اربعین تلاقی و پیوند فرهنگ‌های شیعیان است + فیلم
کد خبر: 4163703
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

اربعین تلاقی و پیوند فرهنگ‌های شیعیان است + فیلم

یک محقق ادبیات عرب گفت: علاوه بر آنکه اربعین، قدرت‌نمایی شیعه است، تلاقی و پیوند فرهنگ‌ها و آشنایی با مشکلات یکدیگر می‌تواند باشد، چنانکه حج در زمان پیامبر اسلام(ص) جایگاه حل مشکلات بوده است.

حجت‌الاسلام قیس بهجت عطار، محقق ادبیات عربحجت‌الاسلام قیس بهجت عطار، محقق ادبیات عرب، در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، حضور در راهپیمایی اربعین را از چند جنبه قابل ملاحظه دانست و اظهار کرد: نخست آنکه اربعین، نمایانگر عظمت شیعیان است، همچنین موجب تلاقی و همسانی فرهنگ شیعیان می‌شود. شیعیان، باید فرهنگ یکدیگر را بشناسند و حضور 20 میلیون شیعه در اربعین بهترین مناسبت برای آشنایی با انواع اعتقادات و فرهنگ‌های یکدیگر است.

وی بیان کرد: علاوه بر آنکه اربعین، قدرت‌نمایی شیعه است، تلاقی و پیوند فرهنگ‌ها و آشنایی با مشکلات یکدیگر می‌تواند باشد، چنانکه حج در زمان پیامبر اسلام(ص) جایگاه حل مشکلات بوده است.

این ادیب و محقق ادبیات عرب ضمن یادکرد از دورانی که طلبه‌‎ها در نجف ابتدا به زیارت امیرالمؤمنین(ع) و سپس به کلاس درس می‌رفتند، تأکید کرد: از مسئله معنویت در اربعین نباید غافل شد و در کنار جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، جنبه روحانی و معنویت اربعین باید حفظ شود و این نکته‌ای است که طلبه‌ها باید بیشتر به آن توجه داشته باشند.

عطار افزود: چنانکه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی گفت طلبه‌ها باید بسیار بر روحانیت خودشان تأکید کنند، همچنان که کسبه و تجار نجف، ابتدا به زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌رفتند و سپس کار خود را آغاز می‌کردند و به همین دلیل در علم، روحانیت و کسب‌شان برکت وجود داشت.

وی ادامه داد: حوزه علمیه نجف با وجود اینکه در ابتدای رونق گرفتن قرار داشت و از لحاظ مادی فقیر بود، اما می‌بینیم که در یک زمان 500 فقیه در زیر منبر شیخ انصاری دفن می‌شوند و یا اینکه 100 فقیه در زیر منبر آیت‌الله خویی دفن شده است که نشان از روحانی بودن طلبه است.  

محقق ادبیات عرب گفت: به حوزه علمیه خراسان پیشنهاد داده‌ام که طلبه‌ها قبل از حضور در کلاس به زیارت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) بروند، زیرا این کار آثار وضعی و معنوی برای طلبه‌ها دارد.

انتهای پیام
captcha