هفته‌ای که به تکریم مقام معلم گذشت
کد خبر: 4138653
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
برخط جامعه

هفته‌ای که به تکریم مقام معلم گذشت

او یک «معلم» بود، تعریف چهار حوزه تحولی برای پایتخت، برگزاری همایش علمی محله اسلامی، برگزاری مراسم گرامیداشت روز استاد و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ جهادگران از فعالیت‌های جزیره‌ای دوری کنند، تعریف چهار حوزه تحولی برای پایتخت، زیرساخت‌های پیاده‌روی اربعین در انتظار بودجه، ۳ دهه غفلت فرهنگی در زمینه حجاب با برخورد انتظامی جبران نمی‌شود، او یک «معلم» بود، هدیه ۶ میلیارد تومانی شصت و یکمین جایزه البرز به نخبگان علمی، برگزاری مراسم گرامیداشت روز استاد، برگزاری چهارمین پیش همایش چهارمین همایش ملی خیر ماندگار، برگزاری همایش علمی محله اسلامی، برپایی اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری، همه ایرانی‌ها صاحب مراقب سلامت می‌شوند، برگزاری اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، افتتاحیه نهمین همایش وب‌پژوهی، برگزاری نشست رسانه و مدیریت تحولات جهانی از انحصار تا توازن رسانه‌ای، چرا امروز از حجاب استقبال نمی‌شود؟، ۱۰ شاخصه انسان کامل برای رسیدن به زیست عفیفانه، برگزاری نشست خبری پنجاه سالگی خیریه کهریزک و آغاز ارائه الگوی سوم زن با تحقق آن در رسانه‌ها را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جهادگران از فعالیت‌های جزیره‌ای دوری کنند

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته اقدام به انتشار گفت‌وگویی با حسن بیادی، فعال فرهنگی کشور در رابطه با بررسی ساز و کارهای اثرگذاری بیشتر فعالیت‌ها فعالیت‌های جهاد کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «در این دنیای مدرنیته در کشورهایی مانند ایران و کشورهایی که در حال تجربه توسعه و پیشرفت هستند، دولت‌ها به راحتی نمی‌توانند عدالت و توسعه را به شکل صحیح و کامل محقق کنند. این مسئله می‌طلبد گروه‌هایی در کنار دولت‌ها مفید به فایده بوده و به مردم خدمت‌رسانی خدایی داشته باشند یعنی هیچ کار تجاری انجام ندهند.

نام جهاد در کشور ما در گذشته با جهاد سازندگی عجین بود. مشکلاتی ایجاد شد و به نظر می‌رسد که اشتباهی در این زمینه صورت گرفت که نام جهاد تغییر پیدا کرد. جهاد سازندگی با انقلاب متولد شد و به صورت خودجوش از طریق مردم اداره می‌شد. بعدها بود که ساختار جهاد به سازمان و وزارت جهاد سازندگی تبدیل شد. جهادگران کارهای مؤمنانه و صادقانه را به صورت گسترده انجام می‌دادند و این فعالیت‌ها در زمانی کوتاه چنان اوج گرفت که مسئولان مجبور شدند برای این کار مؤمنانه و صادقانه سازمانی ایجاد کنند که هم‌نام جهاد سازندگی بود.

در آن زمان مردم بدون هماهنگی با مسئولان و دست‌اندرکاران به صورت خودجوش نسبت به انجام فعالیت‌های جهادی اقدام می‌کردند. برای مثال در آن دوران بنده به همراه همسرم در روزهای پایانی هفته برای درو کردن گندم به مناطق دوردست رفته و به کشاورزان کمک می‌کردیم. لذا با وقوع انقلاب اسلامی سازمان‌های مردم‌نهاد مختلفی در زمینه‌های گوناگون شکل گرفت. برای مثال کمیته‌ها گروه‌های خودجوشی بودند که از سوی تشکیل شدند و در ادامه مسئولان مجبور شدند تا آن‌ها را در قالب سازمانی به نام کمیته‌های انقلاب اسلامی سازماندهی کنند که این سازمان تا اوایل دهه ۷۰ همچنان فعالیت داشت و سپس در نیروی انتظامی ادغام شد».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

تعریف چهار حوزه تحولی برای پایتخت

نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در محل کوشک باغ هنر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، شهردار تهران طی سخنانی اظهار کرد: امروز حدود ۲۰‌ ماه است که در مجموعه شهرداری به شهروندان و مردم خدمت‌رسانی می‌کنیم و به طبع باید پیرامون عملکرد و افق‌های فراروی شهر و مدیریت شهری با مردم و خبرنگاران صحبت کنیم.

وی افزود: آنچه امروز اهمیت ویژه دارد خود شهروندان هستند که باید از شهر و امکانات به بهترین نحو بهره گیرند و مدیریت شهری نیز بتواند در کمال خدمتگزاری آسایش و آرامش را برای مردم فراهم کند. ۲۰ ماه پیش عملاً تمامی پروژه‌های عمرانی تهران تعطیل شده بود و حتی برخی پل‌ها از زیر خاک بیرون کشیده شد. شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری داشت و درآمد آن به شدت کاهش پیدا کرده بود.

زاکانی بیان کرد: با این وجود انتظار کار عمرانی از شهرداری وجود نداشت. در کنار تعطیلی پروژه‌ها، شهر تهران از فرسودگی نیز رنج می‌برد و ۱۲ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار بافت شهری به صورت ناپایدار بود. زیرساخت‌های شهری فرسوده بود و شرایط به نحوی بود که برای مثال جمع‌آوری آب‌های سطحی نیاز به ۷۰۰ کیلومتر معبر داشت و شهر نیازمند بازبینی و دقت عمل بسیار زیاد بود.

زیرساخت‌های پیاده‌روی اربعین در انتظار بودجه

جلسه ستاد مرکزی اربعین روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از استانداران استان‌های پذیرای زائران اربعین و اعضای ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور برگزار شد.

در پایان این نشست و پس از بحث و تبادل نظر اعضا،‌ سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران، گفت: امروز جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور استانداران، رؤسای کمیته‌ها و محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در عراق برگزار شد.

وی اعلام کرد: در این جلسه چند موضوع مورد بررسی قرار گرفت. اولاً سفیر ایران در عراق چالش‌ها و مشکلاتی که در اربعین سال گذشته در عراق وجود داشت را مطرح کردند و در خصوص این مشکلات بحث و راهکارهای لازم ارائه شد که امیدواریم آنچه مربوط به طرف ایرانی است برطرف شود و آنچه لازم است با طرف عراقی مذاکره شود، در سفری که هفته آینده به عراق خواهیم داشت با طرف عراقی مطرح می‌کنیم که امیدواریم به نتایج روشنی در این خصوص برسیم.

رئیس ستادمرکزی اربعین از بیمه شدن تمام زائران اربعین سال جاری خبر داد و گفت: اگر بودجه اربعین تا پایان اردیبهشت تأمین نشود دیگر نمی‌تواند برای اربعین امسال مؤثر واقع شود.

هفته‌ای در سایه‌سار گرامیداشت مقام معلم

۳ دهه غفلت فرهنگی در زمینه حجاب

اولین نشست عمومی و زنده اینترنتی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی ابعاد شناختی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی حجاب، شامگاه دوشنبه ۱۱ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست بیان کرد: بحث حجاب موضوع روز جامعه است و رسانه‌ها، فضای مجازی و مردم به این موضوع می‌پردازند. حجاب و عفاف یک بحث مقدماتی دارد که نباید این دو مقوله را یکسان بدانیم. حجاب و عفاف از هم متفاوت است و در عین حال ارتباطی هم بین این دو وجود دارد. زیست عفیفانه مقدمه حجاب است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه گفتمان‌سازی در موضوع حجاب اثرگذار است و بگیر و ببند جواب‌گو نخواهد بود، تصریح کرد: ۳۰ سال است که دستگاه‌های مختلف ترک فعل داشته‌‌اند؛ نمی‌شود فقط با رویکرد نظامی و انتظامی جلو رفت و سه دهه غفلت را در زمینه مسئله حجاب جبران کرد.

او یک «معلم» بود

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اقدام به انتشار گفت‌وگویی مشروح با زهرا کاظم‌پورفرد، همسر مرحوم عماد افروغ که خود از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت است، کرده و بخشی از خاطرات زندگی وی با مرحوم افروغ را منعکس کرد.

در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «مرحوم افروغ در دوران تدریس در دانشگاه همیشه به صورت به‌روز در کلاس‌ها حاضر بودند و مطالبی که منتشر می‌شد را پیش از ورود به کلاس درس مطالعه می‌کردند. البته توقع ایشان نیز از دانشجویان زیاد بود؛ چراکه خود ایشان در دوران معلمی و استادی دانشگاه خیلی کار می‌کردند؛ لذا از دانشجویان نیز انتظار داشتند که تلاش کنند. البته این اواخر خیلی ناراحت بودند و همواره عنوان می‌کردند که برخی دانشجویان امروزی فعالیت چشمگیری نمی‌کنند و فقط در کلاس‌ها حاضر می‌شوند و نمره می‌خواهند.

در هر صورت مرحوم افروغ معلمی را با پشتکار و سخت‌کوشی انجام می‌دادند و همیشه دوست داشتند که این اتفاق برای مابقی معلمان نیز رخ دهد. این اواخر نیز که بحث رتبه‌بندی معلمان مطرح شده بود، ایشان نسبت به این مسئله خیلی ناراحت بودند و بیان می‌کردند که این مسئله خلاقیت را اساتید گرفته و اساتید بیشتر به دنبال آن هستند که مقالات isi داشته باشند؛ در صورتی که ممکن است مقالاتی داشته باشیم که بومی بوده و ممکن است در مجلات معتبر چاپ نشده باشند اما از محتوای بسیار غنی برخوردار باشند. در رابطه با مسئله رتبه‌بندی معلمان نیز همواره نگران بودند که معلمان نیز به سرنوشت اساتید دانشگاه دچار نشوند و این مشکل برای معلمان آموزش و پرورش نیز پیش نیاید.

به یاد دارم مرحوم افروغ یک شب تا صبح تمام نهج‌البلاغه را ورق زدند تا بتوانند پاسخ استاد دانشگاه خود را بدهند. ایشان همواره در برابر هر آن چیزی که با اصول و مبانی اصیل دینی و انقلابی تناقض داشت، می‌ایستادند».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

هدیه ۶ میلیارد تومانی شصت و یکمین جایزه البرز به نخبگان علمی

نشست خبری شصت و یکمین جایزه البرز در بخش نخبگان روز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد. در ابتدای این‌ نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در سخنانی بیان کرد: بنیاد البرز در سال ۱۳۴۲ از سوی زنده یاد حسینعلی البرز با وقف تمامی اموال در این بنیاد تأسیس شد و در طول ۶۰ سالی که از عمر بنیاد گذشته، چندین هزار نفر از نخبگان کشور را شناسایی کرده و با اعطای وام و جایزه البرز ایشان را حمایت کرده است.

وی بیان کرد: مراسم شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش نخبگان روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شده و از دانشمندان، مخترعان، دانشگاهیان، حوزویان برتر تجلیل خواهد شد. یکی از تغییرات این دوره افزودن بخش دانشمند جوان به مراسم جایزه البرز است. در این مراسم از ۶۱ منتخب برتر علمی کشور (دانشمندان ۴ نفر با جایزه ۳۳۰ میلیون تومان برای هر نفر، دانشمند جوان دو نفر با جایزه ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر)، مخترعان و فناوران ۸ نفر با جایزه ۱۱۰ میلیون تومان برای هر نفر، طلاب علوم دینی ۷ نفر جایزه ۷۵ میلیون تومان و دانشجویان ۴۰ نفر جایزه ۷۴ میلیون تومان) در بخش‌های مختلف تجلیل خواهد شد.

ارشدی تصریح کرد: افراد زیر ۴۰ سال می‌توانند در بخش دانشمند برتر سال جایزه البرز، شرکت داشته باشند. در فراخوان سال گذشته جایزه البرز که با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر شرکت کرده بودند، حدود ۲۳۷ نفر از اساتید ممتاز هیئت علمی دانشگاه‌ها ثبت نام کرده بودند و به همین دلیل هیئت داوران تصمیم گرفتند تا امسال از دو نفر نخبه در بخش دانشمند جوان تجلیل کنند. بخش دیگر جایزه البرز مربوط به فناور برتر است که در این حوزه برای انتخاب نفرات برتر برای نخستین بار رویداد فناوران البرز برگزار شد که از میان ثبت‌نام کنندگان در این بخش تعداد هشت مجموعه و اشخاص حقیقی و حقوقی انتخاب شده و از ایشان تحلیل خواهد شد.

برگزاری مراسم گرامیداشت روز استاد

مراسم گرامیداشت روز استاد روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: استاد مطهری حق بزرگی بر گردن دانش‌آموزان و دانشجویان دارند و اگر انقلابی با این عظمت شکل گرفت به دلیل جان‌فشانی‌های این بزرگان و عزیزان بوده است.

وی در رابطه با آثار کار مدیریت جهادی اظهار کرد: بنده مدتی در وزارت علوم افتخار داشتم که در حوزه دانشجویی در خدمت دانشجویان و مدتی نیز در خدمت جهادگران بودم. طی هشت سالی که بنده در محیط دانشگاهی وزارت علوم فعالیت داشتم، خدمات فراوان این عزیزان را مشاهده و در عرصه جهادی نیز به همین صورت شاهد جان‌فشانی جهادگران این مرز و بوم بودم.

وی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی ادامه داد: مقام معظم رهبری بیانات بسیار تأثیرگذاری در رابطه با آن مرحوم که خدمات فراوانی در رابطه با پژوهشگاه رویان انجام دادند، دارند. یکی از ویژگی‌های مرحوم کاظمی آشتیانی جذب نخبگان بود. همه ما باید به ایشان در این زمینه تأسی کنیم و در انتخاب و جذب نخبگان به دیدگاه‌های جناحی و سیاسی توجه نداشته باشیم.

هفته‌ای در سایه‌سار گرامیداشت مقام معلم

پیش همایش چهارمین همایش ملی خیر ماندگار

چهارمین پیش همایش چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با موضوع «حکمرانی امر خیر و پیشرفت ایران»، عصر روز ۱۲ اردیبهشت در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: باید به جایگاه امر خیر در پیشرفت کشورها به صورت جدی‌تر می‌پرداختیم و زودتر به آن توجه می‌کردیم‌. باید درک می‌کردیم که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه امور را پیش ببرد. در دنیا مسئله مطالعه در امر خیر موضوع جدیدی نیست و دهه‌ها است که در غرب در رابطه با این موضوع مطالعه می‌شود و در این زمینه ادبیات تولید شده است.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد که جایگاه امر خیر کجاست. در دنیا امور خیر را در کنار دولت و بخش خصوصی می‌گذارند که نه برای انجام وظیفه یا سودآوری بلکه صرفاً برای کمک به همنوعان فعالیت می‌کنند. ما به اثر بخشی امر خیر در کشور اعتقاد نداریم و اگر باور هم داریم لوازم تحقق آن را فراهم نمی‌کنیم. باید فضا به گونه‌ای فراهم شود تا مردم بتوانند در فرایندها حضور داشته باشند. ما ظرفیت مردم را نشناختیم و فرصت تشکل‌سازی و جمع شدن مردم را ایجاد نکردیم. یکی از حوزه‌هایی که به آن ورود نکردیم و به مردم اجازه ورود نمی‌دهیم، حوزه محیط زیست است. باید از ظرفیت مردمی در این راستا استفاده کنیم تا خیرین در این زمینه فعالیت نیکوکارانه داشته باشند.

برگزاری همایش علمی محله اسلامی

احمد وحیدی، وزیر کشور در همایش علمی محله اسلامی که به همت سپاه تهران بزرگ روز ۱۴ اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: وقتی می‌خواهیم سیاست‌های اجتماعی را طراحی کنیم به مجتمع انسانی می‌رسیم، برای این مجتمع‌ها هم باید تعریف داشت. مجتمع‌های انسانی هر کدام مختصات خودش را دارد که باید به آنها توجه کرد تا سیاست اجتماعی قابلیت تحقق پیدا کند.

وی افزود: در موضوعات اجتماعی متاسفانه خلا داریم در صورتی که اگر بدانیم چگونه و کجا سیاست‌های اجتماعی تعریف شود این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین در سیاست اجتماعی بعد از کلیت، طراحی متناسب برای هر موضوع داشته باشیم.

وحیدی با بیان اینکه بسیج تنها جایی بوده که نسبت به موضوع محله اسلامی، کارکرد داشته است، گفت: بحث مردم‌سالاری دینی در ظاهر سیاسی است اما در اصل جوشیدن از پایین به بالاست. وقتی از جوشیدن از پایین حرف می‌زنیم منظورمان محلات است. محله‌ها در ادامه مردم‌سالاری دینی هستند بنابراین به محلات باید به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه کنیم.

برپایی اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی که چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به اینکه آموزش پزشکی در کشور نوسانات زیادی داشته اما در منطقه حرف اول را می‌زند و در جهان هم توانسته موفقیت‌های بزرگی را به دست بیاورد، گفت: خروجی این موفقیت موجب شده نظام سلامت ما بتواند مشکل مردم را حل کند.

وی تصریح کرد: آموزش پزشکی زمانی آموزش خوبی است که پاسخگو، مفید و متعالی باشد و هدف ما رسیدن به مرجعیت علمی در همه حوزه‌هاست. در زمان‌های مختلف کارهای مختلفی انجام شده است؛ دانشکده‌های نسل اول ما آموزش محور بودند و هدف آنها فقط تربیت متخصص بود. دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش محور شدند و دانشمند تربیت می‌کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی یکی از مسائل مهمی است که باید دنبال کنیم، گفت: برای هوش مصنوعی قرار است کنگره‌هایی برگزار شود تا با روش‌های آن آشنا شویم.

همه ایرانی‌ها صاحب مراقب سلامت می‌شوند

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته سلامت در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از ابتدای سال اعلام کردیم اجرای پزشک خانواده را در دستور کار داریم، گفت: در بخش شهری پزشک خانواده، ۵۵ میلیون جمعیت را پوشش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح سال‌هاست در بخشی از کشور در حال اجرا است، گفت: این طرح در دو استان فارس و مازندران ۱۰ سالی است که در حال اجرا است اما به صورت پایلوت مانده بود؛ برای اجرای سراسری این طرح باید عوارض ۱۰ سال تأخیر را هم مرتفع کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای کلی و جدی طرح پزشک خانواده در سراسر کشود خبر داد و گفت: هر هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت خواهند داشت.

هفته‌ای در سایه‌سار گرامیداشت مقام معلم

برگزاری سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی

نشست خبری هفته سلامت روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک روز معلم در این نشست بیان کرد: آموزش علوم پزشکی در ایران شرایط خاصی دارد و ملزم به تأیید سازمان‌های بین‌المللی است. حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی پزشکی داریم که در ۴۰۰ رشته و مقطع مختلف تحصیل می‌کنند. هیچ رشته‌ای در جهان وجود ندارد که آموزش آن در کشور وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش‌ها باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. همه ساله همایش آموزش پزشکی را در کشور داریم که امسال هم در سالروز شهادت شهید مطهری(ره)، بیست و چهارمین همایش آموزش پزشکی کشور برگزار خواهد شد. همچنین شانزدهمین جشنواره شهید مطهری(ره) در زمینه دانشجویی و اساتید به صورت همزمان برگزار خواهد شد و ایده‌ها و طرح‌های برتر معرفی می‌شوند. این همایش بعد از دوران کرونا برای اولین بار به صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد و شاهد حضور برجسته دانشمندان و افراد برتر آموزش پزشکی در جهان خواهیم بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری اولین سمینار بین‌المللی کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی خبر داد و گفت: این کنگره اولین کنگره در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در کشور است.

افتتاحیه نهمین همایش وب‌پژوهی

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی روز ۱۳ اردیبهشت در افتتاحیه نهمین همایش وب‌پژوهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: برگزاری نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی بیانگر یک فعالیت جدی در حوزه علم و فناوری است؛ چراکه وب و فضای مجازی وجوه و ظرفیت‌های متفاوت و متعددی دارد و توجه به ظرفیت‌های آن باعث پیشرفت‌های بزرگی در کشور می‌شود و عدم توجه و استفاده ناصحیح می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی در حال و آینده شود.

وی افزود: برگزاری نهمین دوره کنفرانس وب‌پژوهی بیانگر تلاش و اهتمام ۹ ساله برای برگزاری این کنفرانس است و این مسئله مایه مباهات جهاددانشگاهی است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه وب‌پژوهی، یک موضوع بین‌رشته‌ای است گفت:‌ وب و فضای مجازی وجوه و ظرفیت‌های متفاوت و متعددی دارد و توجه به ظرفیت‌های آن باعث پیشرفت‌های بزرگی در کشور می‌شود.

برگزاری نشست رسانه و مدیریت تحولات جهانی از انحصار تا توازن رسانه‌ای

نشست رسانه و مدیریت تحولات جهانی از انحصار تا توازن رسانه‌ای روز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سخنانی اظهار کرد: آمریکا در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی در وضعیت افول قرار دارد، اما در حوزه رسانه، ارتباطات، تولید مفهوم و کنترل ذهن آمریکا در وضعیت رشدیابنده قرار دارد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه رسانه باید نگاه انتقادی دلسوزانه و معطوف به حل مسئله داشته باشد،‌گفت: حکمرانی یک‌ ضرورت راهبردی دارد و آن نیز بحث متقاعدسازی است. رسانه از این جهت اهمیت دارد که بتواند قالب‌های معنایی را از طریق فضای رسانه در حوزه ذهنیت ناخودآگاه جامعه به جا بگذارد.

چرا امروز از حجاب استقبال نمی‌شود؟

پنل دوم هفدهمین همایش «حکمت مطهر» بعد از ظهر، روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه با موضوع «تحول جایگاه زنان در گام دوم انقلاب، بایسته‌ها و چالش‌ها» همزمان با روز بزرگداشت معلم برگزار شد.

فهیمه فرهمندپور، عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در این نشست، با تأکید بر اینکه در مورد کسی صحبت می‌کنیم که آثار تولیدی ایشان تقریباً متعلق به ۵۵ سال پیش است و ۵۵ سال پیش با نوآوری‌های جدی همراه بوده است و حتی در مقایسه با آنچه امروز بر روی این موضوع می‌گذرد، همچنان نو بودن خود را حفظ کرده است، گفت: اما متأسفانه در پنج دهه انقلاب از این اندیشه‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران ضمن تحلیل شش شاخصه کتاب‌های شهید مطهری، گفت: ما در موضوع حجاب، دائماً در حال توصیف حجاب هستیم و خوبی‌ها و مزایای حجاب، اهمیت و آیات حجاب و... را مطرح می‌کنیم اما چقدر تلاش کرده‌ایم دریابیم که چه چیزی باعث می‌شود موضوع به این مفیدی و دارای دستاوردهای گسترده، امروز مورد استقبال بسیاری از زنان و دختران ما نباشد.

هفته‌ای در سایه‌سار گرامیداشت مقام معلم

۱۰ شاخصه انسان کامل برای رسیدن به زیست عفیفانه

هفدهمین همایش «حکمت مطهر» با موضوع «تحول جایگاه زنان در گام دوم انقلاب، بایسته‌ها و چالش‌ها» روز ۱۲ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت معلم با حضور اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در دو پنل آغاز به کار کرد.

در ابتدای این همایش، یاد مرحوم عماد افروغ، استاد جامعه‌شناسی گرامی داشته شد و قاری قرآن پنل نخست در همایش نیز مهدی قره‌شیخلو بود.

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما در ابتدای این همایش گفت: در سال‌های اخیر تلاش کردیم، در هر دوره همایش «حکمت مطهر» را متناسب با نیاز‌ها و مسائل روز برگزار کنیم و سال گذشته این همایش با موضوع عدالت برگزار شد.

برگزاری نشست خبری پنجاه سالگی خیریه کهریزک

نشست خبری پنجاه سالگی خیریه کهریزک، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور حمید قبادی‌دانا، مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک، حسین نحوی‌نژاد، مدیر آسایشگاه کهریزک تهران و افشین وجدانی روشن، مدیر آسایشگاه کهریزک البرز در مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.

قبادی‌دانا در این نشست گفت: ۵۰ سال فعالیت آسایشگاه را پشت سر گذاشتیم و این مجموعه به مدد تعدادی از افراد برپا شده که پرچمدار آن‌ها محمدرضا حکیم‌زاده بوده است و امروز با عزم جدی مردم ایران به توسعه‌یافتگی قابل توجه و بلوغ و میانسالی رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها با دو فرهنگ در موضوع نیکوکاری و نگهداری از سالمندان مواجه هستیم که در برخی موارد با هم هماهنگی داشته و در برخی موارد هم تعارض دارند و آن دو فرهنگ انجام کار خیر و حل مسئله است. فرهنگ انجام کار خیر مبتنی بر قلب و نیات افراد بوده و در تمام ادیان نیز مشاهده می‌شود و فرهنگ دوم که مبتنی بر مهارت است، با شیوه‌های نوین، بی‌نیازی و افزایش مهارت در نگهداری را مورد هدف قرار داده است. در کشور ما در مجموعه کهریزک، نمونه موفق آمیختگی این دو فرهنگ را می‌توان دید که برخی اعضای تیم‌های ملی حوزه‌های معلولین و جانبازان، عضو مددجویان کهریزک هستند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه کهریزک با اشاره به اینکه جامعه به سمت سالمندی می‌رود و نرخ سالمندی در حال افزایش است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده تعداد سالمندان دو برابر شود. به همین جهت، مجموعه کهریزک در تلاش است بر مراقبت در منزل تمرکز کند و مرکز «با یار» را راه‌اندازی کند.

آغاز ارائه الگوی سوم زن با تحقق آن در رسانه‌ها

عاصمه قاسمی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی و مشاور امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «تحقق الگوی سوم زنان در رسانه، فرصت‌ها و چالش‌ها» در پنل دوم هفدهمین همایش «حکمت مطهر» که با موضوع «تحول جایگاه زنان در گام دوم انقلاب، بایسته‌ها و چالش‌ها» که روز ۱۲ اردیبهشت برگزار شد، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان دانست.

وی بیان کرد: ما حضور زنان در وقایع مختلف پیش از انقلاب و زنان اثرگذار را داشته‌ایم اما تفاوتی که انقلاب اسلامی در موضوع زنان ایجاد کرد، این است که زنان از طبقات و طیف‌های مختلف در انقلاب حضور پیدا کرده و نقش‌آفرین بودند. این نقش‌آفرینی با هدایت، رهبری و تشویق رهبران انقلاب همراه و این یک نقطه عطف برای حضور اجتماعی زنان بوده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای تحقق الگوی سوم زن باید از پشت صحنه و زنانی که در رسانه‌ها شاغل هستند شروع کنیم، گفت: الگوی سوم در مدل‌های متکثر و متنوع باید ارائه شود.

انتهای پیام
captcha