اربعین فرصتی برای تقویت جبهه مقاومت است
کد خبر: 4163825
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
زهرا کثیری:

اربعین فرصتی برای تقویت جبهه مقاومت است

یک نویسنده و فعال فرهنگی تأکید کرد: اربعین امکان و فرصت‌های زیادی برای ارتباط بین شیعیان در داخل و خارج کشور و تقویت جبهه مقاومت دارد.

زهرا کثیریبه گزارش ایکنا، زهرا کثیری، نویسنده و فعال فرهنگی، 29 مرداد ماه در نشست علمی «اربعین، فرهنگ، زبان» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: اولین خصوصیت سفر اربعین آن است که برخلاف سفرهای زیارتی دیگری که انسان دنبال یافتن خلوتی برای بازیابی هویت فردی خود و ارتباط با امام معصوم(ع) است، جمعی است و همه حول محور امام حسین(ع) کنش اجتماعی و معنوی دارند.

وی افزود: در این سفر نوعی روح جمعی و وحدت وجود دارد و این آرمانی است که ما برای حج متصور هستیم ولی متأسفانه در حج‌های کنونی چنین اتفاقی را شاهد نیستیم. در نظام ارتباطی اربعین، افراد یا زائر هستند و یا خادم اباعبدالله الحسین(ع)؛ سفر اربعین یک آئین و منسک است و باعث سلوک شخصی و جمعی می‌شود که می‌تواند موجب ایجاد تحولات و تأثیرات در جامعه، فرهنگ و ادبیات ما شود. 

کثیری با بیان اینکه اربعین از نظر بنده، تمرین برای عصر ظهور است، تصریح کرد: زمانی که پیامبر(ص) از مکه به سمت مدینه هجرت کردند، مهاجرین جایی برای سکونت در مدینه نداشتند و مجبور بودند در صفه مسجدالحرام سکونت کنند ولی با دستور پیامبر(ص)، انصار به کمک آن‌ها آمدند و منزل خود را بین خود و آنان تقسیم کردند و چنین آرمانی در اربعین هم رخ می‌دهد. از ویژگی دوره ظهور آن است که انسان‌ها حاضرند فداکارانه در کنار هم باشند و فداکاری و ایثار کنند.

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه زبان رویه دیگر فرهنگ است، اظهار کرد: فرهنگ و زیست اجتماعی، زبان را خلق می‌کند و نشان‌دهنده نوع و سبک زندگی آنان است و ما وقتی زبان جدیدی را می‌آموزیم، وارد فرهنگ جدیدی هم می‌شویم و این ضرورت در اربعین نمود بیشتری دارد و باید با زبان و فرهنگ آن‌ها آشنایی بیشتری داشته باشیم زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار سوءتفاهم و آسیب‌هایی شود، از جمله منازعاتی که بین راننده و مسافران شکل می‌گیرد ناشی از همین مسئله است. 

این نویسنده و پژوهشگر افزود: از آفات دیگر نتوانستن زبان، عاجزبودن از تشکر از خادمان اربعین عراقی است؛ متأسفانه معمولاً این گلایه شنیده می‌شود که ایرانی‌ها، آداب‌دان نیستند و درخواست‌های خود را بدون هر مقدمه‌ای بیان می‌کنند که مخالف فرهنگ عراقی‌ها است، زیرا تعارف زیادی در صحبت دارند و از کلمات دعایی، محبت‌آمیز و مهربانانه، زیاد استفاده می‌کنند.

کثیری اضافه کرد: صبح که از مواکب بلند می‌شوند، برخی افراد بدون هر نوع تشکر و خداحافظی بیرون می‌روند و ادب پذیرایی را به جا نمی‌آورند که البته عمدتاً ناشی از بلدنبودن زبان عربی است. مشکل دیگری هم که ندانستن زبان عربی برای زائران دارد، این است که در برآوردن احتیاجات مانند آدرس، خرید دارو و ... دچار مشکل می‌شوند. 

این نویسنده و فعال فرهنگی با بیان اینکه اربعین امکان و فرصت‌های زیادی برای ارتباط بین شیعیان در داخل و خارج کشور و تقویت جبهه مقاومت دارد، گفت: عراق و ایران حکومت شیعی دارند و بیشترین جمعیت شیعی را هم دارند و اربعین، مانور اقتدار و قدرت مشترک است. اربعین همچنین باعث تقویت جبهه فکری و فرهنگی مانند سینما و شعر و ... و تقویت روابط اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام
captcha