اندیشه متعالی حکیم فردوسی با تلفیق حماسه پهلوانی و عرفانی همراه است
کد خبر: 4140886
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

اندیشه متعالی حکیم فردوسی با تلفیق حماسه پهلوانی و عرفانی همراه است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: فردوسی با تلفیق دو حماسه پهلوانی و عرفانی، آنچه را مطابق اندیشه متعالی است را به ما نشان می‌دهد.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در همایش «بزرگداشت فردوسی با محوریت بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» که در محل دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مهم‌ترین ویژگی شاهنامه را حماسه قهرمانی و پهلوانی دانست و اظهار کرد: در واقع این حماسه قهرمانی و پهلوانی با حماسه عرفانی در شاهنامه فردوسی با یکدیگر در هم می‌آمیزند و یکدیگر را به کمال می‌رسانند.

وی افزود: همچنین اگر بخواهیم مهم‌ترین نقش فردوسی را بیان کنیم باید بگوییم او فردی بود که حماسه پهلوانی را با حماسه عرفانی پیوند داد تا با تلفیق این دو آنچه را مطابق اندیشه متعالی است را به رخ ما بنمایاند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه هیچ تفاوتی میان شاعران نیست و هر یک از آن‌ها در پی هم آمدند و اندیشه‌های یکدیگر را رونق و اعتلا بخشیدند، ابراز کرد: این در حالی است که برخی از اشعار فردوسی چنان ذوق و ذائقه‌ای در شاعران بعد او را برانگیخت که آن‌ها را به تامل و نگاه نو تحریک کرد.

شالویی اظهار کرد: مولوی 200 سال پس از فردوسی داستان رستم و سهراب را به شکل دیگری روایت کرده و از قرن دوم هجری به بعد با ترجمه آثار یونانی به زبان عربی، برگردان آن به زبان فارسی و پیدایش نحله‌های فکری این پله‌ها به گونه‌ای طی کرد که تمامی این نحله‌های فکری در اندیشه‌های شاعرانی که حکیم بوده‌‌اند وارد شده است.

وی تصریح کرد: همواره شاهد بوده‌ایم که اولین صفتی که درباره فردوسی، بیان می‌شود، حکیم بودن است که البته از این توصیفات نیز برای سنایی و نظامی آورده شده است. در این میان آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که بدانیم آیا آنچه را که فردوسی و افرادی مانند او بیان کرده‌اند، برای امروز بوده یا تنها برای زمان خودشان بوده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ابراز کرد: از این‌رو به نظر من امروزه بیش از هر زمان دیگری به چنین معارفی نیاز ویژه‌ای داریم، زیرا آنچه فردوسی آغاز کرد امروز تداوم و استمرار دارد و امیدواریم که در حوزه ادب، فرهنگ و هنر روز به روز بر ارزش و اهمیت آن افزوده شود.

شالویی با اشاره به اهمیت شهر مشهد، اظهار کرد: شهر مقدس مشهد، شهری است که با چنین بزرگانی در هم آمیخته است، از امام رضا(ع) که سرسلسله همه اهل معرفت هستند تا بزرگانی چون فردوسی که در این دیار حضور دارند.

انتهای پیام
captcha