همگرایی و همراهی دانشجویان جهان اسلام در مراسم اربعین
کد خبر: 4162734
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۶
احسان خامنوی خیابانی تشریح کرد:

همگرایی و همراهی دانشجویان جهان اسلام در مراسم اربعین

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم گفت: وزارت علوم درصدد است تا در رویداد اربعین از حداکثر ظرفیت‌ها بهره‌مند بگیرد و دانشجویان جهان اسلام را با مبانی فکری و عقیدتی انقلاب اسلامی آشنا کند تا بتوانیم در این رویداد، همگرایی ارزشمندی را با همراهی دانشجویان جهان اسلام داشته باشیم.

احسان خامنوی خیابانی

احسان خامنوی خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره برنامه‌های این وزارتخانه در ایام اربعین گفت: وزارت علوم در قالب ستاد اربعین دانشگاهیان، جلسه‌ای در تیرماه برگزار کرد و پیرو این جلسه، ابلاغیه شماره یک اربعین دانشگاهیان صادر شد که مصوبات همان جلسه ستاد اربعین است. در این ابلاغیه چند محور مهم از دانشگاه‌ها خواسته شد که پیگیری شود و مهمترین این موارد تنشکیل ستاد اربعین دانشگاه بود که در تمام دانشگاه‌ها این اتفاق افتاده و ستاد اربعین به ریاست دانشگاه در تمام دانشگاه‌های مجموعه وزارت علوم تشکیل شده است.

ایجاد موکب‌های دانشگاهی در مرزها

وی ادامه داد:‌ از موارد دیگری که از دانشگاه‌ها خواسته شد در این ایام که فرآیند رویداد اربعین را در پیش داریم انجام دهند فضاسازی، تبلیغات و ایجاد انگیزه و فراهم‌سازی بستر زیارت مناسب برای دانشجویان است. مورد دیگری که در جلسه وزارت علوم در زمینه مشارکت هرچه بهتر دانشگاهیان در زمینه برگزاری راهپیمایی اربعین بر آن تأکید شد حمایت مالی از ایجاد موکب‌های خدماتی و فرهنگی در داخل دانشگاه‌ها و همچنین در استان‌های مرزی است که در مبادی ورودی و خروجی مرزها به زائران خدمات ارائه دهند.

خامنوی خیابانی یادآور شد:‌ محور بعدی حمایت از ایجاد موکب‌های دانشگاهی در کشور عراق برای دانشگاه‌هایی است که این امکان برای آنها فراهم است تا خدمات فرهنگی به زوار ارائه دهند. همچنین به صورت ویژه از دانشگاه‌های استان‌های مرزی همانند ایلام، خوزستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان خواسته شد که خدمات‌دهی، اسکان و پشتیبان‌دهی از زوار را انجام دهند.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم افزود: ‌مهمترین نکته در ابلاغیه به دانشگاه‌ها این است که از ستاد اربعین دانشگاه‌ها خواسته شده تمام دانشجویانی که تمایل دارند در این سفر معنوی حضور داشته باشند امکان رفتن و بازگشت رایگان و ایمن آنها به مرز فراهم شود. محور بعدی تخصیص وام قرض الحسنه است که برای  دانشجویان زائر اربعین در نظر گرفته شده است. این موضوع به صورت متمرکز از طریق صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و بر اساس تفاهم‌نامه صندوق رفاه با یکی از بانک‌های عامل تا سقف پنج میلیون تومان وام به صورت قرض‌الحسنه به دانشجویان علاقه‌مند اعطا می‌شود و برای این کار باید دانشجو به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه مراجعه و فرم مربوطه را پر کند تا معرفی‌نامه از طریق نهاد رهبری، جهت ارائه به بانک به وی داده شود.

وی گفت: از جمله دیگر موارد که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تأکید قرار گرفته توجه به پوشش رسانه‌ای و خبری کاروان‌های اربعین و همچنین راه‌اندازی پوشش اربعین در فضای مجازی، برپایی هیئت‌های دانشجویی در دانشگاه و حمایت از تولیدات فرهنگی دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها است. نکته دیگری که باید اشاره کنم تأکید معاونت فرهنگی وزارت علوم بر ارتباط با دانشجویان جهان اسلام در این رویداد بین المللی است تا از حداکثر ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم تا دانشجویان جهان اسلام را با مبانی فکری و عقیدتی انقلاب اسلامی آشنا کنیم و ان‌شاء الله بتوانیم در این رویداد، همگرایی ارزشمندی را با همراهی دانشجویان جهان اسلام داشته باشیم.

تقدیر از خادمان اربعین دانشگاهیان

خامنوی خیابانی با اشاره به برگزاری سوگواره اربعین دانشگاهیان از سوی وزارت علوم بیان کرد: طبق روال سال‌های گذشته برای اینکه موضوع اربعین فقط به آن ایام خاص ختم نشود و در طول سال هم جاری و ساری باشد سوگواره‌ای را در سطح ملی در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌کنیم که تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است و ششمین دوره این سوگواره در دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد و از پوستر آن هم رونمایی شده است که جزئیات آن طی این هفته به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و دانشجویان می‌توانند با ارسال آثار خود در دو محور اصلی ادبی و هنری در این سوگواره شرکت کنند. علاقه‌مندان می‌توانند در بخش ادبی؛ در رشته‌های داستان نویسی، خاطره نویسی، سفرنامه، شعر و نثر ادبی و در بخش هنری؛ طراحی پوستر، اینفوگرافی، مستند و کلیپ و پادکست، در این سوگواره شرکت کنند. لازم به ذکر است که این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود لذا دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی هم می‌‌توانند در این سوگواره شرکت کنند.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم یادآور شد: همچنین کار دیگری که از سال گذشته پیگری کرده‌ایم تقدیر از خادمان اربعین دانشگاهیان است. سال گذشته این اتفاق در دانشگاه شاهد انجام شد و از مسئولان دانشگاهی که بیشترین تأثیر را در خصوص اعزام حداکثری دانشجویان به رویداد اربعین داشتند و همچنین از مسئولان کشوری و لشکری که همکاری ویژه‌ای با ستاد اربعین دانشگاهیان داشتند تقدیر شد که از جمله آنها رئیس ستاد اربعین کشور، روسای برخی کمیته‌های ستاد ملی اربعین و سایر مجموعه‌هایی بودند که نقش مؤثری در این عرصه داشتند. امسال هم دومین دوره این رویداد در دانشگاه علم و صنعت همراه با برگزاری اختتامیه ششمین سوگواره اربعین دانشگاهین برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha