طرح جهادی «علمداران خدمت» در قم آغاز می‌شود
کد خبر: 4155966
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
همزمان با شب اول محرم

طرح جهادی «علمداران خدمت» در قم آغاز می‌شود

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم از آغاز طرح جهادی «علمداران خدمت» به مناسبت ایام محرم و صفر توسط شهرداری خبر داد.

نشست رسانه‎‌ای شهرداری قمبه گزارش ایکنا از قم، سیدمحسن میرهادی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری قم در نشست رسانه‌ای طرح جهادی «علمداران خدمت» که امروز ۲۷ تیرماه در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، بیان کرد: مجموعه شهرداری قم با هشت ستاد خدمات‌رسانی با محوریت شهرداران مناطق هشتگانه و ۱۱ کمیته اجرایی و پشتیبانی با محوریت اجرایی، فرهنگی، انتظامی، حمل و نقل، اطلاع‌رسانی، اسکان و زیباسازی و تأمین ارزاق به استقبال محرم‌ و صفر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی شهرمقدس قم از نظر سیما و منظر شهری و سیاه‌پوش کردن شهر با نصب پرچم‌ها و ریسه‌های مشکی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در 8 برج اهتزاز در 8 نقطه شهر پرچم عزای حسینی به اهتزاز درمی‌آید، سیاه‌پوشی ادارات و مجموعه‌های شهری، ورودی‌های شهر، اطراف حرم مطهر و جمکران به‌طورویژه در دستورکار قرار دارد.

میرهادی ادامه داد: حدود ۳ هزار نفر از نیروهای مجموعه ستادی خدمات شهری و فضای سبز موضوعاتی مانند نگهداری نظافت و آماده‌سازی شهر را برعهده دارند و حدود 160 ماشین‌آلات برای جمع‌آوری پسماند و نگهداری نظافت آماده خدمت‌رسانی است.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه با اشاره به صدور مجوز برای برپایی 150 ایستگاه صلواتی در ایام محرم در شهر قم، گفت:صدور مجوزها به‌صورت مجازی انجام شده است و امکاناتی برای ایستگاه صلواتی در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا نظافت و جمع‌آوری پسماند پیرامون ایستگاه‌های صلواتی انجام شود.

وی با اشاره به توزیع ظروف گیاهی ویژه هیئات مذهبی با هماهنگی شورای هیئات مذهبی و باهدف استفاده کمتر از ظروف پلاستیکی و یکبارمصرف، اظهار کرد: بازدید ایمنی از ۱۳۰ تکیه و هیئت مذهبی به‌منظور ارائه دستورالعمل‌های لازم نکات ایمنی، استقرار خودروهای آتش‌نشانی در اماکن مذهبی و هیئات بزرگ، استقرار دو دستگاه موتورسیکلت اطراف حرم مطهر، اعطای کپسول‌های خاموش‌کننده‌ به هیئات مذهبی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مسئولان هیئات مذهبی از دیگر برنامه‌های خدمات شهری در ماه محرم است.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: باتوجه به ایام تعطیلات، ستاد رفع تخلفات شهری درراستای کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی ازقبیل سدمعبر و متکدیان به‌ویژه پیرامون حرم مطهر بانوی کرامت و مسجد مقدس جمکران به‌صورت 24ساعته و با آمادگی کامل حضور دارند.

میرهادی با اشاره به برپایی نمازظهر عاشورا همزمان با تعطیلی ۲۰دقیقه‌ای کلیه ایستگاه‌های صلواتی دردستور کار قرار دارد، تصریح کرد: آمادگی سازمان خدمات شهری برای حمل و نقل عمومی، به ویژه آمادگی پارکینگ طبقاتی پیرامون حرم و پارکینگ بست شرقی حرم برای سهولت زائران حرم کریمه اهل بیت(س) در دستورکار قرار دارد.

نصب 140 المان شهری با مضامین عاشورا

در ادامه، پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اقدامات این سازمان ویژه ایام محرم و صفر 1402 بیان کرد: ساخت المان مرتفع «یا اباعبدالله‌الحسین(ع)» و استقرار در میدان شهید مطهری، ساخت المانی با ارتقاع ۵/۵متری «حسین(ع)» و استقرار در میدان امام حسین(ع) واقع در منطقه 2، فضاسازی میدان آستانه و صحن بزرگ امام خمینی(ره) به‌عنوان نقاط شاخص عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) از ورودی چهارراه بازار تا حرم مطهر و نصب بیرق‌های محرم در دستورکار ما قرار دارد.

پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم

وی با اشاره به اینکه بیرق‌های فضایسازی شهری در طول سال و مناسبت‌های مختلف تعویض می‌شود و در ایام محرم به رنگ مشکی درمی‌آیند، اظهار کرد: در حوزه بهسازی و بازآفرینی کلیه المان‌های شهری قم، نصب ۱۰ المان نخل در بلوار عماریاسر، ساخت ۱۵ المان جدید و نصب در سطح شهر با عنوان بیرق حسینی و جانمایی و نصب ۳۰ المان شهری دیوارنگاره پلاک با مضمون محرم در نقاط پرتردد شهر انجام می‌شود.

جوادیان گفت: حدود 450 پروژه نورپردازی در سطح شهر داریم که از امشب تا پایان ماه صفر با افکت مشکی رنگ رنگ عزای حسینی به شهر می‌بخشد، نصب مضامین ماه محرم بر روی 140 المان‌ سطح شهری، نصب حدود ۵۰۰ مترمربع چاپ بنر و تبلیغات محرم و فرهنگ عاشورایی درحال نصب و اکران است و در شب اول محرم نصب آن به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار کرد: هیئات مذهبی می‌توانند برای برپایی جلسات خود در فضای سبز شهری، برای دریافت مجوز 10روزه تا 2 ماهه به سازمان فرهنگی شهرداری قم مراجعه کنند و پس‌از صدور مجوز، امکانات لازم دراختیار آنان قرار می‌گیرد. حدود 30 هیئت مذهبی و گروه فرهنگی در بوستان‌های شهری برای برپایی محافل و جلسات خود ساماندهی و برنامه‌ریزی شده‌اند.

وی ادامه داد: باتوجه به حضور زائران حرم کریمه اهل بیت(س) در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و در ایام تعطیلات، اماکن مسقف و آلاچیق‌هایی را برای اسکان زائران در مناطق با آب‌وهوای مناسب علاوه‌بر بوستان‌های شهری تدارک دیده شده است و آمادگی اسکان 4هزار خانوار در این اماکن وجود دارد.

جوادیان اظهار کرد: بلوار پیامبر اعظم با طول نزدیک به 7 هزار و 500 متر یک بلوار معنوی است و می‌تواند برای موضوعات دینی و مذهبی ازقبیل پیاده‌روی‌ها بستر مناسبی باشد.

چاپ و نصب ۲ هزارمتر بنر با موضوع محرم و صفر

در ادامه این نشست، مهدی کلانترزاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم بیان کرد: ستاد علمداران خدمت یک حرکت جهادی است و همه برنامه‌های ویژه ایام محرم و صفر توسط شهرداری قم از سوی این ستاد برگزار می‌شود. شعار امسال در حوزه تبلیغات منبری و محتوایی و آذین‌بندی شهر، «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» است.

مهدی کلانترزاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم

وی با اشاره به راه‌اندازی خیمه‌ای به وسعت شهر با محوریت مردم، خیمه رسانه و خیمه اربعین، افزود: کلیه برنامه‌ها و اقدامات شهرداری قم ویژه شهروندان در مسیر جهاد تبیین و امیدآفرینی حرکت می‌کند در این‌راستا نیازمند همکاری و همراهی اصحاب رسانه هستیم. در برنامه‌های ویژه محرم نسبت به مردمی‌سازی طرح جهادی علمداران خدمت اهتمام ویژه داریم.

کلانترزاده بیان کرد: چاپ و نصب ۲ هزارمتر بنر با موضوع محرم و صفر، توصیه‌های امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و برداشت‌هایی از فرمایشات امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با محوریت بصیرت عاشورایی که در سطح شهر اکران می شود در دستورکار شهرداری است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هیئت در سامانه قم‌یار درخواست تبلیغات در سطح شهر را داشتند، اظهار کرد: همه خدمات شهرداری قم برای صدور مجوز و درخواست تبلیغات به‌شکل غیرحضوری انجام می‌شود و این امر روند صدور مجوز را برای متقاضیان آسان کرده است. برای اینکه مردم بتوانند هویت بصری ثابت در تبلیغات شهر را مشاهده کنند، کمیته تبلیغات متشکل از روابط عمومی، خدمات شهری،سیما و منظر شهری و سازمان فرهنگی شهرداری قم راه‌اندازی شده است.

کلانترزاده با اشاره به اینکه ۲ تلویزیون‌ شهری به سطح شهر اضافه می‌شود که قابلیت روزانه هزار نمایش را دارند و درمجموع امسال چهار تلویزیون شهری نصب شده است، ادامه داد: تبلیغات هیئات و تولیدمحتواها با موضوع بصیرت عاشورایی در تلویزیون‌های شهری پخش می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم ادامه داد: باتوجه به همزمان شدن دهه اول محرم و هفته امر به و معروف و نهی از منکر پویش رسانه‌ای برای مردم در راستای لبیک‌گویی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهادتبیین با هدف امر به معروف و نهی از منکر راه‌اندازی شده‌است و تا پایان سال ادامه دارد.در این پویش اقداماتی که برای مردم انجام شده است برای آنان از طریق رسانه‌های تصویری و مکتوب، فضای مجازی و منظر شهری مطرح شود.

وی با اشاره به اهدای پرچم به کسبه پیرامون حرم مطهر بانوی کرامت در ایام محرم، تصریح کرد: 170 بسته تبلیغی برای سیاهپوشی فضای شهری و محیط پیرامون به مساجد اهدا شد همچنین کمیته حمایت از مراکز فرهنگی و مساجد تشکیل شده است. هیئت شهرداری قم از ساعت ۶ با قرائت زیارت عاشورا آغاز می‌شود و سه دوره معرفت‌افزایی ویژه ماه محرم و صفر نیز ویژه کارکنان شهرداری قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha