همکاری اورژانس کشور با علوم پزشکی مشهد دهه پایانی ماه صفر
کد خبر: 4164284
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷

همکاری اورژانس کشور با علوم پزشکی مشهد دهه پایانی ماه صفر

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: همکاران ما به محض عبور از اربعین در ایام پایانی ماه صفر به مشهد عزیمت خواهند کرد و در مبادی ورودی و مشهد به کمک علوم پزشکی مشهد خواهند شتافت.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، امروز 31 مردادماه، در همایش مدیریت بحران در تجمعات انبوه که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین بزرگترین تجمع به صورت داینامیک و فعال است، 18 کمیته فعال و همه سازمان‌ها و ادارات درگیر این ماجرا هستند.

وی ادامه داد: در واقع از کشور پاکستان، هندوستان و کشورهای شمالی برای اربعین از کشور ما عبور می‌کنند تا خود را به عراق برسانند که در این میان نیز و کشورهای زیادی در این مسیر به خیل عظیم جمعیت می پیوندند و در مسافت 80 کیلومتری این پیاده‌روی ادامه دارد حتی چند سالی است که از بصره تا نجف که 500 کیلومتر است. این پیاده‌روی آغاز می‌شود و جمعیت انبوهی در این مسیر حرکت می‌کند.

میعادفر اظهار کرد: در حوزه وزارت بهداشت که مسئول کمیته بهداشت و درمان اربعین و 28 صفر است تهدیدها و فرصت‌هایی برای ما در این حوزه دارد وقتی از کشورهای خارجی به کشور ما می‌آیند، مخصوصا اگر از نظر بهداشتی برخوردار نباشند قطعا بیماری‌هایی هم با خود می‌آورند بسیاری از بیماری‌ها در کشور ما ریشه‌کن شده که در کشورهای همجوار هنوز وجود دارد، لذا اگر یک مورد فلج اطفال به کشور ما وارد شود کشور را به هم می‌ریزد.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: بحث مراقبت‌های مرزی در حوزه بهداشتی به ویژه مرزهای شرقی و مرز میرجاوه یکی از چالش‌های ماست و مورد توجه تیم بهداشتی ما بوده که رصد می‌شود و قبل از ورود زائران اگر با انواع بیماری‌ها مواجه شوند از ورود آنان ممانعت می‌شود که البته امکان ورود برخی از این افراد به کشور وجود دارد و باعث ورود بیماری به کشور می‌شود که نمونه این را در سال‌های گذشته شاهد بودیم و بیماری سرخچه به کشور وارد و اپیدمی شد.

میعادفر تصریح کرد: مشکلات دیگری هم در این ایام  وجود دارد اما مشکل عمده یکی بحث گرماست که جدی ترین چالش ما محسوب می‌شود و دیگری مشکل مسمومیت غذایی است، لذا حفظ زنجیره سرد غذایی در این راستا از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین مهم است که چقدر موکب‌داران ما و آنان که طبخ غذا را در موکب‌ها بر عهده دارند، تا چه میزان با حفظ زنجیره سرد غذایی آشنایی دارند و به چه میزان نسبت به سلامت مواد غذایی متعهد هستند و این موارد حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: در دمای 60 درجه و رطوبت 90 شلمچه تنفس در شرایط جسمانی سالم هم سخت است و اگر اتفاقی هم در این مسیر بیفتد حتی تصورش هم وحشتناک است، درست است که می‌گوییم 3 و نیم میلیون زائر اربعین از کشور ما به عراق عزیمت دارند، اما در واقع ما با هفت میلیون زائر روبرو هستیم که در رفت‌وآمد هستند. به گفته پلیس مرزی در ایام اربعین روزانه 200 هزار زائر عبوری از مرزهای مهران داشتیم که این آمار بالایی است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مدیریت سلامت جمعیت انبوه مردم در رویداد بین‌المللی پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: دو مشکل مهم به عنوان تجربه عدم مدیریت صحیح در پیاده‌روی اربعین دو سال قبل داشتیم. وقتی در سال ۱۴۰۰ و هنگام محدودیت‌های کرونا، مرز بسته شد و برخی از هم‌وطنان نتوانستند وارد عراق شوند. 

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز با بستن ناگهانی مرز از سوی عراق و  یک جمعیت 30 هزار نفری و ازدحام ناگهانی و بدون برنامه سبب فوت ۵ نفر و مصدومیت و تنگی نفس ۱۵۰ زائر در پشت مرز شد و همکاران ما فقط ۱۰۰۰ نفر را با حال بد و تنگی نفس به عقب کشیدند تا آسیب بیشتری نبینند. 

میعادفر تصریح کرد: استقرار دو بیمارستان در مرز مهران و شلمچه را با همکاری نیزوهای مسلح در دستور کار داریم که در این راستا بتوانیم امدادرسانی به افرادی که نیاز دارند را انجام دهیم. 

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به پیاده روی در دهه پایانی ماه صفر، گفت:  در خصوص 28 صفر با توجه به اینکه این پیاده‌روی هم در قالب گسترده‌تری در حال وقوع است و برخلاف اینکه در سال‌های نخست بیشتر از خراسان رضوی و مسیرهای نزدیک این پیاده‌روی انجام می‌شود، اما شاهد حضور زائران از مسافت‌های طولانی هستیم. لذا همکاران ما به محض عبور از اربعین در ایام پایانی ماه صفر به مشهد عزیمت خواهند کرد و در مبادی ورودی و مشهد به کمک علوم پزشکی مشهد خواهند شتاف و از این تجمع هم عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha