برگزاری یادواره‌های شهدا به شیوه سنتی را فراموش کنیم
کد خبر: 4140177
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

برگزاری یادواره‌های شهدا به شیوه سنتی را فراموش کنیم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با گلایه از اینکه یادواره‌های شهدا به همان روش‌های سنتی و قدیمی برگزار می‌شود که فقط مخاطب خاص خود را دارد، گفت: باید برای جذب قشر خاکستری به فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی، امروز، 21 اردیبهشت‌ماه در جلسه هیئت امنای شهدای گمنام شهرستان بیرجند، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای وطن، اظهار کرد: حفظ ارزش‌های دفاع مقدس وانتقال آن به نسل‌های آینده یکی از اقداماتی است که باید مورد توجه و سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز هرچه داریم از شهداست و امنیت فعلی کشور را مدیون جان‌فشانی شهدا هستیم، اظهار کرد: شهدا پرورش یافته خانواده‌های پاک و مکتب عاشورایی بودند و نیاز است امروز نیز خانواده‌ها فرزندان خود را پیرو این مکتب تربیت کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با تأکید بر لزوم معرفی صحیح شهدا به‌ویژه به نسل جوان، تصریح کرد: برای جذب جوانان به فرهنگ شهادت باید از ایده‌های جذاب و پرمعنا استفاده کرد.

فلاحی گفت: احداث یادمان گلزار شهدای گمنام یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند به توسعه فرهنگ ایثار و شهادت کمک کند لذا یادمان‌های شهدای گمنام از جمله محافل فرهنگی هستند که باید به قطب فرهنگی برای همه علاقه‌مندان به نظام، شهدا و انقلاب اسلامی تبدیل شوند.

وی از وجود 24 یادمان شهدای گمنام در 24 نقطه شهرستان بیرجند خبر داد و افزود: این یادمان‌ها در مراکز مختلف اداری، فرهنگی، نظامی و بوستان‌های مخالف شهر بیرجند ساخته و یا در حال ساخت هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه طبق ابلاغیه انجام شده وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر اززش‌های دفاع مقدس ساخت یادمان‌های شهدا نیست و ساخت این یادمان‌ها برعهده دستگاه متولی است، افزود: تعدادی از یادمان‌هایی که در دست اقدام است سعی شده تا هفته دفاع مقدس امسال به اتمام برسد.

فلاحی با اشاره به اینکه در یادمان شهدای گمنام باید به صورتی عمل شود که احساس نکنند ما به دور خودمان خط کشیده و دیگران حق ورود ندارند، تصریح کرد: باید این فضا به گونه‌ای آماده شود تا هر ساعتی از شبانه‌روز زمینه حضور افراد در جوار شهدای گمنام فراهم و از این فضای معنوی بهره‌مند شوند.

وی خطاب به هیئت امنای یادمان شهدای گمنام‌ با تأکید بر اینکه یک جایگاه و مسئولیت مهم فرهنگی بر عهده شما قرار دارد، گفت: باید جوانان و نوجوانان را به این مکان‌ها جذب کنیم و با میدان دادن و اعتماد، در برنامه‌های مختلف از آنها استفاده کنید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی ادامه داد: باید از همه طیف‌ها در هیئت امنای یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس استفاده شود تا ارتباط و تعامل خوبی با همه مردم به‌ویژه جوانان انجام شود، اگر به جوانان میدان دهیم و به سمت آنها برویم و فضا را باز بگذاریم اما نظارت‌ها انجام شود قطعا جوانان به سمت ما خواهند آمد.

فلاحی با اشاره به اینکه باید در قالب برنامه‌های فرهنگی مختلف جوانان را به رزمندگان دوران دفاع وصل کنیم، بیان کرد: برنامه‌های مختلف با حضور رزمندگان دوران دفاع مقدس در یادمان شهدای گمنام برگزار شود تا ابهامات و اشکالات جوانان و نوجوان در خصوص دوران دفاع مقدس مرتفع شود و این امر یک روش برای نشر دفاع مقدس است.

وی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس فرهنگ اتحاد، انسجام، وحدت و یکدلی بین مسئولان موج می‌زد و این امر به‌گونه‌ای بود که فرمانده و سرباز قابل تشخیص نبودند و اکنون نیز به چنین نیروهایی نیاز داریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با گلایه از اینکه یادواره‌های شهدا به همان روش‌های سنتی و قدیمی برگزار می‌شود که فقط مخاطب خاص خود را دارد، افزود: باید برای جذب قشر خاکستری به فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم، می‌توان یادواره‌ها را در جوار یادمان‌ها با روش‌های جذاب و ایده‌های نو برگزار کرد.

فلاحی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جوار یادمان شهدای گمنام را یکی دیگر از برنامه‌ها و روش‌های جذب جوانان به این محافل معنوی ذکر کرد و یادآور شد: باید در راستای اهداف ‌شهدا و راه شهدا قدم برداریم و به جوانان میدان دهیم و با برگزاری چنین مجالسی ابهامات آن‌ها را برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha