محله اسلامی در ظاهر هم باید شکل اسلامی داشته باشد
کد خبر: 4138485
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
احمد وحیدی:

محله اسلامی در ظاهر هم باید شکل اسلامی داشته باشد

وزیر کشور در همایش علمی محله اسلامی گفت: محله اسلامی نه تنها در باطن باید اسلامی باشد بلکه در ظاهر و فیزیک نیز باید از این ویژگی سود برد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در همایش علمی محله اسلامی که به همت سپاه تهران بزرگ امروز ۱۴ اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: وقتی می‌خواهیم سیاست‌های اجتماعی را طراحی کنیم به مجتمع انسانی می‌رسیم، برای این مجتمع‌ها هم باید تعریف داشت. مجتمع‌های انسانی هر کدام مختصات خودش را دارد که باید به آنها توجه کرد تا سیاست اجتماعی قابلیت تحقق پیدا کند.

وی افزود: در موضوعات اجتماعی متاسفانه خلا داریم در صورتی که اگر بدانیم چگونه و کجا سیاست‌های اجتماعی تعریف شود این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین در سیاست اجتماعی بعد از کلیت، طراحی متناسب برای هر موضوع داشته باشیم.

وحیدی با بیان اینکه بسیج تنها جایی بوده که نسبت به موضوع محله اسلامی، کارکرد داشته است، گفت: بحث مردم‌سالاری دینی در ظاهر سیاسی است اما در اصل جوشیدن از پایین به بالاست. وقتی از جوشیدن از پایین حرف می‌زنیم منظورمان محلات است. محله‌ها در ادامه مردم‌سالاری دینی هستند بنابراین به محلات باید به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: ارتباط مردم با مردم می‌تواند آگاهی و سرمایه اجتماعی را رقم بزند. محله اسلامی محله ای است که هر کس به فکر همسایه‌اش است. در چنین محله‌ای تنهایی حس نمی‌شود اما در محله‌هایی که تنهایی حاکم است ممکن است برخی افراد به واسطه نداشتن ایمان قوی حتی دست به خودکشی زده یا اینکه آسیب‌هایی چون طلاق یا کودک خیابانی افزون شود.

وزیر کشور با بیان اینکه محلات بعد از خانواده در درجه دوم امنیت قرار دارند، بیان کرد: در محله‌ها باید به فیزیک و ظاهر هم توجه داشت زیرا محله اسلامی در ساخت و ساز هم باید مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی باشد.

وحیدی در پایان ضمن تقدیر از اقدامی که سپاه پاسداران انجام داده، گفت: شکل‌گیری دولت و جامعه اسلامی توصیه رهبری است و یکی از قدم‌های رسیدن به این خواسته نیز از محلات شروع می‌شود.

انتهای پیام
captcha