اربعین یادگار حضرت زینب(س) است
کد خبر: 4162906
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
نواب در همایش «زنان، تحولات جهانی، اربعین حسینی»:

اربعین یادگار حضرت زینب(س) است

همایش بین‌المللی «زنان، تحولات جهانی، اربعین حسینی» امروز ۲۵ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

اربعین یادگار حضرت زینب کبری(س) استبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش بین‌المللی «زنان، تحولات جهانی، اربعین حسینی» گفت: از گذشته‌های دور، دیدگاه‌های گوناگونی درباره بانوان وجود داشته است که برخی از این دیدگاه‌ها افراطی و برخی تفریطی بوده است، اما اسلام هیچ یک از زن و مرد را بر دیگری برتر ندانسته است. اگر بخشی از مدیریت‌ها را بر عهده مرد گذاشته است، مسئولیت بیشتر و پاسخگویی بیشتری را به همراه داشته است.

وی درباره تحولات اجتماعی زنان افزود: بانوان در طول تاریخ در این زمینه نقش‌آفرین بودند. اگر ما امروز به سوی کعبه می‌ایستیم و عبادت می‌کنیم مدیون هاجر(س) هستیم که جناب ابراهیم(ع) به او فرمود؛ با یک فرزند شیرخوار در کنار کعبه بمان. او تعجب کرد، چراکه کعبه آن روز، چیزی در اطرافش نبود و فقط منطقه دارای مار‌های گزنده، ریگ‌های داغ و سنگ‌های تف‌دیده بود و این بانوی بزرگوار مقاومت کرده و دستور خداوند را اطاعت کرد.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: همه انبیا و اولیای الهی که به کعبه مشرف شدند، کعبه را طواف کردند و در  کنارش قبر یک بانو به نام هاجر را نیز طواف کردند؛ چراکه در تحولات اجتماعی جهان مؤثر بود. این مسئله در رابطه با خلیل خدا بود و درباره همسر حبیب خدا، حضرت خدیجه کبری(س) نیز باید گفت؛ اگر حضرت خدیجه(س) نبود، پیامبر(ص)، نمی‌توانست آنگونه که درخشیده، بدرخشد. وقتی برخی گفتند، خداوند بهتر از خدیجه را روزی شما کرده است، فرمود، نه این طور نیست، آن زمان که همه به من پشت کرده بودند، خدیجه با مال و خدماتش برنامه‌های دین را رونق بخشید. این مادر بزرگوار، دختری تربیت کرد که در کنار علی(ع) نقش‌آفرین بود. خطبه‌ای که حضرت فاطمه(س) در مسجدالنبی خوانده است را یک بار مرور کنید و ببینید در چه افقی و با چه ادبیاتی صحبت کرده‌اند. یک بانویی که پدر بزرگوارش را از دست داده و در شرایط غم و اندوه خطبه‌ای خواندند که از نظر ادبی، یک اعجاز و از نظر محتوا و سبک صحبت و سیر مطالب بسیار مهم است، در عین حال خطبه، یک محاکمه هم است.

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت زینب(س) پیامبر عاشورا بودند و اگر حضور و سخنان ایشان نبود، امروز خبری از اربعین هم نبود. حضرت زینب(س) امروز هم ناجی کشور سوریه و شامات است؛ وقتی همه رزمندگان مدافع حرم گفتند؛ اجازه نخواهیم داد، بار دیگر حرم حضرت زینب(س) به اسارت برود.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به نظر علامه شهید مطهری در کتاب ارزشمند خود درباره من‌های اجتماعی بیان کرد: آسیه در کاخ فرعون، شاکر است، اما ابولهب، عموی پیامبر، حمالةالحطب می‌شوند؛ بنابراین خداوند به عملکرد افراد نگاه می‌کند. شهید مطهری در این زمینه می‌گوید، عالی‌ترین مرتبه وجودی انسان من علمی اوست. اگر من علمی انسان بر وجودش حاکم باشد خود و بستگانش و هوا‌های نفسانی خود را نمی‌بیند. امام حسین(ع) در صحنه کارزار، همان کاری را برای علی اکبر(ع) انجام داد، که برای غلام سیاه‌چرده خود هم انجام داد، چراکه من امام حسین(ع)، من علمی است.

وی افزود: یاران امام حسین(ع) نیز من‌شان، من علمی بود، همانطور که در آخر زیارت عاشورا می‌گوییم؛ «وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ». همه کسانی که در عاشورا بودند، راه امام حسین(ع) را دنبال کردند و امروز به دست ما رسیده است. چه شده است که دنیا برای اربعین بلند شده است؟ چرا جامعه جهانی به اربعین احترام می‌گذارد؟ حتی کسانی در اربعین حضور می‌یابند که مسلمان نیستند، همانطور که گاندی راه نجات را راه امام حسین(ع) می‌دانست، چراکه من امام حسین(ع)، من علمی بود و در راه خدا فنا شده بود. کسانی که حاضر نیستند، یک کیلومتر راه را پیاده بروند و با وسیله‌ای این مسافت را طی می‌کنند، فرسنگ‌ها راه را به عشق امام حسین(ع) پیاده طی می‌کنند.

فرهنگ اربعین ادامه خط ولایت است

فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز طی سخنانی در این نشست گفت: عنوان این همایش «زنان، تحولات جهانی، اربعین حسینی» سوالات متعدادی را در ذهن محققان ایجاد می‌کند و امیدوارم به پاسخ بسیاری از این سؤال‌ها برسیم، از جمله اینکه، زن معاصر چه فرایندی را در تحولات جهانی تجربه خواهد کرد؟ چه چالش‌ها و فرصت‌هایی برای زنان ایجاد خواهد شد، نقش رسانه‌ها در تحولات جهانی زنان چیست، با شکست مرزهای زمانی و مکانی، هویت زنان در ابعاد فردی و اجتماعی دچار چه چالش‌هایی خواهد شد، آیا تحولات جهانی باعث گسترش و رواج غرب‌گرایی می‌شود و یا باعث بحران‌های سیاسی و فرهنگی خواهد شد، با تحولات جهانی، آیا فرهنگ استقلال خود را از دست خواهد داد و تبدیل به کالا خواهد شد و مصرف‌گرایی از حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ، بسط پیدا می‌کند، آیا تحولات جهانی متأثر از مدرنیته خواهد بود یا متأثر از شاخص‌های معنوی همچون اربعین حسینی و واقعه کربلا خواهد بود، در تحولات جهانی، خانواده جای سرکوب زنان خواهد بود و یا با الگوبرداری از حضرت زینب(س) جای تکامل و رشد زنان خواهد بود. در آینده آیا خانواده جای مردسالاری یا زن‌سالاری و یا فرزندسالاری است و یا متأثر از فرهنگ عاشورایی است، رویکرد زنان به ازدواج و فرزندآوری در تحولات جهانی چگونه خواهد بود، چالش‌ها و فرصت‌های موجود درباره جایگاه و نقش زن مسلمان در عصر تحولات جهانی دستخوش چه تغییراتی خواهد شد، جهان اسلام و ارزش‌های دینی و اسلامی در تحولات جهانی به ویژه در بحث توسعه و پیشرفت چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

وی افزود: اگر برای این سؤال‌ها پاسخ مناسبی پیدا نکنیم، غرب‌گراها پاسخی را در ذهن جوانان ما نقش خواهند بست. این همایش به عنوان آغازگر می‌تواند تأثیر خوبی در این زمینه داشته باشد و در سفر اربعین می‌توان با قدری تأمل، پاسخ این سؤال‌ها را پیدا کرد.

دانشجو ادامه داد: در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین(ع)، هدف رسالت نبی مکرم اسلام، پیامبر(ص) است که آثار فرهنگی را از تشیع به جهان مخابره می‌کند و این راهپیمایی یک خبر و عمل فرهنگی است و خبری را به دنبا مخابره خواهد کرد، که فرصتی برای نمایش انسجام اجتماعی و تبیین تأثیر زنان در جهان خواهد بود. این حرکت عاشورایی نشئت گرفته از سفر بازماندگان واقعه کربلاست.

وی تصریح کرد: تجمع اربعین می‌تواند مباحث اخلاقی شیعه و نقش زنان در طبقات جهانی را به دنیا صادر کند، این کار کوچکی نیست، هم دارای بعد اجتماعی، فرهنگی و هم علمی است و ما دانشگاهیان مؤظف هستیم، همه ابعاد این مسئله را به صورت صحیح و عالمانه تبیین کنیم و به نسل جدید ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: سرمایه بزرگ مکتب شیعی در ارتقا فرهنگ جهانی مؤثر است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ روح شیعه، روح کربلایی و عاشورایی است. اربعین پرچم سربلند حسین بن علی(ع) است و ما نخواهیم گذاشت این پرچم به زمین بیفتد. جان، روح، جسم و مالمان  را فدای اسلام و راه حسین(ع) و جمهوری اسلامی خواهیم کرد. این فرهنگ ادامه خط ولایت است.

تشکیل موکب‌های اندیشه‌ورز

مینو اصلانی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی بانوان ستاد اربعین در ادامه این همایش گفت: رسالت زینبی ما این است که مسیر، زیبایی‌ها و پیام اربعین را روایت کنیم و تمام تلاش‌ها مبتنی بر این بوده است که با شبکه‌سازی از بانوان فرهیخته از اقصی نقاط دنیا بتوانیم فرهنگ عاشورا و اربعین را نسل به نسل منتقل کنیم.

وی افزود: رویکرد کمیته فرهنگی بانوان در ستاد اربعین، تشکیل موکب‌های اندیشه‌ورز است تا بتوانیم با زنان فرهیخته جهان اسلام به گفت‌وگو بنشینیم و با هم مباحثه کرده و جایگاه واقعی زنان را به دنیا معرفی کنیم. امروز، دنیا تشنه معرفی الگویی است که بتواند از بحران زن عبور کند. زن نه شرقی، نه غربی، زنی است که الگویی برای برون‌رفت از بحران زنان است و ما نه قائل به زن شرقی گوشه‌نشین هستیم و نه زن غربی، که نگاه ابزاری به او وجود دارد، بلکه الگوی سومی این ظرفیت را دارد که تمدن‌ساز، تاریخ‌ساز و اثرگذار باشد و در پیشانی تحولات جهانی نقش‌آفرینی کند و نقش مادرانه را در قالب احساسات و عواطف زنانه به دنیا بشناساند و مادر و زن بودن را افتخار بداند و این هویت الهی را پاس بدارد.

ادامه این همایش به ارائه پنج مقاله در قالب پنل اختصاص داشت و سپس از 23 مقاله منتخب با اهدای لوح و جوایزی تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha