خبرنگار صدای بی‌صداها و پیامدسنج است
کد خبر: 4160539
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
سردار سلامی:

خبرنگار صدای بی‌صداها و پیامدسنج است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبرنگاران را صدای بی‌صداها دانست که به مفهوم واقعی از مظلومان دفاع می‌کنند و گفت:‌ خبرنگار پیامدسنج است و باید عواقب و پیامدهای خبری که منتشر می‌کند را بسنجد؛ لذا خبرنگاری یک تعهد، مسئولیت، احساس عمیق برای کمک به انسان‌ها و‌ حقیقت‌نگاری و حق‌جویی محسوب می‌شود.

خبرنگار صدای بی‌صداها و پیامدسنج استبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش جهادگران تبیین بسیج رسانه سراسر کشور ویژه آئین روز خبرنگار با عنوان «پیشرفت ایران قوی با خبرنگار امیدآفرین» امروز، ۱۵ مردادماه با حضور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی و حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در محل لانه جاسوسی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام رضایی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی بیان کرد: ایام حزن و اندوه متعلق به وجود نازنین امام حسین(ع)، یاران باوفای ایشان و ایام اسارت آل‌الله را به همگان تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: همچنین، روز خبرنگار که به نام شهید صارمی نامیده شده است را به همه اصحاب رسانه و خبرنگارانی که به جامعه اسلامی خدمت می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم. خدای سبحان به پیامبر(ص) می‌فرمایند کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند را مرده ندانید، آن‌ها زنده‌اند و نزد خدای خود روزی می‌خورند. 

وی با طرح این سؤال که مهمترین و مقدس‌ترین رسانه‌ و پیام‌رسانی که با آن ارتباط داریم، چیست؟ بیان کرد: آنچه از آیات و روایات متوجه می‌شویم این است که مهمترین و مقدس‌ترین رسانه قرآن است. انسان‌ها برای مواجهه با رسانه تکلیفی دارند که شامل پرس‌‌وجو در رابطه با ابلاغ‌کنندگان پیام، دریافت کنندگان پیام، ابزار پیام، شیوه ابلاغ پیام و هدف پیام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: قرآن به ما معرفی می‌کند چنانچه فردی سابقه خوبی ندارد، نباید خبر او را پذیرفت. لذا در مقابل پیامی که پیام‌رسانان می‌رسانند، وظیفه داریم تحقیق کنیم. همچنین، باید بنگریم که پیام‌رسان، پیام خود را برای چه کسانی بیان می‌کند و آیا پیام ارسالی، حقیقی است؟ 

وی اظهار کرد: طبق قرآن باید پیامی را بپذیریم که برای انسان علم آورده و دانش او را می‌افزاید. همچنین، در قرآن کریم آمده است که در ارسال پیام نباید حق را با باطل ممزوج کرد و در ارسال پیام باید جانب حق را نگه داشت. امروز در جامعه ما هر فردی می‌تواند رسانه باشد و هر مجموعه‌ای که بتواند پیامی را به دیگران منتقل کند، رسانه است. 

تبلیغ رسانه از عصر عاشورا آغاز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با بیان اینکه رسانه از عصر عاشورا تبلیغ خود را آغاز کرد، گفت: امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) و ام کلثوم(س) با کلام و سخن خود پیغام امام‌ حسین(ع) را به همگان رساندند و لذا این بزرگواران خود رسانه هستند.  امام سجاد(ع) با زبان و بیانی که همان رسانه است، فریاد امام حسین(ع) به عالم رساند.

وی تصریح کرد: امروز مهمترین وظیفه رسانه روشن ساختن افکار عمومی جامعه، بالابردن سطح معلومات جامعه، رعایت صداقت در پیام‌رسانی، خیرخواهی در عملکرد و ... است. رسانه در انقلاب اسلامی ما میدان‌داری کرد. امروز رسانه باید انسان‌ها را تعلیم و آموزش دهد. رسانه باید تولید مشارکت اجتماعی کرده و رشد دموکراسی را در جامعه ورق بزند.

وی بیان کرد: رسانه باید تبلیغ و تبیین اهداف را در جامعه انجام دهد. امیدواریم خبرنگاران و رسانه‌های مختلف بتوانند به بهترین وجه وظیفه پیام‌رسانی خود را انجام دهند. شهیدان صارمی و آوینی از جان خود گذشتند و با خلوص نیت به وظیفه خود در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به جامعه پرداختند.

در ادامه این مراسم، کارآموزیان، رئیس سازمان بسیج رسانه نیز در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به مسئولان و حضار در مراسم گفت: امروز در خدمت مسئولان بسیج رسانه استان‌ها و اعضای شورای اندیشه‌ورزی بسیج رسانه کشور و نیز خبرنگاران خدوم هستیم. سال گذشته بزرگترین ائتلاف رسانه‌ای دنیا را پشت سر گذاشتیم. 

در ادامه این مراسم، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان اظهار کرد: روز خبرنگار و روز درخشش فداکاری یک‌ خبرنگار وفادار به نام شهید صارمی را به همه جامعه رسانه‌ای کشور به ویژه خبرنگاران فداکار و عزیزانی که در قلب صحنه‌های سخت خطر حضوری واقعی دارند و برای انتقال پیام‌ها و تصاویر از صحنه‌های مهم رخدادهای کشور و انقلاب و نظام ما عاشقانه در یک قالب و شاکله حرفه‌ای عمل می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: همه چیز از قلب‌ها و اذهان آغاز می‌شود. قلب انسان یعنی قلبی که به مرکز تعقل و تفقه و معرفت انسان معروف است به اندازه عالم هستی بزرگ است. ذهن انسان یک دنیاست و دنیای شناخت و معرفت و تعقل و خیال انسان و دنیای آرزوهای انسان، عالم بزرگی است. هر چیزی در عالم خارج از ذهن در زندگی بشر محصول خلاقیت‌های درونی، عملکرد ذهن و قلب انسان است. ذهن‌ها و قلب‌ها محیط عمل و اثر خبرنگاران است. 

سردار سلامی گفت: اصحاب رسانه در جغرافیای قلب و ذهن عمل می‌کنند و نقش رسانه در این فرآیند نقش تعیین کننده، محوری و اثرگذار است. ما چون در یک پیکار بزرگ فرهنگی و نبرد نامحدود شناختی در فضای یک عملیات روانی بزرگ زندگی می‌کنیم، در یک جنگ رسانه‌ای جهانی با قلمروی وسیع و گستره‌ای عالمگیر که یک طرف آن اصحاب انقلاب، یاران مقاومت و مردان و زنان استقلال این سرزمین و در طرف دیگر آن صاحبان پیچیده‌ترین ابزارها و فنون عملیات رسانه‌ای و فضای مجازی هستند و به صورت طبیعی از این فضا تأثیر می‌پذیریم و در مقابل قواعد جنگ نرم دشمنان قرار داریم.

محیط جنگ مدرن؛ ذهن و قلب انسان‌ها

وی بیان کرد: واحد اساسی نبرد در این نوع از جنگ انسان است‌. به طور کلی این جغرافیای جنگ مدرن است که محیط آن را ذهن و قلب تشکیل می‌دهد. دنیای غرب در این زمینه توصیفی از انسان دارد که طبق آن انسان دارای یک ساختمان معنابخش درونی و ذهنی است. این ساختار دارای پیش‌فرض‌هایی است که باید بدان توجه کرد. 

سردار سلامی اظهار کرد: این پیش‌فرض‌ها واقعیاتی در ذهن هستند که ممکن است درست یا غلط باشند اما در ذهن انسان جای گرفته‌اند. در ذهن انسان عنصری به نام واقعیت‌های مصنوعی وجود دارد که شامل شایعات، اکاذیب و بیان منحرفانه واقعیت‌هاست. همچنین، واقعیات حقیقی نیز در ذهن انسان وجود دارد که خود واقعیت‌ها و حقایق هستند. در کنار این‌ها ارزش‌ها قرار دارند یعنی معیارهایی که خوب و بد را به ما نشان می‌دهند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: نبردهای امروزی عموماً در تضاد این ارزش‌ها رخ می‌دهد. همچنین، عنصری به نام هنجارها وجود دارد که صحیح از غلط را تفکیک می‌کند و در نظام‌های ارزشی متفاوت متغیر هستند. در جایی یک عمل هنجار و در جای دیگر ضد هنجار است‌. انسان به صورت طبیعی با این عناصر در تعادل است اما اگر یک یا چند عنصر از عناصر معنابخش شخصیت انسان تغییر کند، انسان دچار استرس شده و در جست‌‌وجوی تعادل جدید خواهد بود.

وی گفت: امروز جنگ نرم دشمن بر تغییر این‌ عناصر در جامعه ما بنا نهاده شده است یعنی دشمن تلاش می‌کند پیش‌فرض‌ها را برای مردم تغییر دهد. اینکه حکومت طاغوتی ایران حکومتی مردمی بوده و از این دست تفکرات همان تغییر ارزش‌ها و پیش‌فرض‌هاست. خبرنگاران در فضای این جنگ خطرناک زندگی می‌کنند. هر چند در اصول خبرنگاران منعکس شده است که در خبرنگاری بی‌طرفی یک اصل است اما در دنیای امروز هیچ نقطه خنثایی وجود ندارد و هیچ خبرنگاری در عالم بدون قرار گرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند. آنچه در دنیای خبر رخ می‌دهد، یک‌ واقعیت منتزع از تاریخ، وضعیت سیاسی، شرایط اقتصادی و ... نیست و جنگ در همین فضا رخ داده و آنچه مهم است این است که ما عقبه جهانی رویدادی که خبررسانی می‌کنیم، را بشناسیم.

وی‌ بیان کرد: دشمن در تلاش است که از یک رویداد کوچک اثر راهبردی بسازد. خبرنگاران با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستند. کلمات و تصاویر قدرت تهییج، تحریک و ... را دارند. زمانی که خبر در فضای جنگ منتشر می‌شود، درست مانند آنچه در فضای جنگ سخت رخ می‌دهد، دشمن تلاش می‌کند تا با آتش‌باری از کلمات اراده‌ها و باورها را سست کرده و ارزش‌ها را تغییر دهد.

خبرنگاران صاحب تعهد هستند

سردار سلامی گفت: خبرنگاران صاحب تعهد هستند. تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند. خبرنگاران سازنده واقعیت‌ها هستند. چگونگی انتقال واقعیت بسیار مهم است. اینکه خبرنگار چگونه تصاویر و کلمات را کنار هم بچیند که از توصیف یک حادثه یک غم عمومی تولید نکند، موضوع بسیار مهمی است. خبرنگاران می‌توانند برای مردم امید و اعتماد به نفس ایجاد کرده و از دستاوردها بگویند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران می‌توانند یک لکه سیاه را در یک زمینه بزرگ کمرنگ کنند. مسئولیت خبرنگاران برای پاسداری از ارزش‌های یک جامعه است. این توهین است که خبرنگار را بدون مسئولیت تنها یک نگارنده واقعیت بیان کنند. خبرنگاران دفاع کننده از ارزش‌ها، هویت، مظلومیت و حقانیت هستند. البته دقت در ارائه خبر موضوع بسیار مهمی است که خبرنگاران باید رعایت کنند

وی ادامه داد: لذا مسئولیت‌پذیری، تعهد، کامل کردن اندام‌واره خبر، مبهم نگذاشتن افکار عمومی، توجه به دغدغه‌های مردم، ایجاد ارزش افزوده اجتماعی از خبر از وظایف خبرنگار است. خبرنگاران خود بخشی از آرمان جامعه هستند. خبرنگاران باید خبر را صحیح منتشر کرده و دروغگویی و رفتار غیر صادقانه نداشته باشد. صداقت، عدالت، انصاف، راستگویی و امانتداری ویژگی خبرنگاران است. خبرنگار امانتدار حریم خصوصی انسان‌ها است. خبرنگاران مانند نجات غریق عمل می‌کنند البته شفافیت و رازداری از وظایف آن‌ها ست. 

وی ادامه داد: ما‌ کشور پر رویدادی هستیم و حوادث بزرگی در کشور رخ می‌دهد که باید آن‌ها را به خوبی در جامعه ترویج داد. اشاعه منکرات و فحشا گناه است. ترویج منکرات منطقه ممنوعه خبرنگاری است. این هنر خبرنگار است که مسائل را به خوبی بازتاب دهد. روایت اول از اخبار موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد. سرعت در خبرنگاری در عین صحت، دقت، انصاف، آگاهی آفرینی نیز موضوع دیگری است که باید مد نظر خبرنگاران باشد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: خبرنگار پیامدسنج است و باید عواقب و پیامدهای خبری که منتشر می‌کند را بسنجد. لذا خبرنگاری یک تعهد، مسئولیت، احساس عمیق برای کمک به انسان‌ها و‌ حقیقت‌نگاری و حق‌جویی است. خبرنگار صدای بی‌صداهاست و از مظلوم در مفهوم واقعی آن دفاع می‌کند. دفاع از مظلوم هویت نظام ما بوده و اساس کار ما شکستن هنجارهای ظالمانه دشمنان است. واقعیت دشمنان ما هیروشیما و ناکازاکی است که به ویرانه‌ای تبدیل شدند. 

وی اظهار کرد: دشمنان در تبدیل حقیقت به ضد آن ماهر هستند و می‌توانند شکنجه و آوارگی مردم را بخش لاینفک حقوق بشر خود دانسته و حمایت ما از مظلومان را حمایت از تروریسم معرفی کنند. دشمن افعال زشت خود را با مفاهیم زیبا منتشر می‌کند و از قدرت رسانه خود برای این امر استفاده می‌کنند‌. آن‌ها جهان مجاز را بر جهان حقیقی غلبه می‌دهند. خبرنگاران ما باید این فضا را خوب بشناسند و با آن مقابله کنند.

سردار سلامی تصریح کرد: خبرنگار ما نباید به دلیل پناه آوردن به ارزش‌های غربی دنباله‌ای از آن‌ها شود که البته این‌گونه نیست. کار خبرنگاران قابل تحسین و ستایش است. بخش مهمی از نبرد امروز متعلق به خبرنگاران است. آیندگان رفتار ما را معیار حرکت خود قرار می‌دهند. ما در حال سرودن داستان‌های شگفت‌انگیز در تاریخ این ملت هستیم که به رهبری آن حکیم فرزانه در حال رخ دادن است.

در ادامه این مراسم و با حضور مسئولان حاضر در مراسم از خانواده شهدای خبرنگار همچون شهید صارمی، شهید خزائی و ... تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha