نویسندگان به تاریخ شفاهی ایران بپردازند
کد خبر: 4152670
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
به انگیزه روز قلم

نویسندگان به تاریخ شفاهی ایران بپردازند

یک نویسنده و پژوهشگر گفت: هنوز در حوزه ارائه تاریخ شفاهی روزهایی چون دفاع مقدس ضعف داشته و نیازمند اقدامات بیشتری هستیم؛ اگر قلم و نوشتن از روزهای پرفراز و نشیب انقلاب را به سمت استفاده از تاریخ شفاهی ببریم شبهات مخاطب امروزی برطرف می‌شود.

قلم و نویسندگیاحمد اسداللهی گازار، نویسنده و پژوهشگر با گرامیداشت روز قلم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاریخ شفاهی ایران در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نیازمند تربیت نویسندگان و ارائه کارهای فاخر است که هم‌اکنون این امر فراهم نشده است، گفت: هنوز در حوزه ارائه تاریخ شفاهی روزهایی چون دفاع مقدس ضعف داشته و نیازمند اقدامات بیشتری هستیم و اگر قلم و نوشتن از روزهای پرفراز و نشیب انقلاب را به سمت استفاده از تاریخ شفاهی ببریم مخاطب امروزی نیز درک خواهد کرد ایران چه روزهایی را دیده و مردم برای چه اموری جنگیده و دفاع کردند و این‌گونه شبهات برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر توجه به آموزش نویسندگان بیان کرد: نباید آموزش‌ به قشر جوان نویسنده را از یاد ببریم. مخاطب باید از سوی نویسنده به دل تاریخ برود تا بداند چه گذشته و چه اتفاقی افتاده است؛ اگر این امر حادث نشود، نتوانسته‌ایم مخاطب را جذب کنیم و بخش اعظمی از تایخ ایران را از دست می‌دهیم.

این نویسنده ادامه داد: ثبت تاریخ شفاهی ایران از شهید آوینی و اقدامات او آغاز شد که با فیلم و مستند همراه شد و این امر تجربه شیرینی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس بود؛ تجربه‌ای که لازم بود با همت نویسندگان ادامه یابد ولی باید گفت اکنون کارها در این حوزه رضایت‌بخش نیست.

اسداللهی با اشاره به چاپ کتاب «شیخ اسماعیل» که دربردارنده خاطرات واعظ و مبلغ خراسان‌جنوبی حجت‌الاسلام اسماعیل دیانی است، گفت: استارت تدوین این کتاب در سال 96 با تلاش حوزه هنری آغاز شد که با پژوهش بسیار و توجه به جزئیات انجام شد تا یکی از واعظان مهم استان را به مردم بشناسانیم، چراکه حجت‌الاسلام دیانی ویژگی‌هایی داشت که دوست نداشتیم از یادها برود. ایشان با واعظان خود تفاوت‌هایی داشت از آن جمله اینکه مفاهیم دینی را با سلیقه مخاطب و نسل امروز بیان می‌کرد و برای تبلیغ به شهرهای مختلف استان و حتی کشورهایی چون عراق می‌رفت.

وی با بیان اینکه این کتاب نمایانگر اهمیت تاریخ شفاهی در ایران است، افزود: این تاریخ می‌تواند مباحث پژوهشی را تکمیل کرده و فصل جدیدی را در ادبیات و حوزه نگارش بگشاید، چراکه افرادی که خود یک حادثه و واقعه را درک کرده‌اند بهتر می‌توانند یک فضا را ترسیم کرده و مخاطب را با آن همراه کنند.

نویسنده کتاب «شیخ اسماعیل» تصریح کرد: تاریخ شفاهی ایران و ثبت آن سابقه چندانی ندارد، اما می‌تواند به‌عنوان رویکرد مهمی در ادبیات کشور مطرح شود تا روزهای خاص این کشور از یادها نرود. مصاحبه من با حجت‌الاسلام دیانی طی حدود یک سال و نیم انجام شد و در خلال مصاحبه به چند ویژگی ایشان که برایم بسیار پررنگ شد رسیدم و آن اینکه ایشان دوستدار واقعی امام راحل بوده و حتی در زندگی شخصی خود از ایشان الهام می‌گرفتند؛ از طرفی شجاعت ایشان در بیان واقعیات مثال‌زدنی بود.

اسداللهی گازار بیان کرد: با این کتاب سعی کردم فصل جدیدی در تاریخ شفاهی بگشایم، چراکه این نوع ادبیات با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کرده و در نتیجه فهم بیشتری از روزگاری که در آن نبوده را ارائه می‌دهد؛ این‌گونه با قلم نویسنده فصل جدیدی از بیان تاریخ فراهم می‌شود.

انتهای پیام
captcha