مردم از اهدای خون هیجانی تنها در روزهای خاص سال پرهیز کنند
کد خبر: 4147561
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

مردم از اهدای خون هیجانی تنها در روزهای خاص سال پرهیز کنند

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب‌های احیا، محرم و عاشورا و اهدای خون هیجانی در روزهای خاص، گفت: از مردم خواستاریم که اهدای خون را در طول سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی همیشگی است.

کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی، امروز 23 خردادماه در نشست خبری به مناسبت روز اهدای خون، اظهار کرد: به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی، ۱۴ ژوئن روز اهدای خون نامگذاری شده است.

وی افزود: سابقه اهدای خون به ده‌ها سال قبل از این دانشمند برمی‌گردد چراکه در قرن ۱۷ میلادی این کار برای اولین بار انجام شده و اولین تزریق خون توسط فردی به نام ریچارد لور انجام گرفته است.

مهدی زاده با اشاره به تامین خون در استان، بیان کرد: استان خراسان جنوبی هیچ زمانی در تامین نیاز خونی مراکز درمانی در مضیقه نبوده امگر در موراد بسیار نادر که نمونه آن در استان یافت نمی‌شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز خونی بیماران، اهدای خون مزایایی برای افراد دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردها بهبود وضعیت هموگلوبین فرد است؛ بیماری‌های قلبی و عروقی در میان اهداکنندگان خون بسیار کمتر است.

مهدی زاده با بیان اینکه افزایش و یا تنظیم ذخایر آهن و آرامش روحی و روانی و سلامت عمومی بدن از مزایای مهم اهدای خون است، اظهار کرد: در سال 1400 از ۲۶۱۴۸ مراجعه،  21 هزار و 416 نفر اهدای خون داشته‌اند و در سال گذشته از ۲۶۶۲۲ نفر مراجعه، ۲۲۰۸۵ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی تصریح کرد: 107 مراجعه  کننده در سال گذشته برای اهدای پلاکت داشته‌ایم که از این تعداد 97 نفر موفق به اهدا شده‌اند و در سال 1402 رشد بسیار خوبی داشته و 172 نفر مراجعه و 131 نفر موفق به اهدای پلاکت شده‌اند که نشان از افزایش 35 درصدی دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال گذشته 22 هزار و 805 واحد خوبی اهداء شده است که از این تعداد  هفت هزار و 500 واحد خونی استان به سایر استان های دیگر ارسال شده است.

مهدی زاده با بیان اینکه افرادی که مرتبا اهدای خون دارند به دلیل بررسی دائم، کیفیت سلامت قابل تضمینی دارند، گفت: این افراد تا 60 سال می‌توانند خون اهدا کنند.

وی به اهدای خون بانوان نیز اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها اهدای خون بانوان 50 درصد نیز است اما در ایران این رقم 4.6 درصد و در استان در سال گذشته این عدد 7.1 درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم، افزود: در این خصوص نیازمند همراهی خیرین هستیم، همچنین عمده مشکل ما نیروی انسانی و استخدامی است.

وی گفت: در شهرستان بیرجند از هر هزار نفر 45 نفر خون اهدا می‌کنند و این شاخص در طبس و قاین بالاتر است، اما در سایر شهرستان‌ها که مردم به راحتی به مراکز اهدای خون دسترسی ندارند، استراتژی ما این است که افراد به این مراکز نزدیکتر شوند تا شاخص ارتقاء یابد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با اشاره به اهدای خون مستمر، گفت: در کشور در سال گذشته، 54 درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر اهداء خون داشته‌اند اما در استان این رقم 58.8 بوده است که رقم خوبی است.

مهدی‌زاده از کسب رتبه پنجم خراسان جنوبی در اهدای خون بانوان در سطح کشور خبر داد و افزود: ذخایر استان در حال حاضر 6.2 بوده و بخشی به استان‌های همجوار ارسال می‌شود چراکه در استان کمبودی نداریم.

وی با بیان اینکه تجهیزات انتقال خون کمیاب است و برخی پایگاه‌ها همچمون پایگاه طبس به دلیل نبود تجهیزات پلاکت تولید نمی‌کند، افزود: امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده تجهیزاتی مستقر خواهیم کرد تا پلاکت در شهرستان تولید شود؛ همچنین برای تکمیل مرکز جامع اهدای خون بیرجند نیازمند 15 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی از استقبال خوب مردم برای اهدای پلاکت خون در استان خبر داد و گفت: پیگیری راه اندازی دستگاه‌های پلاکت فرزیس بیشتر در استان هستیم و به منظور رفع مشکل دسترسی به پایگاه‌ها در مرکز بیرجند، کانتینری به شمال شهر منتقل و در بلوار مسافر راه اندازی خواهد شد تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر شود.

مهدی زاده با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب‌های احیا، محرم و عاشورا و اهدای خون هیجانی در روزهای خاص، یادآور شد: از مردم خواستاریم که اهدای خون را در طول سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی همیشگی است.

انتهای پیام
captcha