فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری شهرهای ما رعایت نمی‌شود
کد خبر: 4138495
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
سردار علی فدوی:

فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری شهرهای ما رعایت نمی‌شود

جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی طی سخنانی در همایش علمی محله اسلامی گفت: آیا معماری که امروز در تهران می‌بینیم شایسته است؟ این امر نشان می‌دهد ما نسبت به موضوع معماری اسلامی دغدغه و تعلق خاطر لازم را نداریم.

فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری شهرهای ما رعایت نمی‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله در همایش علمی محله اسلامی که به همت سپاه تهران بزرگ، امروز ۱۴ اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: سخنانم پیرامون محله اسلامی و شیوه رسیدن به آن بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری است. محله‌های اسلامی شیوه رسیدن به محله مطلوب است اگر این اتفاق بیفتد در نهایت نظام اسلامی شکل می گیرد.

وی افزود: نظام اسلامی هم به جامعه پیشرفته نظر دارد هم جامعه معنوی را مورد تاکید قرار می‌دهد. در این میان آرمان‌گرایی نیز رویکردی معقول است که نباید از آن دست برداریم. در شهر اسلامی عدالت در تقسیم خدمات شهری و تامین آرامش روحی شکل می گیرد. همچنین امنیت معنوی، ظهور مظاهر اسلامی، عمران و آبادانی و حفظ طبیعت یکی دیگر است ویژگی‌های شهر و محله اسلامی است.

سردار حسن‌زاده ادامه داد: تجربه نشان داده هر کاری به مردم محول شده نتیجه‌اش مطلوب بوده است. توجه به محله اسلامی اقدامی در جهت دستیابی به این موفقیت اجتماعی است. در محله مسجد باید پایگاه اقسام فعالیت‌های اجتماعی باشد.

وی در پایان با بیان این که جامعه اسلامی باید آرمان‌های اسلامی و انسانی را در خود بروز دهد، بیان کرد: اهداف محله‌های اسلامی در چند بخش نمود پیدا می‌کند. مردمی کردن افراد محله با محوریت مساجد، تعمیق باورهای دینی و اسلامی در سطح محله، ارتقاء امنیت روحی و روانی و ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی از جمله اهداف محله‌های اسلامی هستند.

فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری شهرهای ما رعایت نمی‌شود

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در همایش علمی محله اسلامی گفت: خلقت انسان برای یک زمان محدود نبوده است بلکه زمانی بی انتها را دربر می‌گیرد. خداوند به بندگانش اختیار داده که چگونه باشند زیرا خلقت را برای آنها کامل انجام داده است. در این میان شیطان هم وجود دارد اما شیطان تسلطی روی آدم‌ها ندارد و تنها می‌تواند وسوسه کند.

وی افزود: منظور از مقدمه فوق این بود تا بگویم محله اگر شکل اسلامی داشته باشد می تواند کمکی برای انسان ها بوده تا مسیری برای راهنمایی به سمت بهشت باشد. در تشکیل محله اسلامی عوامل مختلف نقش دارد؛ برای مثال می توانم به معماری اشاره کنم.

سردار فدوی با اشاره به اینکه معماری اسلامی باید در اذهان آرامش ایجاد کند، بیان کرد: بهترین شکل معماری را در فرهنگ ایرانی اسلامی می‌توان مشاهده کرد اما متاسفانه این مسئله امروز در معماری شهرهای ما چندان رعایت نمی‌شود.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها سالیانه ده میلیارد دلار صرف هزینه معماری شهری می‌شود اما آیا معماری که امروز در تهران می‌بینیم شایسته است؟ این امر نشان می‌دهد ما نسبت به این موضوع (معماری اسلامی) دغدغه و تعلق خاطر لازم را نداریم حتی این بی توجهی به حوزه‌های علمیه ما هم رسوخ پیدا کرده است زیرا معماری که در آنجا می‌بینیم ربطی به حوزه ندارد.

وی با نقد بلندمرتبه‌سازی تاکید کرد: بلندمرتبه‌سازی تغییر در رفتار آدمی ایجاد می‌کند. جالب است بدانید حتی حامیان غربی بلندمرتبه‌سازی امروز به اشتباه خودشان معترف هستند و این روش را صحیح نمی‌دانند اما متاسفانه ما همچنان راه خطای آنها را ادامه می‌دهیم.

فدوی در پایان تاکید کرد: امیدوارم برای خیر خود و فرزندانمان تلاش کنیم محلاتی داشته باشیم که بر پایه و اساس خیر و محبت باشد.

انتهای پیام
captcha