«تلألؤ معنا»؛ دست‌نوشته‌هایی درباره دین، شهدا، فرهنگ و سیاست
کد خبر: 4128280
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

«تلألؤ معنا»؛ دست‌نوشته‌هایی درباره دین، شهدا، فرهنگ و سیاست

«تلألؤ معنا» عنوان کتابی است که بخشی از نوشته‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زنده‌یاد داریوش(مصطفی) اسماعیلی، معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان را دربر می‌گیرد.

طرح جلد کتاب «تلألؤ معنا»

به گزارش ایکنا از اصفهان، «تلألؤ معنا» عنوان کتابی است که دست‌نوشته‌های زنده‌یاد داریوش(مصطفی) اسماعیلی، معاون فرهنگی سابق جهاددانشگاهی واحد اصفهان در آن گردآوری شده است.

این کتاب در زمستان سال جاری به کوشش فرهاد رفیعیان در انتشارات چیستی چاپ و منتشر شد و بخشی از نوشته‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زنده‌یاد داریوش(مصطفی) اسماعیلی را دربر می‌گیرد که مرحوم در دوران دانشجویی یا در سمت معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان به نگارش درآورده یا بیان کرده است.

مطالب کتاب «تلألؤ معنا» در 152 صفحه و چهار بخش دین، شهدا، فرهنگ و سیاست دسته‌بندی شده و ناشر تلاش کرده است تا مطالب را به تفکیک موضوع، در نزدیک‌ترین دسته‌بندی قرار دهد.

در پشت جلد کتاب آمده است: «داریوش(مصطفی) اسماعیلی در سال 1340 در آبادان زاده شد. در دوران تحصیل، جزو برترین دانش‌آموزان بود و هم‌زمان، مطالعات عمیق و گسترده خود را در زمینه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی آغاز کرد. با شروع جنگ، مدتی در آبادان و سپس در کسوت سربازی در جبهه حضور یافت. در سال 1362 در رشته فیزیک دانشگاه اصفهان پذیرفته و مشغول به تحصیل شد و در دوران دانشجویی نیز چندین‌بار راهی جبهه‌ها شده و در هورالعظیم مجروح شد.

با پایان جنگ، تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران را آغاز کرد و در اولین آزمون دوره دکترای همین رشته نیز پذیرفته شد. وی مدتی در دفتر مدیرکل سیاسی وزارت کشور و مدتی نیز در مرکز تحقیقات مهندسی جنگ جهاد سازندگی تهران مشغول به کار بود؛ ولی عمده دوران اشتغال وی، در مجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان طی شد و در زمان وفات، معاون فرهنگی این نهاد بود. مرحوم اسماعیلی از دوران دانشجویی همواره دست‌به‌قلم بود و به نگارش اشتغال داشت. از او مطالب بسیار باارزش و خواندنی منتشر شده است. وی در سال‌های آخر عمر خود، بیشتر به نگارش دیدگاه‌هایش درباره معارف دینی پرداخت.

اولین کتاب مرحوم اسماعیلی با عنوان «برای امروز، برای فردا» شامل شرح ادعیه ماه مبارک رمضان است و دومین کتاب با عنوان «تمامیت خرد» به شرح حکمت‌های نهج‌البلاغه اختصاص دارد. گستردگی معلومات، عمق نگاه، وسعت دید، زاویه نگرش، قدرت انطباق و ادبیات منحصربه‌فرد او شگفتی‌آفرین است. شیوایی، دلنشینی، زیبایی و عمق تعابیر، تفاسیر و نوشته‌های مرحوم اسماعیلی، حکایت از عمق ایمان او دارد و نشانگر خلوص و صفای باطن اوست که در کوران سختی‌ها و آزمایش‌های سخت الهی در طول زندگی، آبدیده شده بود.»

در صفحات آغازین کتاب و پیش از ورود به مطالب اصلی، این جملات از نوشته‌های زنده‌یاد اسماعیلی نقش بسته است: «چه تجربه نابی است تجربه مرگ؛ ... چیزهایی اهمیت می‌یابند و چیزهایی اهمیتشان را از دست می‌دهند؛ حساسیت‌هایی پیدا می‌شوند و حساسیت‌هایی از دست می‌روند؛ چیزهایی دیگر دیده نمی‌شوند و چیزهایی پس از عمری، تازه دیده می‌شوند.»

انتهای پیام
captcha