نماز عید فطر؛ مستحبی که در آینده واجب می‌شود
کد خبر: 4134575
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
۳۰ روز،۳۰ نکته / 30

نماز عید فطر؛ مستحبی که در آینده واجب می‌شود

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن بحث نماز عید فطر و قربان است.

نماز عید فطر

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

در مسئله 681  «رساله نماز و روزه» درباره نماز عید فطر و قربان می‌خوانیم:

«نماز عید فطر و قربان در زمان حضور معصوم(ع) واجب است و باید به جماعت برگزار شود و در عصر حاضر-که زمان غیبت کبری است- مستحب است.»

طبق مسئله 682 :

«وقت نماز عید فطر و قربان، از اول آفتاب روز عید تا ظهر است.»

در مسئله 683 هم اشاره شده است:

«مستحب است نماز عید قربان را بعد از بالا آمدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است بعد از بالا آمدن آفتاب ابتدا افطار کنند، زکات فطره را بدهند و سپس نماز عید را بخوانند.»

در مسئله 684 هم می‌خوانیم:

«نماز عید فطر و قربان دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از دو سجده برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره، چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و نماز را ادامه دهد و تمام کند.»

طبق مسئله 690 نیز:

«اگر فرد نمازگزار قرائت یا تکبیرها و قنوت‌ها را فراموش کند، نماز صحیح است ولی اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة‌الاحرام را فراموش کند، نماز باطل می‌شود.»

درباره کیفیت و شرایط خواندن نماز عید فطر و قربان، مسائل دیگری هم در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است که برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانیkhameneibook.ir مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha