برپایی ۱۱۴ موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی + فیلم
کد خبر: 4162431
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰

برپایی ۱۱۴ موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی + فیلم

رئیس قرارگاه مردمی قرآنی اربعین حسینی با اشاره به فعالیت ۱۱۴ موکب قرآنی در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا در ایام اربعین حسینی گفت: قرارگاه مردمی قرآنی اربعین به دنبال این است که با ایجاد ارتباط بین این موکب‌ها و فعالان قرآنی، پویش‌های متنوعی را در این مسیر رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس قرارگاه مردمی قرآنی اربعین با حضور در ویژه‌برنامه آرمان شبکه قرآن و معارف سیما به موضوع تبیین برنامه‌های قرآنی اربعین پرداخت و واقعه عظیم اربعین را یک خاستگاه مردمی دانست و اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تذکر دادند اگرچه دولت‌ها وظیفه تسهیل‌گری دارند، ولی باید این اتفاق به صورت مردمی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه فعالان مردمی در این سال‌ها همدیگر را پیدا کردند و جامعه فعالان مردمی اربعین شکل گرفته است افزود: با توجه به اینکه یکی از عرصه‌های جدی کار فرهنگی و اجتماعی عرصه قرآنی است، قرارگاه قرآن هم در این جامعه مردمی تعریف شده است.

رئیس قرارگاه مردمی قرآنی اربعین با اشاره به لزوم تقویت فعالیت‌های قرآنی در ایام عزاداری اباعبدالله(ع) گفت: چندسالی است که سنت‌های خوبی مانند احیای قرآنی شب عاشورا در عزاداری‌های محرم شکل گرفته است، ولی امسال با توجه به اهانت صورت گرفته به قرآن کریم این سنت‌ها به صورت پرشورتر دنبال شد و علاوه بر آن آیین قرآن به سر، پویش جمع‌خوانی قرآن و اتفاقات دیگری که در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) رقم خورد نوید برگزاری یک اربعین قرآنی را می‌دهد.

فعالیت ۱۱۴ موکب قرآنی در اربعین 1402

وی افزود: در همایشی که در جوار حرم امام خمینی(ره) داشتیم، حدود هزار نفر از فعالان مردمی اربعین حضور پیدا کردند و طی آن کمیسیون قرآنی با حضور ده‌ها نفر از فعالان قرآنی اربعین برگزار شد و تصمیم بر این شد که ۱۱۴ موکب در مسیر نجف به کربلا، سفیر جریان قرآنی خواهند بود و پویش‌ها و اتفاقات قرآنی را رقم خواهند زد.

حسینی اربعین را به آلبوم رنگارنگ و متنوع از خدمات گوناگون فرهنگی و اجتماعی توصیف و اظهار کرد: خادمان قرآنی در قرارگاه مردمی قرآنی اربعین تصمیم گرفتند، خیمه عظیم قرآنی را در عمود ۱۲۲۲ مسیر نجف به کربلا برپا کنند تا این نماد قرآنی در اواخر مسیر پیاده‌روی، محلی برای حضور مردم در محضر قرآن باشد.

امضای طومار محکومیت اهانت به قرآن

وی بیان کرد: یکی از کار‌هایی که در این موکب انجام می‌شود به امضا رساندن بزرگترین طومار محکومیت اهانت به قرآن کریم است تا بتوانیم بهره‌برداری‌های بین المللی هم از آن داشته باشیم و استفاده بهینه از تجمع مؤمنین صورت گیرد.

رئیس قرارگاه مردمی قرآنی اربعین با بیان اینکه در سرتاسر مسیر یادآوری و فضاسازی قرآنی صورت خواهد گرفت، افزود: این کار خبیثانه دشمن باعث شد که بسیاری از افراد و به ویژه جوانان به صورت خودجوش وارد فعالیت‌های قرآنی شوند و موکب‌های خود را قرآنی کنند.

اجرای پویش‌های قرآنی در مسیر پیاده‌روی ابعین

وی با اشاره به کار‌های محتوایی موکب‌های قرآنی مسیر اربعین گفت: یکی از پویش‌هایی که در موکب‌های قرآنی مسیر اربعین انجام می‌شود، پویش حفظ، قرائت و تدبر در سوره فجر است که به تعبیر امام صادق(ع) سوره امام حسین(ع) است؛ بنابر این ترنم آیات زیبای سوره فجر یکی از رویدادهای مبارکی است که در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

حسینی با بیان اینکه پویش لبیک یا قرآن با جمع‌خوانی سوره مسد و آرزوی اضمحلال ابولهب‌های دوران را در ایام اربعین خواهیم داشت، افزود: همچنین اتفاقات هنری و رسانه‌ای مختلفی پیش‌بینی شده است که یکی از این برنامه‌ها کتابت یک دور قرآن کریم توسط زائران حسینی است.

وی ادامه داد: با توجه به ارتباطی که با موکب‌ها گرفته شده امسال در کنار پخش مداحی در موکب‌ها، تولیدات سمعی و بصری قرآنی هم پخش خواهد شد تا همانطور که در هیئات‌ نوای لبیک یا قرآن را شنیدیم نوا‌های قرآنی تولید شده را در مسیر پیاده روی اربعین هم ببینیم و بشنویم و تولیدات قرآنی ضریب پیدا کند.

سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ ویژه مشارکت مردمی در اربعین

رئیس قرارگاه مردمی قرآنی اربعین با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ در قرارگاه مردمی قرآنی اربعین اظهار کرد: به غیر از اعزام رسمی قاریان و حافظان برجسته قرآن توسط ستاد اربعین به مسیر پیاده روی اربعین، قاریان و حافظانی که به صورت خودجوش در این پیاده‌روی حضور دارند با ارسال عدد ۴ به این سامانه، ما ارتباطشان را با موکب‌ها برقرار می‌کنیم تا بتوانند برنامه‌های قرآنی قرائت، حفظ و مشاوره‌های قرآنی و برنامه‌های دیگر را داشته باشند.

وی افزود: موکب‌های که می‌خواهند خدمات قرآنی داشته باشند هم می‌توانند با ارسال عدد ۱ به سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ اعلام آمادگی کنند تا محتوای مناسب و هماهنگی‌های لازم را برای آن‌ها انجام دهیم و در گروه مجازی هماهنگی برنامه‌های قرآنی در پیامرسان ایتا عضو شوند.

حسینی ادامه داد: افرادی که نمی‌توانند در پیاده روی اربعین شرکت کنند، ولی می‌خواهند این جریان قرآنی را تقویت کنند نیز می‌توانند با ارسال عدد ۳ به سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ در تأمین هزینه‌های این موکب‌ها مشارکت کنند و در ثواب آن سهیم شوند. همچنین عموم علاقه‌مندان به شرکت در پویش حفظ، قرائت و تدبر در سوره فجر و بهره‌مندی از جوایز متبرک این پویش می‌توانند با ارسال عدد ۱۴ به سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ عضو کانال ستاره‌های زمین شده و ضمن استفاده از محتوای پویش در جریان برنامه‌های آن قرار گیرند.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این مراسم به صورت مردمی و با رعایت میزبانی موکب‌های عراقی انجام شود گفت: برخی از موکب‌ها تولیدات خوبی را در قالب پوستر، تیزر، کلیپ، موشن‌گرافی و متن‌های زیبا داشته‌اند و امیدواریم زمینه انتشار و بازنشر این محتوا‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha