ظرفیت هم‌افزایی دستگاه‌ها با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وجود دارد
کد خبر: 4160649
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
استاندار چهارمحال‌وبختیاری؛

ظرفیت هم‌افزایی دستگاه‌ها با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وجود دارد

استاندار چهارمحال‌وبختیاری نشست‌های هم‌افزایی با برخی دستگاه‌ها از جمله اوقاف و تبلیغات اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: همچنین نهادهایی چون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... نیز ظرفیت همکاری با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را دارند که باید استفاده شود.

نشست مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با استاندار

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، غلامعلی حیدری، استاندار، امروز ۱۵ مردادماه در نشست مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان که به مناسبت سالگرد تأسیس این نهاد در استانداری برگزار شد با اشاره به نقش اثربخش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در برپایی مناسبت‌های مختلف، اظهار کرد: بعد از کرونا شاهد برگزاری متفاوت و پرشکوه‌تر راهپیمایی ۲۲ بهمن یا روز قدس و جشن روز غدیر و برپایی محافل عزاداری محرم بودیم و به مدد امیدی که با انتخاب دولت مردمی ایجاد شد با وجود فشارها و فضاسازی دشمن، مشارکت و حضور باشکوه مردم با بصیرت را در برنامه‌ها و مناسبت‌ها شاهد بودیم. 

وی با ذکر اینکه بزرگداشت ایام‌الله وحدت و همدلی را شکل می‌دهد و مردم را در مقابل حجم توطئه‌های دشمن مصون می‌دارد، ادامه داد: اگر حضور مردمی نبود و این انسجام و وحدت در مناسبت‌های مختلف شکل نمی‌گرفت، قطعاً کشور با چالش مواجه می‌شد و لذا حضور مردم نشانگر پشتیبانی آنهاست که بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

حیدری با برشمردن برخی ملاحظات برای برگزاری هر چه بهتر مناسبت‌ها، توضیح داد: ما باید از فرصت مناسبت‌ها و حضور مردم برای عمق‌بخشی به برنامه‌ها استفاده کنیم و نگاه سطحی و گذرا نداشته باشیم تا شعائر تعمیق شوند و به دل و جان مردم بنشینند.

استاندار مردمی کردن را از دیگر موارد برگزاری بهتر برنامه‌ها عنوان کرد و توضیح داد: مردم به‌صورت دلی در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و در دهه محرم دیدیم که مردم چگونه با اباعبدالله الحسین(ع) پیوند برقرار می‌کنند. 

مردمی‌سازی برنامه‌های مناسبتی

وی با مهم خواندن مردمی‌سازی برنامه‌های مناسبتی، افزود: هر چه بتوانیم برنامه‌ها را مردمی کنیم و آنان را به صحنه بیاوریم، زیبایی و اثرگذاری بهتری خواهد داشت. 

حیدری فعال‌سازی ظرفیت مساجد را به‌عنوان پایگاه‌های دینی انقلاب در جهت مردمی‌سازی برنامه‌ها در مناسبت‌ها یادآور شد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا مساجد فعال شود و از ۱۲۰۰ مسجد استان تنها در ۲۰۰ مسجد نماز جماعت برپاست و می‌طلبد که این رقم را لااقل به یک‌هزار مسجد استان برسانیم زیرا مساجد در راستای مردمی‌سازی و عمق‌بخشی شعائر دینی نقش‌آفرین هستند.

استاندار بیان کرد: به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌ها در جهت برپایی باشکوه برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف حائز اهمیت است و در این راستا باید جوانان انقلابی را وارد عرصه کنیم. همچنین طراوت‌بخشی به برنامه‌ها از دیگر ملزومات است که باید راهکارهای آن اندیشیده شود و در جشن غدیر امسال مصداق آن‌را دیدیم که با مشارکت مردم برنامه کم‌سابقه‌ای را در مرکز استان ما رقم زد. 

وی با ضروری خواندن تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در جهت برگزاری بهتر مناسبت‌ها، بیان کرد: اگرچه با امکانات و بضاعت کم کارهای خوبی انجام شده اما انتظار دارم این هیئت نیز تشکیل شود و کمک‌کننده باشد. باید از تمام ظرفیت‌ها نظیر فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد و تبلیغات و فعالیت‌های تدوینی صورت گیرد.

حیدری تصریح کرد: پایش و نبض‌گیری مستمر تهدیدات دشمن باید مدنظر ما باشد و بدانیم که تمرکز دشمن بر چیست؛ باید تهدیدها را رصد و متناسب‌ با آن برنامه‌ریزی کنیم. 

استاندار چهارمحال‌وبختیاری زمینه‌سازی برای ايجاد جبهه جهاد تبیین را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: باید از تمام ظرفیت‌ها برای جهاد تبیین استفاده کنیم. 

حیدری در خصوص حمایت از مجموعه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، توضیح داد: این نهاد در راستای اهداف انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند لذا حمایت از آن باید انجام شود، در زمینه اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، این اعتبارات در حوزه زیرساختی است که البته برخی از این اعتبارات مربوط به بخش‌های فرهنگی هستند از جمله در مصلی‌ها، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها و ... دیده شده است. 

استاندار با تصریح اینکه در جریان سفر ریاست‌جمهوری به استان بالاترین اعتبار سفر به حوزه زیرساخت‌های فرهنگی تخصیص یافت و مصوب شد، گفت: در طول سال، بخشی از اعتبارات استان، اعتبارات جاری فرهنگی است و همه دستگاه‌ها سهمی از اعتبارات را به فرهنگ اختصاص می‌دهند که باید کمک کنیم.

حیدری تأکید کرد: جا دارد که از ظرفیت هیئت‌های مذهبی و نیز اصناف و دستگاه‌ها در جهت برپایی مناسبت‌های مختلف استفاده شود؛ از برخی اعتبارات کشور نیز می‌توان حداکثر را استفاده کرد. 

استاندار چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به رویکرد دولت مردمی مبنی بر حکمرانی مردمی و نیز مردمی‌سازی اقتصاد و مسائل اجتماعی، فرهنگی ...، اظهار کرد: پشتیبانی مردم بسیار مهم است به شرط آنکه ریل‌گذاری و زمینه‌سازی صحیح صورت گیرد. 

حیدری نشست‌های هم‌افزایی با برخی دستگاه‌ها از جمله اوقاف و تبلیغات اسلامی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: همچنین نهادهایی چون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... نیز ظرفیت همکاری با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را دارند و باید استفاده کرد.

نشست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

اهم کارکردهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 

موسی انصاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در این نشست با اشاره به اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، اظهار کرد: در بخشی از اساسنامه شورا اهدافی همچون سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت، راهبری و همکاری در برگزاری مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی، سیاسی و انقلابی یعنی مراسم جمهوری اسلامی تعریف شده است. 

وی با ذکر اینکه برپایی برنامه‌های مناسبت‌های مختلف ضرورت دارد، ادامه داد: تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور از طریق نمایش قدرت نردمی و نرم کشور، افزایش وجاهت و اعتبار نظام در صحنه بین‌المللی، تقویت وحدت و وفاق ملی، ایجاد ثبات در جامعه و دفع تهدیدات دشمن و ناامیدی دشمنان از نظام و ملت و نیز تقویت روحیه امید و نشاط در جامعه از برکات بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی است. 

انصاری بیان کرد: نقش‌آفرینی به عنوان‌ صدای انقلاب و حلقه وصل میان مردم و نظام، دفاع و پاسداری از کیان انقلاب و جمهوری اسلامی، تبیین شاخصه‌های انقلابی‌گری، تأکید بر دشمن‌شناسی و تعیین مرزهای حق و باطل، تقویت روحیه ایثار و جهاد و شهادت، جهانی کردن ایام‌الله در سطح بین‌المللی و نیز تأمین امنیت و منافع ملی با حضور حداکثری مردم در مناسبت‌ها از جمله کارکردهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه بنا بر گفته کارشناسان بی‌نظیرترین راهپیمایی ۱۳ آبان در استان رقم خورد، گفت: آمارهای رسمی نشان داد که مشارکت مردم ۲۰ درصد افزایش یافت؛ همچنین راهپیمایی ۲۲ بهمن در مرکز استان و شهرستان‌ها و حتی روستاها در سال گذشته بی‌نظیر بود.

انصاری این حضور گسترده با توجه به هجمه‌های سنگین دشمن را بسیار مهم دانست و توضیح داد: با توجه به حوادث و آشوب‌هایی که در آبان‌ماه سال گذشته رخ داد، این حضور بی‌نظیر را شاهد بودیم و بهترین برنامه راهپیمایی ۱۳ آبان در استان ثبت شد.

وی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را سخنگوی نظام جمهوری اسلامی خواند و افزود: تمام عملکرد نظام در حضور باشکوه مردم تجلی می‌یابد و سال گذشته خوشبختانه توانستیم با وجود هجمه‌ها و حتی تهدیدهای نظامی و امنیتی، یکی از استان‌های برتر از حیث اجرای برنامه‌ مناسبت‌های مختلف شدیم.

تهیه اقلام فرهنگی از منابع استانی

انصاری بیان کرد: در حوزه تأمین اقلام فرهنگی که با استفاده از اعتبارات استانی تهیه شد، توضیح داد: از خارج استان هیچ کمکی دریافت نشد و تمامی اقلام اعم از پوستر و پرچم و ... از داخل استان تأمین شد؛ انتظار ما این است که فرمانداران با دستور استاندار در اجرای مناسبت‌ها پشتیبان و بلکه مجری برنامه‌ها باشند و کمک کنند.

وی افزود: هر کجا که دستگاه‌ها به ميدان آمده‌اند، شور و مشارکت مردمی نیز افزایش یافته است، ضمن اینکه مدیران و مسئولان بهترین افراد برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند و بارها این نکته تأکید شده که رسالت اصلی همه ما جهاد تبیین است تا در اجرای مناسبت‌ها نیز دچار مشکل نشویم. اگر مسئولان خدمات دو سال فعالیت دولت را تبیین و بازگو کنند، قطعاً حضور مردم در مناسبت‌ها افزایش خواهد یافت.

انصاری با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها نیازمند تأمین اقلام فرهنگی در مناسبت‌ها هستیم، اظهار کرد: اگر حمایت صورت گیرد، برنامه‌های مناسبت‌ها نیز چشمگیر خواهد شد و در چنین فضایی بهتر می‌توانیم پیام انقلاب را نهادینه کنیم. اگر نبود حضور پررنگ مردم در ۱۳ آبان سال گذشته، خیلی از فتنه‌ها و حرکت‌ها در داخل و خارج کشور علیه انقلاب خاموش نمی‌شد. بعد از ۱۳ آبان و حضور باشکوه مردم، بسیاری از آشوب‌ها و فراخوان‌های ضد انقلاب و اغتشاشات کمرنگ شد.

وی ادامه داد: مناسبت‌های انقلاب اسلامی بازوان حرکت رو به جلوی نظام هستند و حضور مردم همه شبهات را نقش بر آب می‌کند لذا حضور میدانی مردم در این راستا بسیار مهم است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه نبود میدان تجمع در شهرکرد یکی از مشکلات است، توضیح داد: نهادهایی مانند شهرداری جا دارد این موضوع را در دستور کار قرار دهند تا بتوانیم تجمع چندین هزار نفری را داشته باشیم؛ همچنین تأمین صوت برنامه‌ها که اثرگذاری تبلیغی بالایی دارد باید مورد دقت قرار گیرد و انتظار داریم تأمین صوت ثابت خیابان‌های ملت و کاشانی شهرکرد مورد حمایت قرار گیرد.

انصاری بیان کرد: در فضاسازی میدانی نیز ضعف داریم که بخشی از این کاستی متوجه دستگاه‌ها و نیز بازار و اصناف و بانک‌ها است؛ بانک‌ها بیشترین فضای خیابان‌های اصلی را اشغال کرده‌اند و اگر این مراکز فضاسازی انجام دهند، فضای شهرکرد تغییر می‌کند اما متأسفانه بانک‌ها همکاری ندارند؛ همچنین آموزش و پرورش فضاهای بزرگی را در سطح شهر در اختیار دارد و دیواره‌های بسیاری از مدارس در خیابان‌های اصلی را می‌تواند در مناسبت‌های مختلف فضاسازی کند.

یادآور می‌شود، در این نشست برخی نمایندگان دفاتر شهرستانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان به بیان مسائل و پیشنهادات پرداختند که از جمله می‌توان به مشکلات نیروی انسانی، تأمين زمین جهت احداث ساختمان دفاتر استانی شورای هماهنگی، ضرورت انسجام بخشی هیئات مذهبی با محوریت شورا، توجه به فضاسازی مناسبتی ادارات، ضرورت همکاری بیشتر شهرداری‌ها و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌های مناسبتی، برنامه‌ریزی مدون جهت جذب حداکثری مردم در برنامه مناسبت‌ها، بررسی میزان تأثیرگذاری اقلام فرهنگی در جهت جذب مخاطبان، قائل شدن جایگاه رسمی برای دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شورای اداری، جلسات معارف و سایر جلسات استانداری اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha