فرزندان را بی‌قید و شرط دوست داشته باشید
کد خبر: 4149536
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
حجت‌الاسلام شهاب مرادی:

فرزندان را بی‌قید و شرط دوست داشته باشید

روانشناس حوزه تربیت با بیان اینکه والدین باید انتظارات خود را از فرزندان کاهش دهند، گفت: والدین آگاه و دوراندیش علاوه بر حفظ حرمت فرزند، با او به لطافت برخورد کرده و با تفویض اختیارات و مسئولیت‌ها به آن‌ها اعتماد به‌نفس و جرئت عمل و خطر کردن می‌دهند.

شهاب مرادی

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در ویژه‌برنامه «شهردخت» که شامگاه چهارشنبه ۳۱ خرداد همزمان با افتتاحیه نمایشگاه مد و لباس در مجموعه سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، با بیان این پرسش که آیا خدا بین زن و مرد تفاوتی قائل شده است؟ گفت: امام رضا(ع) فرمودند که خداوند نسبت به جنس مؤنث رئوفت‌تر است تا به جنس مذکر و مردی نیست که خانمی از محارم خود را شاد کرده باشد و روز قیامت خدا او را شاد نکند.

وی ادامه داد: مادران و پدران، دختران و پسران خود را دوست داشته باشید اما دختران را کمی بیشتر اما متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها و در فرهنگ‌های مختلف بین دختر و پسر تفاوت قائل شده و به اصطلاح دختران را تحویل نمی‌گیرند.

این کارشناس مسائل تربیتی خانواده اظهار کرد: در کشور ما باید رفاه بانوان بیش از هر کشور دیگری باشد، دختران را باید تکریم کنید. به دختران احترام بگذارید، آن‌ها را با القاب زیبا خطاب کنید، به آنها اعتماد کنید، از حجابشان تعریف کنید، به خواسته‌هایشان توجه کنید، به ‌آن‌ها ابراز علاقه کرده و تحسینشان کنید.

وی تصریح کرد: اینطور به نظر می‌رسد که میزان بالای اعمال جراحی زیبایی در ایران، ریشه در عدم تربیت صحیح، اعتماد و تحسین و ابراز علاقه والدین به فرزندان دارد که به‌درستی صورت نگرفته است.

مرادی با تأکید بر اینکه فرزندان خود را بی‌قید و شرط دوست داشته باشید، خاطرنشان کرد: انتظارات خود را از فرزندان کاهش دهید، سختگیر نباشد و با صراحت توقع خود را از فرزندان مطرح کنید. دختران خود را در سن تکلیف به حجاب دعوت کنید. از حسن رفتار، خردمندی، نوع برخورد و نحوه صحبت کردن فرزندتان تعریف کنید.  والدین آگاه و دوراندیش علاوه بر حفظ حرمت فرزند، با او به لطافت برخورد کرده و با تفویض اختیارات و مسئولیت‌ها به آن‌ها اعتماد به‌نفس و جرئت عمل و خطر کردن می‌دهند.

این روانشناس تربیتی در ادامه گفت: والدین محترم پسران را طوری تربیت کنید که به محارم خود خوبی کنند. پسران خود را کریم و با سخاوت تربیت کرده و کسب و کار و زندگی را به آن‌ها بیاموزید چون زندگی با یک مرد خسیس به مراتب سخت‌تر از زندگی با یک معتاد است.

وی اظهار کرد: امام راحل فرمودند زن مربی جامعه است. کار تربیت به دست مادرهاست. پسری که با روحیه‌ سخاوتمندی تربیت شود هوای همسر خود را خواهد داشت. سخاوت را از کودکی در پسران نهادینه کنید و این اتفاق مهم گام به گام و از قدم‌های کوچک آغاز خواهد شد. سخاوت؛ آقایی و سیادت می‌آورد، ببخشید و انفاق کنید که رزق شما زیاد خواهد شد. دست و دلبازی برای خانواده برکت می‌آورد.

انتهای پیام
captcha