ما، حج، فضای مجازی و مستضعفین جهان اسلام
کد خبر: 4150207
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
یادداشت

ما، حج، فضای مجازی و مستضعفین جهان اسلام

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس نوشت: حجاج سایر کشور‌های اسلامی به ویژه آفریقایی‌ها با کمبود دانش، شناخت و معرفت شدید مواجه هستند و این محیط ذهنی خالی از آگاهی در کنار شوق و علاقه آن‌ها به اسلام فرصت و تهدیدی جدی برای جهان اسلام است.

ما، حج، فضای مجازی و مستضعفین جهان اسلامسرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا که به زیارت خانه خدا مشرف شده است، در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده به موضوع کمبود محتوای دینی به زبان‌های گوناگون پرداخته و از یک سو آن را تهدیدی برای جهان اسلامی و از طرفی هم فرصتی برای تولیدکنندگان محتوای دینی در کشورمان دانسته است. مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

سال‌هاست که در مسیر راهپیمایی اربعین شیعیان دلداده‌ای را از کشور‌های مختلف می‌بینیم که آشنایی کمی با معارف اهل بیت(ع) دارند و دسترسی مناسبی هم به منابع، متون و آموزش ندارند، ولی با این همه وجودشان ملمو از عشق به حسین بن علی(ع) است.

همیشه این سؤال در ذهنم بوده و هست که این همه دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی برای این مستضعفین شیعه اهل بیت(ع) چه کرده‌اند و چه می‌کنند.

خاطرم هست در اربعین در گفت‌وگو با یکی از زائران اهل ترکیه که اتفاقاً یک سالی هم در جامعة المصطفی(ص) درس خوانده بود، به شدت از ضعف دسترسی به ادعیه و آداب زیارت به زبان ترکی ناراحت بود.

در موسم حج هم که در مسجدالنبی می‌نشینید، رنگ‌ها توجه شما را جلب می‌کند؛ رنگ پوست، رنگ لباس و رنگ رفتار، به ویژه مسلمانان آفریقایی که از روی رنگ پوست و لباس‌های رنگی‌شان کاملاً متمایز هستند، ازبک‌ها و اندونزیایی‌ها هم کاملاً با لباس‌های متفاوت و متحدالشکل‌شان شناخته می‌شوند.

پیر و جوان این زائران را می‌بینید که در گوشه گوشه مسجد در حالت حیرانی قرار دارند و به نظر می‌رسد درک صحیحی از مکان و زمان ندارند و اعمال و عبادات آن‌ها محدود به نماز جماعت و کمی قرآن خواندن است. اگر فرد عربی با چپیه‌ قرمز ببینند که بخواهد قرآن بخواند، دور او حلقه می‌زنند و روخوانی قرآن می‌کنند تا کمی یاد بگیرند.

در مقام مقایسه با حجاج ایرانی به نظر می‌رسد حجاج سایر کشور‌های اسلامی به ویژه آفریقایی‌ها با کمبود دانش، شناخت و معرفت شدید مواجه هستند و این محیط ذهنی خالی از آگاهی در کنار شوق و علاقه آن‌ها به اسلام فرصت و تهدیدی جدی برای جهان اسلام است.

با مشاهده این شرایط، به راحتی درک می‌کنید که افراط‌گرایان و مستکبران عالم چگونه می‌توانند از درون جهان اسلام برای مبارزه با خودشان سربازگیری کنند. در این محیط ما چه کرده‌ایم؟ به جز استثنایی مثل شیخ زکزاکی آیا نمونه دیگری داریم؟

شرایط موجود ماحصل تلاش دستگاه‌های فرهنگی و ارتباطات ما در ۴۰ سال اخیر در مواجهه با دستگاه‌های اطلاعاتی استکبار است. قضاوتی در مورد میزان موفقیت ندارم، چراکه بلافاصله با مجلد‌های قطوری از عملکرد مواجه خواهیم شد، ولی به هرحال وضع موجود مطلوب نیست و سازوکار فعلی جوابگو نیست. پس چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد فضای مجازی بتواند بخش زیادی از کمبود‌ها را جبران کند. در مسجدالنبی بیشتر زائران موبایل در دست دارند و اینترنت هم با سرعت بالا در دسترس است، ولی دیده نمی‌شود به برنامه موبایلی مرتبط با ادعیه و یا آداب زیارت و معارف دسترسی داشته باشند. در گوگل پلی که جستجو کنید تمام برنامه‌ها تولید کشور‌های عربی و متکی به فقه اهل سنت است. شیعیان که کاملاً مهجور هستند و سایر مسلمانان هم باوجود دسترسی به برنامه‌های زیبا و پرکاربرد حج به محتوای معرفتی و شناختی دسترسی ندارند.

همت تولیدکنندگان محتوا و مهندسان ایرانی در این عرصه می‌تواند این خلأ را بسیار کمتر کند و این اقدام حرکتی مهم در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha