از نگاه امام موسی صدر به عاشورا تا مواضع امام سجاد(ع) در باره قیام‌های پس از کربلا
کد خبر: 4159656
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از نگاه امام موسی صدر به عاشورا تا مواضع امام سجاد(ع) در باره قیام‌های پس از کربلا

«از نگاه امام موسی صدر به عاشورا»‌ و «مواضع سه‌گانه امام سجاد(ع) در برابر قیام‌های پس از کربلا» از عناوین مهم سرویس معارف خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته هستند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم. 

 

هزینه‌های سرویس‌های جاسوسی برای تغییر در عزاداری‌ حسینی

حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع):

مایکل برانت، بازوی راست اسبق سازمان سیای آمریکا گفته است ما ۹۰۰ میلیون دلار هزینه کردیم تا در ایران تغییر ایجاد کنیم و این تغییر این است که مردم را از مرجعیت جدا کنیم و کاری کنیم تا فقط شور بر مجالس عزاداری حاکم باشد یعنی معرفت را از مجلس امام حسین(ع)  بگیریم و افراد شب بر سینه بزنند و فردا دنبال کارهای خود بروند و همان رفتارهای قبلی را داشته باشند.  چندسال قبل فردی گفته بود که من ۷۰ میلیون به هیئت کمک می‌کنم ولی حق ندارید عکس امام را در مجالس نصب کنید. یعنی شب تا صبح حسین حسین بگویید ولی نباید ضرری برای دشمنان داشته باشید.  ارزش‌های غیر الهی را به واسطه ارزش‌های ساختگی مدرن و به روزشده جابجا می‌کنند. پیامبر(ص) می‌فرماید «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» ولی برخی می‌گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و مطمئنا این فرد جان خود را فدای ایران هم نخواهد کرد. 

 

جهانِ امام حسین(ع) را به نمادها و مراسم کاهش داده‌ایم

عبدالله صلواتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

همواره برای بنده این سؤال وجود داشت که بعد از عاشورای حسینی و سوگواری‌ها، اینهمه دلدادگان و شیفتگان مکتب امام حسین(ع) کجا می‌روند و چرا امام حسین(ع) و مکتب ایشان در سازمان‌ها، نهادها و فرآیندهای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت‌ها و ... وجود ندارد. آیا این به تنظیمات ذهنی و گرایشات وجودی نادرست ما مربوط است؟ یقینا بخش اعظمی از عزاداران حسینی که بر سر و سینه می‌‌زنند و در ذکر مصیبت مولایمان اشک می‌ریزند در این جامعه زندگی کرده و در سازمانی مشغول خدمت و ادای وظیفه هستند لذا باید عشق و شیدایی که نسبت به مکتب امام حسین(ع) وجود دارد در افراد نهادینه شود چون مواردی همانند مبارزه با ظلم و ستم و فساد و قیام علیه ناراستی‌ها در مکتب امام حسین(ع) وجود دارد پس طبیعی است پس از مدتی، کسی که در زیر این بیرق سینه می‌زند باید به این مکتب باور داشته باشد و چنین رفتارهایی در وی نهادینه شود.

چرا ما در یک فضای نسبتاً سکولار، شاهد یکسری ناهنجاری و نابسامانی در حوزه مدیریتی و برنامه‌ریزی و مسائلی از این دست هستیم. این سؤالی است که از سنین نوجوانی تا الان ذهن بنده را به خود درگیر کرده و سعی کرده‌ام بر اساس آنچه از فلسفه فهم کرده‌ام بتوانم به این سؤال جواب دهم. یکی از جواب‌هایی که می‌توان به این سؤال وجودی داد این است که ما جهانِ امام حسین(ع) و قیام عاشورا و کربلای ۶۱ هجری را درک نکرده‌ایم بلکه آن را به یک سری نمادها و مراسمات و اشک ریختن‌ها و مسائلی‌ از این دست کاهش داده‌ایم.

 

تعارض منافع اساتید گاهی موجب چشم‌پوشی از تقلب علمی می‌شود

 شکیبا امیرخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی:

به نظرم نمی‌توان تقلب علمی را کاملا حذف کرد اما اگر قرار باشد کاهش پیدا کند مسلماً وظیفه نظارتی ارگان‌های زیرمجموعه وزارت علوم بسیار مهم است اما مسئله مهم این است که بنده شخصاً این نظارت را چندان مؤثر نمی‌دانم؛ به این دلیل که احساس می‌کنم همه به نحوی به این بیماری مبتلا شده‌اند. اگر قرار بود تقلب را فقط در سطح دانشجویی ببینیم می‌توانستیم دست اساتید را برای نظارت باز بگذاریم که مانع تقلب شوند اما وقتی منافع همه در این زمینه گره خورده است بنابراین نمی‌توان به راحتی مانع این کار شد.  

همه این موارد ناشی از یک ساختار بیمار است. علت همه این اتفاقات این است که توجه زیادی به شاخص‌های کمی می‌شود و مثلاً یک استاد می‌خواهد تبدیل وضعیت شده یا ارتقای علمی پیدا کند بنابراین چنین تعارض منافعی اقتضا می‌کند که بنده در بسیاری از موارد سکوت کرده و هیچ اظهارنظری درباره تقلب علمی که دانشجو زیر نظرم انجام داده است نکنم لذا نظارت وقتی مؤثر است که ساختار هم اصلاح و از وضعیت کمی، تبدیل به سنجش کیفی شود و بنده هم به عنوان استاد و عضو هیئت علمی این دغدغه را نداشته باشم که اگر این اتفاق برایم افتاد، استاد دیگر ارتقا پیدا کرده و من در وضعیت کنونی باقی می‌مانم. 

 

هدف امام موسی صدر از روایت واقعه عاشورا چیست؟

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

امام موسی صدر، مباحثی راجع به جزئیات واقعه عاشورا دارند که به صورت دقیق و تاریخی، روایت خودشان را در گفتارهای مختلف درباره این حادثه بیان می‌کنند. مخصوصا در هر گفتاری که در مورد عاشورا دارند ابتدا بخشی از این واقعه را روایت می‌کنند لذا این خوانش و نحوه تصورپردازی امام موسی صدر از این نهضت عظیم، به ما این مسیر را نشان می‌دهد که باید چه تصوری از این واقعه داشته باشیم.در بخشی از این مباحث، به نکاتی درباره دوران پس از واقعه عاشورا و تداوم نهضت امام حسین(ع) پرداخته شده که در قالب نقش زن و مخصوصاً حضرت زینب(س) مورد بررسی قرار گرفته که طبیعتاً مباحث مهمی را شامل می‌شود. اگر بخواهم نحوه تصویربرداری امام موسی صدر از این حادثه را خلاصه کنم باید بگویم این روش، دو شاخص مهم دارد که یکی توجه به جزئیات واقعه و روایت خاص امام موسی از عاشورا و نهضت امام حسین(ع) و دیگری درس‌ها و پیام‌های این حادثه برای زندگی امروز ماست و اینکه امروزه چگونه می‌توانیم از این حادثه عظیم بهره‌برداری کنیم. بنابراین صِرف روایت عاشورا برای امام موسی صدر موضوعیت خاصی ندارد بلکه روایت ایشان از این واقعه برای آن است که ما تغییر و تحولی در زندگی خودمان ایجاد کنیم و بخشی از نیازهای انسان معاصر برطرف شود.

 

خانه شیخ فضل‌الله بازسازی می‌شود

حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران:

مرحوم شیخ فضل‌الله از سردمداران حوزه علمیه تهران بودند و با راهبری شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این امر مهم در دستور کار قرار گرفته است و همایش در سه روز در قم، تهران و شهرستان نور و با پیام آیت‌الله سبحانی برگزار خواهد شد. این شخصیت باید چراغ راه نسل جدید به خصوص طلاب حوزه‌های علمیه باشد تا بدانند عالم و فقیه باید علاوه بر کسب مدارج علمی، به مبارزه و جهاد بپردازند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز، جهاد تبیین مصداق بارز جهاد است. با همکاری شهرداری تهران، منزل قدیمی ایشان که رو به ویرانی بود خریداری شده و قرار است به مرکزی پژوهشی برای پژوهش‌های تاریخ معاصر تبدیل شود و بنا داریم که برای سایر علمای تهران هم این اقدامات صورت بگیرد.

 

انتخاب کوفه برای قیام، اقدامی عقلانی و منطقی از سوی امام حسین(ع) بود

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

در واقعه عاشورا، حوادث متعدد رخ داده است که برخی مشهور و برخی هم غیرمشهور است. البته اشاره کنم که از بین بنی‌هاشم خاندان عقیل بعد از خاندان امیرالمؤمنین(ع) بیشترین جمع شهدای کربلا را دارند که جای توجه است و برخی از شهدا هم موالی یا غلامان هستند که ۱۰ تن شهید هم از موالی در کربلا شهید شدند و این موالی هم از فارس و هم از آفریقا بوده‎‌اند. بنابراین از ملیت‌های مختلف در صحنه کربلا بودند. بیشترین جمعیت یاران آن حضرت از مردم کوفه بود بنابراین انتخاب این شهر برای مرکز قیام غیر از بحث ارسال نامه، کاری پسندیده و منطقی بوده است ولی عبیدالله بن زیاد به سرعت تلاش کرد و با فریبی که داد اجازه نداد تا قیام امام به سرانجام برسد. 

 

مواضع سه‌گانه امام سجاد(ع) در برابر قیام‌های پس از عاشورا

حجت‌الاسلام سیدحسن سجادی، استاد حوزه علمیه:

بعد از عاشورا یعنی از سال ۶۱ هجری تا ۱۳۲، ۷۲ جنگ داخلی بین امت اسلامی ایجاد شد از جمله قیام توابین و ابراهیم مالک و مختار و قبایل یمن و ... ولی حضرت هرگز اجازه نداند شیعیان در این جنگ‌ها دخالت کنند. کار بسیار بزرگ دیگر امام سجاد(ع)، تربیت فقها و محدثین بود و اگر اینها نبودند با توجه به شرایط آن دوره، دین رشد نمی‌کرد و اگر نامه‌های امام سجاد(ع) را ملاحظه کنید به این نقش پی خواهید برد.   

 

انتهای پیام
captcha