آموزش قرآن مساجد مکمل آموزش قرآن مدارس باشد
کد خبر: 4128174
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
رضا نباتی پیشنهاد داد:

آموزش قرآن مساجد مکمل آموزش قرآن مدارس باشد

مؤلف کتب‌ درس قرآن وزارت آموزش و پرورش در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» گفت: مساجد کشور برای کمک به تحقق کیفی برنامه‌های درسی قرآن همکاری و همراهی داشته باشند و بر کمک به آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش متمرکز شوند.

رضا نباتی

رضا نباتی، از مؤلفان کتب‌ درس قرآن آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا با بیان این مطلب گفت: تجربه نشان می‌دهد، فعالیت‌های جزیره‌ای در حوزه قرآن ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند. تجمیع فعالیت‌های قرآنی در محلات یا محوریت مسجد محل به عنوان پایگاه قرآنی و با حضور مدرسان قرآن مساجد و موسسات قرآنی و جلسات خانگی و نیز معلمان قرآن مدرسه محل و مربی پرورشی با هدف ارتقای توانایی دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان محل، یک راهکار قابل بررسی و اجراست.

وی با ارائه پیشنهادی افزود: پایگاه‌های قرآنی مساجد با محوریت برنامه درسی قرآن مدارس (نه کتاب درسی) نسبت به تجمیع ظرفیت فراوان، اقدام کنند. گروه درسی قرآن و عربی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آماده همکاری در جهت تولید راهنمای برنامه و تولید محتوا و بسته تربیت و یادگیری و نیز مشارکت در تربیت معلمان و مربیان قرآن است. در این زمینه پایگاه‌های قرآنی مساجد باید بر اهداف آموزش عمومی قرآن متمرکز شوند.

نباتی تصریح کرد: با توجه به هجمه گسترده فرهنگی غرب، پرداختن به فعالیت‌های جزیره‌ای و کمی و تکاثری پاسخ نیاز جامعه را نمی‌دهد؛ بلکه باید در سایه وحدت اندیشه و انسجام عمل و برنامه‌ریزی و فعالیت کوثری می‌توان به نتیجه رسید. در چنین شرایطی باید از قرآن کمک گرفت، چرا که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمودند: «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ.» (اصول کافی، ج2، ص459) هنگامی که فتنه‌ها، همچون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، بر شماست که به قرآن تمسک جویید.

وی تصریح کرد: اگر ائمه محترم و هیئت امنای مساجد تنها بر همین هدف متمرکز شوند و تمام توانمندی و امکانات را بر روی کمک به وزارت آموزش و پرورش متمرکز کنند، یقینا شاهد برکات فراوانی از جمله موارد زیر خواهیم بود؛ تقویت ارتباط خانه مسجد و مدرسه در سراسر کشور، استفاده از ظرفیت مساجد و استادان محترم قرآن برای تقویت برنامه درسی قرآنِ مدرسه، تقویت فضای معنوی و مذهبی در ذهن و روان دانش‌آموزان شرکت‌کننده، دعوت ضمنی و گسترده از دانش‌آموزان و معلمان برای شرکت در فعالیت‌های قرآنی مساجد، در این زمینه چنانچه تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری بین مدرسه و مسجد و نیز بین ادارات آموزش و پرورش مناطق و استان با امور مساجد منعقد شود، فرصت‌های بیشتری برای همکاری فراهم خواهد شد.

نباتی عنوان کرد: یک نکته مهم دیگر آن است که این نوع فعالیت‌های مشترک نیازمند هماهنگی علمی و آموزشی است که در این زمینه همکاری ستاد رسیدگی به امور مساجد کشور با وزارت آموزش و پرورش و به صورت خاص سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند بر قوام و کیفیت آن بیافزاید.

وی در پایان افزود: به لطف الهی در سال‌های اخیر تلاش فراوانی در زمینه تولید بسته‌های تربیت و یادگیری قرآن کریم صورت گرفته و در دسترس همگان است که می‌تواند این ادعا را در عمل محقق و آسان سازد. تولید هزاران رمزینه سریع پاسخ در قالب صوت و فیلم و لوحه‌های آموزشی و کتاب نهج‌القرآن بخشی از آنهاست. همانطور که هیئت مذهبی زنجان در چند سال گذشته با وحدت اندیشه و انسجام عمل حماسه‌ساز شدند، این امکان یا محوریت مساجد در زمینه آموزش عمومی قرآن در کشور نیز وجود دارد.

انتهای پیام
captcha