ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اولویت جهادددانشگاهی گیلان است
کد خبر: 4155755
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اولویت جهادددانشگاهی گیلان است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مولود انقلاب در راستای رسالت خود ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم از خانواده معزز شاهد و ایثارگر را یک اصل و اولویت می‌داند و از تمام ظرفیت‌های موجود برای تحقق این امر بهره‌ می‌گیرد.

دیدار مدیرکل بنیاد شهید استان با رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حمیدرضا مسکنی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان امروز، 26 تیرماه در دیدار با محمدرضا داوطلب، مدیرکل بنیاد شهید استان گیلان، با اشاره به اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از واقعه عاشوراست و میطلبد این فرهنگ در جامعه تقویت و بیش از پیش ترویج شود و گامی در راستای تحقق جهاد تبیین خصوصا برای نسل جوان به عنوان آینده‌سازان کشور باشد.

وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مولود انقلاب در راستای رسالت خود ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم از خانواده معزز شاهد و ایثارگر را یک اصل و اولویت می‌داند و از تمام ظرفیت‌های موجود برای تحقق این امر بهره‌ می‌گیرد.

مسکنی با اشاره به فعالیت‌های تخصصی معاونت آموزشی در حوزه مهارت‌محوری و اشتغال گفت: توانمندسازی و اشتغال از جمله برنامه‌های جهاددانشگاهی است که از هم جدا نیستند، می‌توان دوره‌های آموزشی مختص به خانواده‌ها شاهد و ایثار و همچنین کارکنان بنیاد شهید برنامه‌ریزی و اجرا کرد؛ همچنین فرزندان شاهد و ایثارگر و کارکنان می‌توانند با تخفیفات ویژه از دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برخودار شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه معاونت فرهنگی گفت: حوزه معاونت فرهنگی با وجود مرکز افکارسنجی(ایسپا)، سازمان انتشارات، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، سازمان دانشجویان نقش محوری دارد. همچنین دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا هم به عنوان بازوهای رسانه‌ای جهاددانشگاهی همواره انعکاس و فرهنگ‌سازی اخبار حوزه ایثار و شهادت و تجلیل خانواده‌های معزز شهدا را اولویت می‌دانند.

محمدرضا داوطلب، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان هم در این دیدار با برشمردن ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در استان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه‌ای می‌تواند ابزار پیش برنده موفقی برای طرح‌ها و پروژه‌های حوزه ایثار و شهادت باشد.

وی افزود: حوزه‌های معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی، معاونت فرهنگی، مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر هر کدام با طرح‌ها و برنامه‌هایی که دارند می‌توانند همکاری مشترکی را با حوزه‌های مختلف جهاد دانشگاهی رقم بزنند.

حمید مهر رحیمی، معاون سلامت و توانمندسازی بنیاد شهید استان گیلان هم اظهار کرد: در حوزه درمانی جانبازان در حال حاضر دوره‌های مراقب‌یار و ایثاریار ویژه‌ خانواده‌های این بزرگواران برگزار می‌شود، با وجود ظرفیتی که در حوزه آموزش و توانمندسازی سازمان جهاددانشگاهی استان وجود دارد می‌توان این دوره‌ها را با هدف توانمندتر کردن همراهان ایثارگران کیفی‌تر برگزار کرد، همچنین در بخش آموزش فرزندان کارکنان هم با شرایطی که در این نهاد وجود دارد می‌توان دوره‌های ویژه را برنامه‌ریزی کرد.

‌اسماعیل ایوبی‌راد، معاون فرهنگی بنیاد شهید گیلان ضمن قدردانی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا در پوشش اخبار و انعکاس فعالیت‌های حوزه ایثار و شهادت، اظهار کرد: در طول سال بیشترین یادواره‌های شهدا (حدود 900 یادواره) در گیلان برگزار می‌کنیم، به دنبال این هستیم که یادواره‌ها کیفی‌تر و با حضور پررنگ مخاطبین جوان و نوجوان برگزار شود.

وی با پیشنهاد عضویت سازمان جهاددانشگاهی گیلان در شورای ایثار و شهادت استان، افزود: با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین برگزاری دومین یادواره ملی هشت‌هزار شهید و فرماندهان استان گیلان در سال آینده نیاز به یک پژوهش و نظرسنجی در این حوزه داریم که مرکز افکارسنجی(ایسپا) سازمان جهاددانشگاهی می‌تواند در این زمینه کمک کند. تاکنون در راستای برگزاری اصولی و کیفی یادواره‌های شهدا، یک کارگاه آموزشی برای برگزارکنندگان یادواره‌ها داشتیم اما نیازمند یک کار علمی و پژوهشی مدون هستیم.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران بنیاد شهید استان گیلان تصریح کرد: در سطح کشور جشنواره «پیشرفت» با محوریت شهید چمران برگزار می‌شود و به دنبال این هستیم که این جشنواره در استان را با محوریت شهید نخبه باستانی شعار برگزار کنیم و در این بخش هم می‌توانیم از توانمندی جهاددانشگاهی بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: برای دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های استان به جهت توانمندسازی و تقویت بنیه علمی آنها دوره‌های آموزشی «استاد مشاور» برگزار می‌شود که این آمادگی وجود دارد برای دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در مجموعه جهاددانشگاهی استان در صورت برگزاری دوره‌های توانمندسازی، حمایت مالی لازم صورت گیرد.

حسین توکلی، مسئول مرکز نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید گیلان هم در این نشست گفت: هدف این مرکز توانمندسازی تشکل‌های ایثارگری در حوزه دانش‌پژوهان است که 340 نفر با مدارج علمی خاص همکاری دارند اما برخی از آنها فاقد شغل هستند و نتوانستند تحصیلات‌شان را کاربردی کنند طی سه سال اخیر رویدادهای استارتاپی مختلف را برگزار کردیم تا این باور ایجاد شود که آنها هم می‌توانند کسب و کاری داشته باشند و در این راستا نیاز به برگزاری دوره‌های تخصص محور داریم.

وی با اشاره به تربیت مدیران ایثارگر آینده، افزود: در تغییرات ساختاری جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران، یک پست سازمانی جهت تربیت مدیران ایثارگر آینده ایجاد شده لذا با توجه به اهمیت موضوع می‌توان در قالب یک تفاهم‌نامه اقدامات مشترک مؤثری را رقم زد.

محمد شادپور، سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی گیلان هم در این دیدار با اهمیت عملگرایی توأم با تقویت روحیه انقلابی در حوزه معاونت فرهنگی، بیان کرد: طرح‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگی با هدف ترویج روحیه انقلابی و دینی دنبال می‌شود تا بتوانیم شاهد اثرگذاری فعالیت‌ها و برنامه‌ها باشیم.

وی ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در برگزاری جشنواره شهید باستانی شعار، افزود: پیشنهاد می‌شود جهت برگزاری جشنواره شهید باستانی شعار یک کارگروه تخصصی تشکیل شود، در مورد یادواره شهدا تکرار برخی از فعالیت‌ها جواب نمی‌دهد و باید متناسب با رویکرد و تقاضای مخاطب برنامه‌ریزی کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهادانشگاهی با اشاره به اهمیت تکریم و دیدار با خانواده معظم شهدا گفت: خانواده شهدای سرمایه‌های جامعه هستند که در مجموعه جهاددانشگاهی استان با هدف تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید با آرمان‌های شهدا، تکریم و دیدار‌ با این بزرگواران از برنامه‌های مستمر است.  

انتهای پیام
captcha