بیش از ۸۰۰ کرمانی در تاسوعا و عاشورای حسینی خون خود را اهدا کردند
کد خبر: 4161106
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

بیش از ۸۰۰ کرمانی در تاسوعا و عاشورای حسینی خون خود را اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه در لیالی قدر امسال ۲ هزار و ۹۸۰ نفر در کرمان اهدای خون داشتند، گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال نیز ۸۳۱ نفر در کرمان اهدای خون کردند که نسبت به مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته‌ است.

ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، ایرج شکوهی، مدیرکل انتقال خون استان کرمان امروز، ۱۷ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه خبرنگاران چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و مسئولیت زیادی دارند، گفت: خبرنگاران در برابر اعتقادات و باورهای مردم پاسخگو هستند؛ به‌ویژه امروز که اخبار به سرعت منتشر می‌شود رسالت اصلی یک خبرنگار تأیید یک خبر درست و انتقال درست آن خبر به مخاطب است.

وی با اشاره به سخنی از پیامبر(ص) مبنی بر حق‌گویی و نترسیدن از گفتن حقایق، اظهار کرد: جهاد تبیین رسالت خبرنگاران را دو چندان می‌کند و خبرنگاران از بدو انقلاب تاکنون در این عرصه نقش مؤثری در برهه‌های مختلف تاریخ ایفا کرده و در جنگ سخت، اقتصادی و جنگ نرم خوب عمل کرده‌ا‌ند.

شکوهی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد انتقال خون کرمان در سال ۱۴۰۱ پرداخت و افزود: رسالت اصلی سازمان، تأمین خون سالم و با کیفیت برای نیازمندان خون از جمله بیماران تلاسمی، صعب‌العلاج، مصدومان تصادفات و... است. در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار عمل جراحی در کرمان انجام شده که قبل از هر عمل باید خون رزرو می‌شد.

وی تصریح کرد: وجود بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی و آمار بالای تصادفات از ویژگی‌هایی است که نیاز به اهدای خون در کرمان را بالا می‌برد. همچنین کرمان، استان پهناوری است و اداره انتقال خون تنها در مرکز استان قرار دارد که تمام شهرستان‌ها را پوشش می‌دهد. البته پایگاه‌های انتقال خون در ۶ شهرستان استان فعال هستند و در دیگر نقاط خون‌گیری به‌صورت سیار انجام می‌شود.

شکوهی با تأکید براینکه با وجود تمام مشکلات انتقال خون کرمان پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیازهای تمام بیمارستان‌های استان بوده و هر زمان که درخواست بود خون تأمین شده، اظهار کرد: در سال گذشته ۷۸ هزار نفر در استان کرمان اهدای خون داشتند که نسبت به سال گذشته آن ۷ درصد رشد داشته و اقدام مردم کرمان در اهدای خون که همواره پای کار هستند قابل تقدیر است.

مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: در لیالی قدر امسال ۲ هزار و ۹۸۰ نفر اهدای خون داشتند و ۲۷ درصد رشد مراجعات را در شب‌های قدر داشتیم. همچنین در تاسوعا و عاشورای حسینی ۸۳۱ نفر در کرمان اهدای خون کردند که نسبت به مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۳۳ هزار و ۳۸۶ نفر در استان خون خود را اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد رشد داشت. در سال گذشته ۱۳۰ هزار و ۷۰۰ واحد خون به بیمارستان‌های استان داده شد. همچنین ۲ هزار واحد خون در سال گذشته به سیستان و بلوچستان منتقل شد.

شکوهی با بیان اینکه شاخص اهدای خون بانوان در کرمان بسیار پایین است در حالی که رکورد‌ دار اهدای خون در کشور یک بانوی کرمانی است، گفت: باید در این حوزه فرهنگ‌سازی شود زیرا اهدای خون جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. در استان کرمان خیران بسیاری وجود دارند که آماده اهدای خون هستند اما مردم و مسئولان باید نسبت به این امر خطیر آگاه شوند و فواید اهدای خون برای جامعه را بدانند که نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

انتهای پیام
captcha