همایش هوش مصنوعی، علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 4128536
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

همایش هوش مصنوعی، علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود

استاد دانشگاه علم و صنعت و مشاور مدیر حوزه علمیه در زمینه هوش مصنوعی از برگزاری همایش هوش مصنوعی، علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد.

ارسال/ همایش هوش مصنوعی، علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود/ رونمایی از سایت همایشبه گزارش ایکنا، بهروز مینایی‌بیدگلی، استاد دانشگاه علم و صنعت و مشاور مدیر حوزه علمیه در زمینه هوش مصنوعی 25 اسفندماه در نشست خبری هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به محورهای همایش، گفت: بررسی هوش مصنوعی از منظر فلسفی، فقهی و اخلاقی یکی از محورهای این همایش است، محور دوم همایش مطالعه درباره پیامدها و آسیب‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی است از جمله بیکارشدن جمع زیادی از افراد و تغییر سبک زندگی افراد، محور سوم مطالعات سایبری و قدرت کنترل برای اداره بهتر جامعه، محور چهارم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در عرصه هوش مصنوعی است یعنی بدانیم در سال‌های 2025 و 2030 قرار است به کجا برسیم و چه پیامدهایی دامان ما را خواهد گرفت.

دبیر علمی همایش اضافه کرد: کنشگری هوش مصنوعی در بحث حکمرانی و حاکمیت، هوش مصنوعی و علوم انسانی اسلامی دیجیتال، ظرفیت‌شناسی هوش مصنوعی در فرایندها، کارکردها و بازنمایی متفکران علوم اسلامی به خصوص حوزه علمیه درفضای سایبر از دیگر محورهای این همایش است زیرا حوزه در مباحث تبلیغ، قضاوت، آموزش و پژوهش و ... می‌تواند از هوش مصنوعی بهره ببرد.

وی ادامه داد: محور دیگر تولید زیرساخت‌ها برای هوش مصنوعی اعم از پیکرهای مفصل داده‌ای و ... برای به خدمت‌ گرفتن آن در علوم اسلامی، مثلا چت جی پی تی نمونه محصول مدل زبانی قوی است که توانسته‌اند وب و کتابخانه‌های مختلف را احصا کرده و در حوزه تولید جمله و عکس و انیمیشن و ... به کار ببرند.

مینایی با بیان اینکه محور دیگر بررسی مرزهای دانشی هوش مصنوعی است و اینکه شرکت‌های بزرگ بر روی چه موضوعاتی کار می‌کنند، اظهار کرد: قالب‌های ارائه آثار در این کنفرانس در قالب مقاله علمی، یادداشت تحلیلی، محصولات فناورانه، محصولات هنری مانند انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و ... قابل ارسال به دبیرخانه همایش است و آخرین محور هم زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هوش مصنوعی است.

مشاور مدیر حوزه علمیه بیان کرد: رویکردهای کلانی  که ما برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی داریم، با عنایت به فرهنگ اسلامی و حتی انسانی است یعنی ممکن است برخی مسلمان نباشند ولی دغدغه انسانی و فرهنگی و زندگی سالم انساانی را دارند می‌توانند محصولات و مقالات خود را ارسال کنند.

وی با بیان اینکه رهبری فرمودند ایران باید جزء 10 کشور برتر در هوش مصنوعی باشد، اضافه کرد:  ما هم‌اکنون در عرصه کاربردی در هوش مصنوعی رتبه 70 و در زمینه مطالعات نظری رتبه 14 را در بین کشورهای جهان داریم و البته تأکید ما بر این  است که هوس مصنوعی صرفاً به مثابه یک ابزار نباشد بلکه افکار و اندیشه‌های پشت سر این فناوری‌ها را مطالعه کنیم همچنین نقش محوری برای حوزه علمیه در این زمینه ایجاد شود.

مینایی بیان کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه و اطلاع‌رسانی واحد در زمینه هوش مصنوعی در جهان اسلام و پرهیز از موازی‌کاری در این زمینه، تجمیع ظرفیت‌ها و تدوین پیوست فرهنگی هوش مصنوعی و تعامل نهادهای علمی و فنی در زمینه هوش مصنوعی و به کارگیری فعالان هوش مصنوعی و ایجاد شبکه واحد از دیگر اهداف برپایی این همایش است.

دبیر علمی همایش با اشاره به توجه به محور مقاومت در بحث هوش مصنوعی، تصریح کرد: بررسی نقش‌آفرینی حوزه در عرصه سیاستگذاری و تولید نقشه راه و سند در نسبت با اسنادی چون یونسکو و ...، ایجاد قطب فکری و اندیشه‌ای هوش مصنوعی با رویکرد تمدنی و افزایش سواد هوش مصنوعی به مردم، پیگیری جریان‌سازی و شناسایی نیروهای انقلابی و تربیت نیروهای انسانی و  انقلابی در این زمینه و تقویت نهادهای خلاق در این زمینه از برنامه‌هایی است که باید مورد تعقیب قرار گیرد و در حال پیگیری هم هست.

 ایجاد شبکه نخبگانی بین‌المللی در عرصه هوش مصنوعی

در ادامه این نشست، حجت‌‌الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده، رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه با اشاره به اهمیت هوشمند مصنوعی به اهداف همایش اشاره کرد و گفت: اهداف این همایش در سه بخش دانشی، ایجاد شبکه نخبگانی و گفتمان‌سازی پیگیری می‌شود.

وی افزود: گسترش مطالعات بین‌رشته‌ای و مرز دانشی با موضوع هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی در حوزه علمیه، تولید نظریات در حوزه نظام هوشمند تبلیغ و تربیت و آموزش و پژوهش علوم اسلامی، تولید و پردازش نظریات علمی در حوزه  فناوری و نقش فناوری در رسیدن انسان به تربیت متعالی، احیای میراث تمدنی فرهنگ اسلامی از جمله اهداف این همایش در بخش دانشی است.

جعفرزاده با اشاره به بحث ایجاد شبکه نخگبانی افزود: ایجاد شبکه نخبگانی بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌های جهان و اسلام و فضای بین‌المللی، تجمیع نظرات و استفاده از تجربیات موجود، ایجاد شبکه نخبگان حوزه‌های راهبردی و سیاستگذاری برای تولید ادبیات و اسناد بالادستی، فعال‌کردن مراکز اسلامی و حوزه‌های علمیه جهان اسلام برای تولید آثار در زمینه فقه و اخلاق و فلسفه هوش مصنوعی و ...، ایجاد میزها و کرسی‌های حمایتی هم از جمله اهداف در این بخش است.

وی افزود: در بخش گفتمان‌سازی هم احیای میراث تاریخی اسلام و گفتمان‌سازی در زمینه کشف مزایا و معایب بهره‌مندی از هوش مصنوعی، گفتمان‌سازی نسبت به مختصات تمدن اسلامی از جمله اهداف این همایش محسوب می‌شود. همچنین جریان‌سازی درباره نیاز جوامع به فناوری‌های پاک  و سالم، گفتمان‌سازی درباره ظرفیت‌های فقهی اخلاقی مکتب امامیه، مواجهه فعالانه با اهداف و راهبردهای دشمنان، آگاه‌سازی پژوهشگران خارج از کشور هم از دیگر اهداف این همایش در بخش سوم است. 

زمان برگزاری و دریافت مقاله همایش

همچنین محمدرضا قاسمی، دبیر اجرایی همایش در سخنانی گفت: هوش مصنوعی به فناوری آینده‌آفرین و قدرت‌آفرین شده است و نباید ما آن را صرفاً یک ابزار کامپیوتری و صنعتی بدانیم بلکه در سیاستگذازی‌های کلان بین‌المللی خود را نشان می‌دهد. اگر در زمینه هوش مصنوعی عقب‌ماندگی داشته باشیم هم در تولید زیرساخت و هم در فهم مسئله و شبکه‌سازی عقب‌ماندگی راهبردی را تجربه خواهیم کرد که مقام معظم رهبری  هم فرمودند ایران باید جزء 10 کشور شود.

دبیر اجرایی همایش اظهار کرد: نهادهای متولی تربیت دینی جامعه مانند حوزه علمیه باید در این زمینه پیشگام باشد و خودمان باید الگوهای توسعه هوش مصنوعی را طراحی کنیم. در همایش اول که در سال 1399 برگزار شد دو نفر از مراجع ما را متوجه فرصت‌ها و آسیب‌های هوش مصنوعی کردند لذا باید این پدیده مورد مطالعه قرار گیرد و صرفاً در مقوله علوم کامپیوتری قرار نگیرد. 

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به رشد تمدن اسلامی کمک می‌کند، افزود:  پیشرانی حوزه در هوش مصنوعی پشگامی حوزه در حکمرانی آینده است به این معنا که اگر در مفهومی که ظاهراً فناوری است دست پیش در سیاستگذاری برمبنای بومی و اسلامی ایجاد شود حکمرانی با مدل بومی به پیش خواهد رفت؛ مثلاً ما با این همه داده دینی قطعاً می‌توانیم بر مبنای هوش مصنوعی مدیریت بهتری برای جامعه رقم بزنیم.

وی همچنین با اشاره به زمان برگزاری همایش و فرصت ارسال مقاله و محصول به همایش گفت: همایش به ریاست مدیر حوزه علمیه در شهریور ماه سال 1403 برگزار خواهد شد ولی فرصت ارسال آثار به دبیرخانه تا شهریور ماه 1402 تعیین شده است و در این راستا با دانشگاه‌ها و مراکز علمی زیادی رایزنی شده است.

قاسمی اظهار کرد: از داوران بین‌المللی برای داروی آثار استفاده خواهد شد و هشت دانشگاه برتر تهران مانند شریف، علم و صنعت، خواجه نصیر و ... همچنین برخی دانشگاه‌های استان‌های  دیگر مانند فردوسی مشهد و ... هم در این همایش همکاری دارند. دوره‌های سواد هوش مصنوعی و رویداد تبادل فناوری هم در جریان این همایش برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی این همایش تصریح کرد: حوزه در عین فعالیت عقلانی و خردمندانه در زمینه هوش مصنوعی حرکتی پرشتاب را برای رفع خلأها به کار خواهد بست و جایزه بین‌المللی المصطفی هم به نخبگان اندیشه‌ای و فنی در زمینه هوش مصنوعی اهدا خواهد شد.

در پایان این نشست از سایت این همایش به نشانی aicisc.com که به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی فعالیت خواهد داشت رونمایی شد.   

انتهای پیام
captcha