چگونه خونمان را نذر یاری انسان‌ها کنیم
کد خبر: 4157794
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

چگونه خونمان را نذر یاری انسان‌ها کنیم

با هر واحد خونی که یک فرد اهدا می‌کند، جان سه نفر نجات داده می‌شود. یعنی به راحتی می‌توان مصداق آیه 32 سوره مائده شد و جزو انسان‌هایی قرار گرفت که جان دیگران را نجات داده‌اند.

چگونه خونمان را نذر یاری انسان‌ها کنیمبه گزارش ایکنا، زمانی بسیار سخت بود اما، اکنون بسیار ساده است. می‌توان با اختصاص دادن کمی وقت و تحمل کسری از ثانیه درد جزئی ناشی از فرو رفتن یک سوزن، جان سه انسان را نجات داد و مصداق آیه 32 سوره مائده که می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است» شد.

یکی از سنت‌های ارزشمندی که طی سال‌های اخیر رواج پیدا کرده، نذر خون در ایام محرم، صفر و شب‌های قدر است. این سنت یکی از زیباترین و متناسب‌ترین سنتی‌هایی است که در سال‌های اخیر با روح عبادت و عبودیت شب‌های قدر و ایثار و فداری ایام محرم و صفر عجین شده و حال و هوایی خاص به مراکز دریافت خون داده است.

نذر خون، عهدی است با خداوند که صاحب اصلی جان انسان‌‌هاست برای اینکه همین جان عزیز را برای نجات بندگان بیمار و نیازمند صرف کنیم. هر کس به هر نیتی می‌تواند چنین نذر ارزشمندی داشته باشد و برای ادای این نذر به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کند.

البته بسیاری از مردم علاقه‌ دارند نذر خون خود را در شب‌های قدر و یا روزهای عاشورا و تاسوعا انجام دهند؛ این کار بسیار ارزشمند است و جای تقدیر دارد اما باید به یاد داشته باشیم بیماران تالاسمی، دیالیزی، سرطانی و هموفیلی هر روز به خون و فراورده‌‌های خونی نیاز دارند. یعنی نیاز به خون در کشور همیشگی است. در روزهای عاشورا و تاسوعا مراجعه مردم برای اهدای خون به حدی زیاد است که در مراکز دریافت خون صف تشکیل می‌شود به همین دلیل سازمان انتقال خون سامانه نوبت‌دهی اینترنتی برای اهدای خون (به نشانی http://nobatdehi.ibto.ir/Nobat/DaryaftNobatInterneti4) را راه‌اندازی کرده است که علاقه‌مندان به اهدای خون با دریافت نوبت از این سامانه می‌توانند به موقع به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

به یاد داشته باشید، ما هر زمانی خون اهدا کنیم، در همان محدوده زمانی خون به مصرف هموطنانمان می‌رسد، پس نذرتان را محدود به زمان پیک اهدای خون نکنید و با گرفتن نوبت اینترنتی در بهترین زمان ممکن به مراکز اهدای خون مراجعه کنید. ساعات و نشانی دقیق تمام مراکز اهدای خون در کشور نیز به راحتی در اینترنت در دسترس شماست.  

 البته به یاد داشته باشید، حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون‌ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد. از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد. پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود. خون اهدا شده به صورت روزانه برای نجات جان مادران هنگام به دنیا آوردن فرزندشان نیز مصرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha