توزیع غذای آماده برای کفّاره افطار عمدی روزه
کد خبر: 4134507
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
۳۰ روز،۳۰ نکته / 27

توزیع غذای آماده برای کفّاره افطار عمدی روزه

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن بحث احکام قضای روزه و شرایط کفّاره افطار عمدی روزه است.

توزیع غذای آماده برای کفّاره افطار عمدی روزه

«روزه از مهم‌ترین برنامه‌های خودسازی در ادیان آسمانی و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است. از دستاوردهای آن، پیدایش حالت‌های معنوی و صفای باطن، چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی، بیداری حس همدردی با محرومان، تقویت اراده و خویشتن‌داری در برابر خواسته‌های نفس و یادآوری عطش و گرسنگی قیامت است.

نقش روزه در سلامتی و تنظیم سوخت‌وساز دستگاه‌های بدن نیز ثابت شده است. حدیث نبوی «صُومُوا تَصِحُّوا» به همین تاثیر اشاره دارد و علاوه بر این موارد، خداوند اجر عظیمی به روزه‌داران خواهد داد. از طرف دیگر تاثیر روزه بر کاهش فشار غریزه جنسی، همچنین ورزیدگی و تمرین برای تحمل شرایط دشوار و محدودیت‌های غذایی و تربیت‌ انسان‌های بااراده، خودساخته، مقاوم و قانع از برکات دیگر این عبادت به شمار می‌رود که در ماه مبارک رمضان انجام می‌گیرد.»

این‌ عبارات بخشی از مقدمه«رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در بخش «روزه» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان محترم روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

هر گاه در ماه مبارک رمضان، فرد روزه‌دار کارهایی که روزه را باطل می‌کند، از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام دهد، علاوه بر اینکه روزه او باطل می‌شود و قضا دارد،کفّاره عمد نیز بر او واجب می‌شود، چه بداند کفّاره دارد و چه نداند.

در مسئله 887 «رساله نماز  و روزه» درباره کفّاره افطار عمدی روزه می‌خوانیم:

« کفّاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان در شرع مقدس اسلام یکی از سه موارد زیر است

  1. آزاد کردن یک برده؛
  2. گرفتن دو ماه روزه؛
  3. غذا دادن به 60 فقیر

به جهت اینکه در این دوران برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد.»

در مسئله 891  اشاره شده است:

«غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد:

  1. با غذای آماده آنان را سیر کرد
  2. به هر نفر 750 گرم-یک مُد- گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی داد.»

همچنین در مسئله 895 تاکید شده است:

«کسی که برای کفّاره عمدی می‌خواهد به شصت فقیر غذا دهد، اگر به شصت فقیر دسترسی ندارد، نمی‌تواند سهم دو نفر یا بیشتر را به یک نفر بدهد، بلکه لازم است به تمام شصت نفر به اندازه سهم هر یک غذا بدهد. البته می‌تواند سهم افراد خانواده شخص فقیر را به او واگذار کند که برای آنان مصرف کند و در فقیر تفاوتی میان بچه و بزرگ یا زن و مرد نیست.»

البته طبق مسئله 900:

«در انجام قضای روزه و کفّاره آن، ترتیبی وجود ندارد و می‌توان هر کدام را بر دیگری مقدم کرد.»

علاوه بر این، شرایط دیگری برای کفّاره عمدی روزه در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است که برای اطلاع آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانیkhameneibook.ir مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha