بود. بعضی از سؤالات در سطح بالایی طرح شده بود و شرکت‌کننده را به چالش و تفکر وامی‌داشت. در مسابقات سطح شرکت‌کنندگان به هم نزدیک و رقابت سخت است و نفرات برتر نیز معمولاً فاصله‌ زیادی با یکدیگر ندارند.

این دانشجوی علوم قرآن و حدیث درباره دلیل انتخاب رشته ترجمه و تفسیر قرآن بیان کرد: آنچه باعث می‌شود قرآن به‌عنوان کتاب زندگی شناخته شود، تدبر در معنای آیات و بهره‌گیری از ترجمه و تفسیر آنهاست. این رشته جنبه‌ کاربردی بسیاری دارد و می‌تواند در پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی مؤثر باشد که با مطالعه‌ ترجمه‌ قرآن ایجاد می‌شود.

وی درباره جایگاه رشته ترجمه و تفسیر در مقایسه با سایر رشته‌های مسابقات قرآن اظهار کرد: متأسفانه به بخش معارفی مسابقات در مقایسه با رشته‌های بخش آوایی، بهای کمتری داده می‌شود، در حالی که این نگاه صحیح نیست. قرآن کریم فقط در قرائت و حفظ خلاصه نمی‌شود و رشته‌های معارفی اعم از ترجمه و تفسیر می‌تواند باعث گسترش رهنمودهای قرآن و سیره معصومین(ع) شود.

منصوری درباره ترویج فعالیت‌های قرآنی در میان دانشجویان گفت: برای شروع هر کاری، نخستین گام، ایجاد انگیزه و رغبت است. یکی از نقاط قوت مسابقات قرآن و عترت دانشجویی، تنوع رشته‌هاست؛ این مسابقات در بخش‌های گوناگون از جمله آوایی، معارفی، پژوهشی، هنری، ادبی و... برگزار و همین تنوع رشته‌ها موجب می‌شود تا افراد متناسب با توانمندی خود به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب شوند. فعالیت‌های قرآنی و معارفی آن‌طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؛ برگزاری جلسات انس با قرآن، تدبر در قرآن و برنامه‌هایی از این قبیل به‌صورت مستمر می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. همچنین در برنامه‌های قرآنی نباید از سبک و شیوه‌ بیان قرآن و صنایع ادبی غفلت شود؛ اقداماتی در این حوزه نیز می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد.

وی درباره آینده شغلی رشته علوم قرآن و حدیث بیان کرد: اشتغال برای افرادی که در رشته‌ خود تخصص لازم را به دست می‌آورند، همیشه وجود دارد؛ اما به دست آوردن کار در سازمان‌های دولتی سخت است. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به‌عنوان مجموعه‌ای که به‌صورت تخصصی در زمینه قرآن فعالیت دارد، نیازمند توجه بیشتر است و آموزش و پرورش نیز می‌تواند بیش از پیش از ظرفیت دانشجویان متخصص در زمینه قرآن استفاده کند.

برگزیده سی‌وهفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور درباره خلأهای موجود در رشته علوم قرآن و حدیث نیز گفت: دانشجوی این رشته باید بتواند آموزش‌هایی را که گذرانده، به شیوه‌ای اثربخش در جامعه پیاده کند و توان پاسخگویی به شبهاتی را داشته باشد که در خصوص آموزه‌های قرآن یا مسائل دینی مطرح می‌شود؛ بنابراین در این زمینه باید کار بیشتری انجام شود.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha