تراکم جمعيتی یک تهدید جدی در تجمعات انبوه است
کد خبر: 4164304
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

تراکم جمعيتی یک تهدید جدی در تجمعات انبوه است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تراکم جمعيتی و مدیریت بهداشت عمومی، از جمله خطرات تهديدکننده در تجمعات انبوه است.

ایوب توکلیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ایوب توکلیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز 31 مردادماه، در همایش مدیریت بحران در تجمعات انبوه که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در جهان اسلام و به ویژه کشور ما تجمعات انبوه متعدد زیاد داریم و برخلاف تبلیغات دشمنان مبنی بر فاصله گرفتن مردم ار مراسم مذهبی شاهد پیاده‌روی اربعين و مناسبت‌های ملی و مذهبی گسترده هستیم. 

وی ادامه داد: رخدادهای تجمعات انبوه نشان می‌دهد که نگاه مدیریت سنتی برای این موضوع کافی نيست و نیازمند آمادگی‌های علمی و آکادميک  در این خصوص هستیم، لذا با توجه به اینکه در دهه آخر ماه صفر شاهد حضور، میلیونی زائران و چند صد هزار زائر پیاده هستیم، آمادگی لازم بر مبنای اصول علمی یک ضرورت است.

توکلیان تصریح کرد: در این راستا آنچه از اهمیت برخوردار است جایگاه پدافند غیرعامل و ایجاد آمادگی لازم در این موضوع  است، لذا حساس‌سازی مسؤلان همه دستگاه‌ها برای مدیریت حضور زائران در دهه پایانی ماه صفر غیرقابل انکار است و ضرورت دارد خطرات تهديدکننده‌ تجمعات انبوه شناسایی شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: تراکم جمعيتی و مدیریت بهداشت عمومی، از جمله خطرات تهديدکننده در تجمعات انبوه است. 

 علی نصیری، رئیس سازمان پيشگيری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این نشست، بیان کرد: تجمعات انبوه منحصر به ایام اربعین نیست بلکه در سراسر جهان نمونه‌های متعددی از اینگونه تجمعات وجود دارد.

وی افزود: تجمع هندوها در مراسمی با عنوان «کوم میلا» با جمعیت میلیونی، مناسک حج، پیاده‌روی اربعین، آیین نوروز در یکی از روستای کردستان با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت و... از مهم‌ترین و متداول‌ترین تجمعات انبوه با ریشه‌های مذهبی و ملی در ایران و کشور‌های همسایه ماست که برخی به شکل سالانه و متمرکز در حرکت جمعیت و برخی هم به صورت رویداد با جمعیت متغیر برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پيشگيری و مدیریت بحران شهر تهران ابراز کرد: از عوامل اجتماعی ابعاد مختلف تجمعات هدف، زمان، ساختار جمعيتی، اندازه، ايمنی، فناوری و... است. 

وی ادامه داد: عوامل محیطی، روان شناختی، فردی، مسائل بهداشت عموم، تراکم جمعيتی، گرمازدگی و سرمازدگی، بیماری‌های گوارشی، مشکلات تنفسی، تشدید بیماری‌های مزمن، مسمویت، ازدحام خطرآفرین از جمله خطرات تهديدکننده‌ است. 

نصیری تاکید کرد: بر این اساس سیستم بهداشت و درمان باید برای، بیماران زیر ساخت‌های لازم را فراهم کند، چرا که  بسیاری از، بیماران به نیت شفا در این تجمعات شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان پيشگيری و مدیریت بحران شهر تهران  اظهار کرد: تراکم بیشتر از ۵ نفر در یک مترمربع می‌تواند خطر آفرین باشد. علاوه براین  باید در خصوص حوادث شیمیایی نیز مراقب بود. 

وی اظهار کرد: قریب ۶۵درصد حوادث در رویدادهای مذهبی رخ می‌دهد. لذا پایش مستمر و استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و تشکیل ستاد گمشدگان در تجمعات ضرورت دارد.

نصیری گفت: مديريت پسماند، ایجاد زمینه برای تیم پژوهشی جهت ریشه‌یابی حوادث و شناسایی گلوگاه‌های جمعيتی از موضوعات حائز اهمیت در این خصوص است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان پيشگيری و مدیریت بحران شهر تهران ابراز کرد: ضرورت دارد در تجمعات انبوه یک خط اختصاصی برای آمبولانس و  خودروهای امدادی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha