امامی که معدن سخاوت و جوانمردی است
کد خبر: 4141011
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴

امامی که معدن سخاوت و جوانمردی است

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با اشاره به سخاوت و جوانمردی امام صادق(ع)، گفت: سیره نظری و عملی امام صادق(ع) سرشار از نکات ارزشمند علمی و اخلاقی است که حکایت از چگونگی سبک زندگی سالم در جامعه اسلامی دارد.

مجتبی گراوند، استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستانمجتبی گراوند، استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تسلیت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع)، گفت: امام جعفرصادق(ع) علاوه بر مرجعیت علمی و دینی، از فضائل برجسته اخلاقی برخوردار بود که در آئینه رفتار و کلام آن امام همام تجلی یافته است.

وی افزود: به ‌تصریح متون تاریخی، صادق آل‌محمد(ص) معدن سخاوت و جوانمردی است به‌گونه‌ای که در کمال ادب و تواضع، با روی گشاده و خندان از مستمندان و نیازمندان دستگیری و پذیرایی می‌کرد.

این مدرس دانشگاه لرستان اضافه کرد: از آن  بزرگوار نقل شده است که جوانمردی با سفره گسترده، بخشندگی، نیکی و خوشرویی و پرهیز از مردم آزاری حاصل می‌شود.

گراوند با بیان اینکه امام جعفرصادق(ع) علاوه بر احسان، مهمان‌نوازی و انفاق، با مردم مدارا و اظهار دوستی می‌نمود، ادامه داد: درباره احسان و انفاق روایتی از امام جعفرصادق(ع) بدین مضمون وجود دارد که کمال کرم و احسان به مردم، شتاب نمودن، کم شمردن و منت نگذاشتن است؛ لذا این امام بزرگوار زمانی که هوا تاریک می‌شد در كیسه‌‏اى نان، گوشت و پول می‌گذاشت و روی دوش می‌گرفت و به‌صورت ناشناس میان نیازمندان مدینه ‏تقسیم مى‏‌كرد.

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه امام جعفرصادق(ع) پیوسته مسلمانان را تشویق و ترغیب به نیکی به برادران دینی و تلاش و جدیت برای رفع مشکلات مردم می‌‌کرد، گفت: همچنین آن بزرگوار مواسات و همدلی با مردم را وظیفه اخلاقی و شرعی افراد جامعه اسلامی  می‌دانست و تأکید می‌کرد که مسلمانان موظف‌ هستند در راه پیوستگی و کمک نسبت به نیازمندان کوشا و جدی باشند و از عواطف اخلاقی و کمک‌های مالی مضایقه نکنند و به هنگام گرفتاری و نیاز، یار و یاور هم باشند.

وی افزود: از منظر امام جعفرصادق(ع) محبوب‌ترین شخص نزد خدای متعال کسی است که با مردم مهربان‌تر و در راه برآوردن نیازهای آنان کوشاتر باشد از این‌رو از با ارزش‌ترین کارها نزد خداوند مهربان، شاد کردن دل نیازمندان و مؤمنین است.

گراوند ادامه داد: امام جعفرصادق(ع) توصیه می‌کند: «از هم‌نشینی با شهرياران و دنیاپرستان بپرهيزيد كه اين كار دين شما را می‌برد و نفاق و دورويى می‌آورد و اين دردى سخت و بی‌درمان است، نيز سنگدلى به بار می‌آورد و فروتنى را می‌زداید، با مردمان همتاى خود و افراد متوسط جامعه هم‌نشینی كنيد كه معادن جواهر را در ميان آن‌ها می‌یابید».(الاُصول الستّة عشر: ۵۷)

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه سیره نظری و عملی امام صادق(ع) مشحون از نکات ارزشمند علمی و اخلاقی است که حکایت از چگونگی سبک زندگی سالم در جامعه اسلامی دارد، اظهار کرد: در شرایط فشار سخت اقتصادی امروز، تأسی به اندیشه‌های تابناک و جاودانه صادق آل‌محمد(ص) در رفتار و عمل، می‌تواند رهنما و کلید فهم مواسات و همدلی با مردم، دگر دوستی و دستگیری از مردم نیازمند به‌عنوان یک فضیلت انسانی و اخلاقی باشد.

انتهای پیام
captcha