یک سمینار قرآنی در باغ‌های دانشگاه اصفهان
کد خبر: 4139901
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد

یک سمینار قرآنی در باغ‌های دانشگاه اصفهان

گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان روز گذشته، 19 اردیبهشت‌ماه، سمینار هفتگی خود را با پیاده‌روی و ورزش در میان طبیعت و فضای سبز این دانشگاه برگزار کرد.

سمینار گروه علوم قرآن و حدیث در دانشگاه اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، طبق قرار همیشگی، سه‌شنبه‌های هر هفته، گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان سمینار علمی برای دانشجویان برگزار می‌کند که این هفته به پیشنهاد انجمن علمی علوم قرآن و حدیث و با هدف شادی و نشاط دانشجویان که این روزها درگیر امتحانات میان‌ترم‌شان هستند، سمیناری متفاوت در دل باغ‌ها و طبیعت دانشگاه، با پیاده‌روی در بین درختان توت، ورزش و بازی طناب‌کشی میان اساتید و دانشجویان علوم قرآن و حدیث با همراهی چند نفر از دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این سمینار، دو مهمان ویژه هم داشت که یکی از آنها، دیناسادات علوی، پزشک درمانگاه مراقبت در منزل وابسته به مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) بود که به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت این مؤسسه پرداخت و گفت: یکی از شاخه‌های تخصصی دانش پزشکی، طب تسکینی است که در اغلب کشور‌ها از آن برای ارائه خدمت به بیمارانی با بیماری‌های طولانی‌‌مدت استفاده می‌شود.

وی افزود: در روند درمان بیماری ممکن است وجود پزشک و پرستار به تنهایی کافی نباشد و بیمار به روانشناس و مراقب معنوی هم نیاز داشته باشد تا سؤالات و چالشی را که با خدای خودش پیدا کرده،‌ مطرح کند و مراقب معنوی به او پاسخ دهد.

این پزشک ادامه داد: بیمار به مشاور تغذیه، فیزیوتراپ، کاردرمانگر و مددکار نیاز دارد که مجموعه این خدمات با عنوان طب تسکینی و با هدف ارتقای کیفیت زندگی در در طول دوران ابتلا به بیماری‌های سخت‌درمان به بیمار ارائه می‌شود و به‌طور مشخص، از مراجعات و بستری‌های متعدد بیمار در چارچوب بیمارستان می‌کاهد.

وی بیان کرد: مکسا ویژه بیماران مبتلا به سرطان است که در اصفهان راه‌اندازی شده و به‌طور رایگان به این بیماران خدمات ارائه می‌دهد. شعبه دیگر این مؤسسه در تهران قرار دارد و در شهر‌های مشهد، قم، کاشان و کرمان نیز آغاز به‌کار کرده است، اما فعالیت این شعبه‌ها به تنوع و گستردگی خدمات مؤسسه در اصفهان نیست. همچنین مکسای اصفهان پیشگام در اجرای خدمات Call center و پاسخگویی شبانه‌روزی به سؤالات پزشکی بیماران مبتلا به سرطان در اصفهان و شهرهای دیگر است.

علوی تأکید کرد: پزشکانی که در این مرکز به‌طور داوطلبانه به کمک بیماران می‌آیند، متخصصان داخلی، طب اورژانس، گوش و حلق و بینی، جراحی، رادیولوژی، سونوگرافی، زنان و ارتوپدی هستند و در منزل به بیماران کمک می‌کنند. همچنین داروخانه و آزمایشگاه مکسا به‌صورت رایگان یا با ارائه تخفیف به بیماران تحت پوشش این مرکز خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی یادآور شد: تمام خدمات مرکز از طریق کمک‌های مردمی ارائه می‌شود و افراد می‌توانند با دریافت قلک، شماره حساب، اهدای وسیله مورد نیاز بیماران و یا سفارش بنرهای تبریک و تسلیت به این مرکز کمک کنند.

حیات و آگاهی بی‌کران با مرگ

بعد از اقامه نماز جماعت در حرم‌الشهدای دانشگاه، حسین عزیزی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان که دیگر مهمان این سمینار بود، در سخنانی اظهار کرد: همه شما که دانشجوی الهیات هستید، محقق بزرگ آلمانی، آنه ماری شیمل را می‌شناسید. او به چند زبان تسلط داشت و به پیامبر(ص) و دین اسلام بسیار علاقه‌مند بود. بر روی سنگ مزار او، حدیثی از امام علی(ع) نوشته شده است که می‌فرماید: «اَلنَّاسُ نِیامٌ فَاِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا؛ مردم خوابند و هنگامی که مردند، بیدار می‌شوند.» گاهی اوقات از این‌ افراد انتظار داریم تابلویی در دست بگیرند و بگویند ما مسلمان و شیعه هستیم، در صورتی که چنین کاری نیاز نیست و به نظر من، این بانو یک مسلمان واقعی از دنیا رفته است.

وی افزود: شهید مطهری در کتاب عدل الهی، مسئله‌ای با عنوان عمل خیر از غیرمسلمان مطرح می‌کند و می‌گوید اسلام بر دو نوع است؛ اسلام جغرافیایی و منطقه‌ای و اسلام حقیقی. به اسلام جغرافیایی، اسلام حقوقی نیز گفته می‌شود، اما اسلام حقیقی آن است که انسان در برابر هر آنچه حق است، تسلیم شود. درواقع، تمام دین همین است که انسان در برابر حق تسلیم شود. در هر حال، شیمل با توصیه به حک کردن این حدیث بر سنگ مزارش می‌خواهد اعلام کند که انسان با مرگش حیات می‌یابد و به آگاهی بی‌کران می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: Life after Life نام کتابی از Raymond Moody، روانپزشک آمریکایی است. او در این کتاب با اشاره به ده‌ها تجربه از مرگ‌های بالینی و شواهد دیگر، به این نتیجه قطعی می‌رسد که انسان‌ها با مرگشان، زندگی دیگری آغاز می‌کنند که مهم‌ترین شاخصه این زندگی، آگاهی بی‌کرانه است و به جوهر حیات انسانی یعنی روح مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: همه تجربه‌گرانی که در چهار فصل برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی دیده‌ام، به دنبال نشان دادن همین حقیقت هستند. همه این تجربه‌ها نشان می‌دهد آن قوه‌ای که درک می‌کند و آگاه و جاوید است، روح و جوهر حیات انسان است. بدن، ابزاری این‌جهانی است که با مرگ تمام می‌شود، اما جوهر حیات انسان جاوید می‌ماند و بیدارتر و آگاه‌تر می‌شود. بنابراین طبق این حدیث، ما در دنیایی دیگر بیدارتر و آگاه‌تر می‌شویم. آیه شریفه «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»، جهان واپسین یا واپسین‌جهان را حیات مطلق می‌داند و چنانکه در آن حدیث اشاره شده، مهم‌ترین عنصر این حیات، آگاهی بی‌کرانه است.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha