پیاده‌روی دهه پایانی صفر تبدیل به یک رویداد کشوری شده است
کد خبر: 4164317
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹

پیاده‌روی دهه پایانی صفر تبدیل به یک رویداد کشوری شده است

یک متخصص علوم تغذیه گفت: براساس مطالعات در سال 95 از 24 استان در این تجمع شرکت می‌کنند. لذا این پیاده روی در واقع تبدیل به یک رویداد کشوری شده است.

پیاده‌روی دهه پایانی صفر تبدیل به یک رویداد کشوری شده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی تینا جعفری، متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی از اصفهان امروز 31 مردادماه در همایش مدیریت بحران در تجمعات انبوه که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد ابراز کرد: مدیریت و ارزیابی خطر در مورد تجمعات انبوه از مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. وقتی ما از مدیریت صحبت می‌کنیم اولین بخش مدیریت از برنامه‌ریزی آغاز می‌شود. لذا در انجام هر اقدامی برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل و رهبری که از عناصر اصلی مدیریت است، صورت گیرد.

وی افزود: در خصوص تجمعات انبوه با توجه به اینکه این رویداد در تمام دنیا با عناوین و اهداف مختلف اتفاق می‌افتد تعریف‌های متعددی مطرح شده است که در این راستا برنامه‌ریزی گام اصلی است.

جعفری اظهار کرد: یک تعریف از تجمع انبوه به افرادی اطلاق می‌شود که با هدف در زمان و مکان معینی برای برگزاری یک رویداد گرد هم می‌آیند، لذا تجمعات برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده داریم.

این متخصص علوم تغذیه ابراز کرد: تجمعات برنامه‌ریزی شده شامل مکان ثابت در زمان ثابت و تکرار شونده است که مدیریت آن به لحاظ جمعیتی یکسان و در یک مدت زمان تعیین شده پایان می‌یابد. اما اگر راهپیمایی‌ها خودجوش و مکان مشخص نباشد آنگاه کار دشوار است.

وی گفت: پیاده‌روی اربعین از جمله تجمعات برنامه‌ریزی شده است که به محض اینکه تمام شود بلافاصله برنامه‌ریزی برای سال آینده آغاز می‌شود، ضمن اینکه از تجربیات سال قبل هم استفاده می‌شود.

جعفری ادامه داد: در کشور ما رویدادهای مختلفی وجود دارد و با نگاهی به تقویم می ‌ینیم که 61 مناسبت ملی و مذهبی داریم که این  مناسبات برنامه‌ریزی شده  است. از جمله این مناسبات می‌توان به عاشورا و تاسوعا  اشاره کرد. لذا شناخت رویدادها برای برنامه‌ریزی حائز اهمیت است.

این متخصص علوم تغذیه بیان کرد: در کنار تجمعات انبوه ما نیز حوادث را داریم. لذا مدیریت حوادث در تجمعات انبوه باید صورت گیرد لذا در این خصوص ابتدا پایش خطر صورت گرفته و سپس آمادگی در پاسخ به حوادث و بازیابی برای رسیدن به حالت قبل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جهت آمادگی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در صورت بروز حادثه تعداد قربانی کمتری داشته باشیم از طرفی برای برنامه‌ریزی باید ارزیابی خطر صورت گیرد. لذا ضرورت دارد ویژگی‌های تجمعات را بشناسیم بر این اساس باید وسعت مکان تجمع، رفتارهای جمعیت گروه‌های سنی که در آن تجمع حضور دارند و... شناسایی شوند تا بر اساس آن ریسک ها شناسایی  شده و به دنبال آن را حل را پیدا کنیم.

جعفری اظهار کرد: چالش‌های مرتبط با تجمعات انبوه براساس جمع‌بندی صورت گرفته شامل بیماری‌های واگیر، غیرواگیر، تریاژ، بحث مسمومیت غذایی و آب موضوعات مدیریتی در خصوص ترافیک، اسکان، مدیریت ایمن و بحث بیوتروریسم که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم می‌شود، لذا نیاز است برنامه ‌یزی بر اساس این چالش‌ها صورت گیرد.

این متخصص علوم تغذیه گفت: در ایام دهه آخر صفر مقصد بسیاری از زائران کشور ماست. بر اساس مطالعات در سال 95 از 24 استان در این تجمع  شرکت می‌کنند، لذا این پیاده‌روی در واقع تبدیل به یک رویداد کشوری شده از طرفی تعداد موکب‌ها در مسیر کاروان‌های پیاده افزایش یافته است، بنابراین با توجه به چالش‌های موجود در خصوص تجمعات انبوه مدیریت و برنامه‌ریزی در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام
captcha