ویژه‌برنامه‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ایام محرم اعلام شد
کد خبر: 4155862
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

ویژه‌برنامه‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ایام محرم اعلام شد

مدیر اداره امور قرآنی و معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، به تشریح اقدامات و ویژه‌برنامه‌های ماه محرم در این اداره‌کل پرداخت.

محرم و صفر عزاداری های ماه محرممهدی رمضانی، مدیر اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در خصوص برنامه‌های این اداره‌کل در ماه محرم، اظهار کرد: براساس سند اجرایی که برای عملیات محرم تعریف شده، دو وظیفه اصلی برعهده‌ حوزه‌ قرآنی قرار گرفته است که شامل تولید محتوای قرآنی و اجرای چارچوب قرائت‌های تدبری است.

وی ادامه داد: برای برگزاری برنامه‌های محرم باید از ظرفیت هیئات مذهبی به خصوص در دهه اول محرم برای نشر قرآن و مفاهیم قرآنی بهره ببریم، یعنی در هیئات بزرگ مذهبی، قاریان توانمند و بین‌المللی دعوت شوند و به قرائت قرآن بپردازند. همچنین برای پیوند قرآن و عترت، حضور تشکل‌های بزرگ و برگزاری مراسم محرم بی‌‌تأثیر نخواهد بود. 

رمضانی در خصوص طرح قرائت‌های تدبری بیان کرد: طبق کتاب «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» که با موضوع سخنرانی مقام معظم رهبری، در قبل از پیروزی انقلاب است، ایشان موضوعی را از قرآن انتخاب و به بیان نکته‌هایی از آن می‌پرداخته‌اند و  بعد آن آیات قرآن، توسط قاری تلاوت می‌شده است. یعنی تلاوت قرآن همراه با تدبر و روشنگری موضوعی همراه بوده است. امروز نیز ضرورت دارد که درباره آیات قرآن توضیحی ارائه شود و سپس قاری همان آیات را تلاوت کند.

در ادامه، مرتضی همتی‌فر، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، تصریح کرد: برنامه‌های بسیار متنوعی در واحدهای مختلف اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برای ماه محرم تدارک دیده شده است. یکی از این برنامه‌ها اعزام مبلغان است که از سامانه «شمع» ثبت‌نام می‌کنند و به منطقه تبلیغی خود اعزام می‌شوند. دومین برنامه حضور گروه‌های جهادی است که به روستاها اعزام می‌شوند و کار جهادی تبلیغی خود را آغاز می‌کنند. 

وی اظهار کرد: در زمینه تشکل‌های دینی، هیئات مذهبی بیشترین نقش را در محرم ایفا می‌کنند. به همین دلیل تلاش می‌کنیم زمینه‌ای فراهم شود تا هیئات مذهبی بتوانند بیشترین مراسم را به بهترین شکل برگزار کنند. همچنین شرایطی را مهیا کرده‌ایم که اگر این هیئات، اقلامی را که برای پخش غذا احتیاج دارند به شورای هیئات مذهبی مراجعه و با دریافت حواله، بتوانند آن اقلام را با قیمت تنظیم بازار دریافت کنند.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص ایستگاه‌های صلواتی، افزود: ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر نیازمند مجوز هستند و اقدامات مربوطه برای صدور مجوز در روند انجام است. همچنین توصیه شده است که کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و مؤسسات و خانه‌های قرآنی در محرم امسال فعال شوند و برنامه‌های عزاداری در آنها رونق گیرد. 

همتی‌فر اظهار کرد: تمام این برنامه‌ها براساس چارچوبی است که وظایف این اداره‌کل را مشخص کرده است. از حدود دو هفته پیش، ستاد عملیات استانی محرم شکل گرفته و از ماه‌های گذشته برای این تولید محتوا و اعزام مبلغان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و باید گفت، این برنامه‌ها و اهداف براساس بیانات مقام معظم رهبری در حال انجام است که این تبلیغ دین هم براساس محور نشر خوبی‌ها باید صورت پذیرد.

انتهای پیام
captcha