دستگاه‌های اجرایی در راستای تغییر نگرش‌ها نسبت به فرزندآوری تلاش کنند
کد خبر: 4142006
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
استاندار خراسان‌جنوبی:

دستگاه‌های اجرایی در راستای تغییر نگرش‌ها نسبت به فرزندآوری تلاش کنند

جواد قناعت گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات، سازمان‌های خصوصی و تشکل‌ها با حضور مؤثر، جهادی و همه‌جانبه خود به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی، تغییر نگرش‌ها و سایر اقدامات همت گمارند تا بتوانیم در راستای خروج کشور به‌ویژه استان خراسان‌جنوبی از بحران سالخوردگی گام‌های مؤثری برداریم.

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، پیامی به مناسبت ۳۰ اردیبهشت‌ماه، روز ملی جمعیت صادر کرد. متن پیام به این شرح است:

«رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «امروز اگر ما به فکر تکثیر نسل نباشیم، مسئله‌ فرزندآوری را امروز اگر چنانچه برایش فکر نکنیم، ۱۵ سال دیگر، ۲۰ سال دیگر، دیر خواهد بود. کشوری خواهیم شد که عنصر لازم برای حرکت پیشرفت را، یعنی جوان را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت. امروز باید به فکر فردا بود.»

روز ملی جمعیت، رویدادی سالانه است که مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در تقویم مناسبت‌های ملی ثبت و ضبط شده تا ضمن اخطار درخصوص آینده تاریک ادامه روند موجود، بر ضرورت و اهمیت تکثیر نسل و نقش جوانی جمعیت در پویایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی تأکید کند.

وضعیت شاخص‌های جمعیتی کشور طی سال‌های اخیر، هشدارهای تأمل‌برانگیزی را به‌ همراه داشته و حکایت از این دارد که متأثر از تبلیغات سوء دشمنان و سیاست‌های اشتباه در ادوار گذشته، نرخ موالید و فرزندآوری منفی شده و آمار سالمندی را به مرز اخطار رسانده است.

پدیده کاهش جمعیت، ارتباطی تنگاتنگ با موضوع امنیت ملی دارد، به عبارتی زمانی که سهم گروه مولد یا فعال از نظر اقتصادی (۱۵ تا ۶۴ سال) بیش از دو سوم جمعیت باشد آن کشور در فاز پنجره جمعیتی قرار دارد که به‌صورت بالقوه یک فرصت مطلوب و سودآور است و بر عکس چنانچه آمار جمعیت مولد کاهشی باشد، جامعه مصرف‌کننده است و استقلال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن در معرض تهید قرار می‌گیرد.

اهمیت این موضوع در سیاست‌های ابلاغی جمعیت به‌خوبی مشهود است، لذا انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات، سازمان‌های خصوصی و تشکل‌ها با حضور مؤثر، جهادی و همه‌جانبه خود به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی، تغییر نگرش‌ها و سایر اقدامات همت گمارند تا بتوانیم در راستای خروج کشور به‌ویژه استان خراسان‌جنوبی از بحران سالخوردگی گام‌های مؤثری برداریم.

اینجانب ضمن تأکید بر اهمیت  توجه به مسئله «جمعیت» به ویژه نقش مؤثر جامعه نخبگانی و فرهیختگان استان در اشاعه فرهنگ تکثیر نسل، امید آن دارم که همه دست در دست هم و هر یک به سهم خود و به فراخور اقتضائات در اختیار، در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و جوان‌سازی ایران عزیز، نقشی نیکو ایفا کنیم.»

انتهای پیام
captcha