اوضاع اقتصادی بهتر شود، حال‌ کتابخوانی هم بهتر می‌شود
کد خبر: 4141316
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

اوضاع اقتصادی بهتر شود، حال‌ کتابخوانی هم بهتر می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی ضمن مثبت ارزیابی کردن مواجهه عموم مردم با رویدادی فرهنگی به بزرگی نمایشگاه کتاب تهران گفت: مسائل اقتصادی مشکلات زیادی را در زندگی مردم ایجاد کرده و اگر وضع اقتصاد بهتر شود، حتما حال‌وهوای کتاب و کتابخوانی هم بهتر مي‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سه‌شنبه، 26 اردیبهشت، همزمان با هفتمین روز نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم با استقبال یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از این نمایشگاه بازدید کرد.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: مواجهه مردم و به‌ویژه جوانان با فضای کتاب در این وسعت و گستره بسیار خوب است. باید با استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب لذت مطالعه و کتاب خواندن را به مردم نشان دهیم. مشخص است که مسائل اقتصادی مشکلات زیادی را در زندگی مردم ایجاد کرده و اگر وضع اقتصاد بهتر شود، حتما حال‌وهوای کتاب و کتابخوانی هم بهتر می‌شود.

وی ضمن تاکید بر هزینه‌های بالای تولید کتاب‌های پژوهشی بیان کرد: در مرکز اسناد انقلاب اسلامی سعی می‌کنیم با استفاده از فناوری واقعیت افزوده بعضی کتاب‌ها که پیوست و منابع و اسناد بسیاری دارند در اختیار مخاطبان قرار دهیم تا هزینه چاپ متن اصلی کتاب‌ها پایین بیاید. برای این کار در صفحاتی که سند یا منبع خاصی داشته بارکدهایی (کیوآرکد) را قرار می‌دهیم تا پژوهشگر در صورت نیاز با استفاده از گوشی هوشمند به آن مراجعه کرده و در فضای مجازی مطالعه کند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جنس جلد و استحکام آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز جلد شومیز کیفیت و استحکام بسیار خوبی دارد و نیاز به استفاده از جلدهای طلاکوب پایین آمده است. این موضوع هم در هزینه و هم در زمان تولید کتاب موجب صرفه‌جویی می‌شود.

پورمحمدی ویراستاری را یکی از عرصه‌های مهم در چرخه تولید کتاب در جهان دانسته و تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا ویراستاری بسیار مهم است و ویراستاران حلقه اتصال خوانندگان به متون و محتوای کتاب هستند. به این موضوع در کشور ما زیاد اهمیت نمی‌دهند و به همین دلیل شاهد حضور کتاب‌های بی‌کیفیت در بازار هستیم. ویراستاری یکی از مواردی است که با وجود اینکه هزینه دارد و فرایند چرخه تولید کتاب را افزایش می‌دهد، باید به آن بها بدهیم تا آثار با کیفیت بالاتری به‌ویژه در بخش کتب تحقیقی و پژوهشی به دست مخاطبان برسد.

در ادامه رئیس نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران گزارشی از وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم ارائه و تاکید کرد: با وجود مسائل و مشکلات زیادی که امسال درگیر آن بودیم، شاهد نمایشگاه پویایی هستیم و آمار بازدید و فروش بسیار خوبی در دو بخش حضوری و مجازی داشتیم.

سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرد و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha