کاهش 6 درصدی جرائم در گیلان
کد خبر: 4127484
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
فرمانده انتظامی گیلان خبر داد:

کاهش 6 درصدی جرائم در گیلان

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به کاهش 6 درصدی جرائم گیلان در سال‌جاری گفت: بر اساس آمارها و گزارشات در سال‌جاری 123 هزار و 647 پرونده در خصوص جرائم مختلف در استان تشکیل شده است.

سردار ملکی فرمانده انتظامی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، سردار عزیزاله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان امروز، 20 اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان در سالن شهید سلیمانی ستاد انتظامی شهرستان رشت به منظور تشریح عملکرد فرماندهی انتظامی استان در سال‌جاری برگزار شد، اصحاب رسانه را حقله اتصال پلیس با مردم دانست و اظهار کرد: امنیت پایدار با مشارکت و همکاری آحاد جامعه محقق خواهد شد.

وی برقراری امنیت پایدار در جامعه را یکی از اهداف مهم پلیس دانست و افزود: تعامل مجموعه انتظامی با رسانه‌ها، یک رویکرد راهبردی در افزایش مشارکت عمومی و ارتقا امنیت اجتماعی است. یكی از اصلی‌ترین سیاست‌ها و ابزارهای مجموع انتظامی برای مقابله با وقوع جرم و بزهكاری، موضوع پیشگیری است و همكاران ما در سطح كلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی با اقدامات مناسب خود نسبت به تأمین نظم و امنیت اقدام می‌كنند.

فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به عملکرد پلیس استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: یكی از ثمرات خوب عملكرد پلیس گیلان، كاهش وقوع جرائم خشن از جمله زورگیری و خفت‌گیری و همینطور افزایش ضریب امنیتی واحدهای تجاری، بانک‌ها و مراكز خدماتی است.

سردار ملکی میزان مجموع كشفیات مواد مخدر در سا‌ل‌جاری را بیش از چهار تن و 646 كیلوگرم عنوان کرد و افزود: کشفیات موادمخدر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته ‌است. 28 هزار و 679 فقره سرقت در استان اتفاق افتاده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چهار درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه کشف تعداد 748 فقره پرونده جعل و دستگیری 413 جاعل در استان از دیگر اقدامات پلیس است، افزود: 20 باند شرکت هرمی و شبکه‌ای در استان شناسایی و منهدم و همچنین 187 نفر دستگیر شدند؛ انهدام 10 باند کلاهبرداری، کشف یک‌هزار و 527 فقره پرونده کلاهبرداری و دستگیری 789 متهم از دیگر توفیقات پلیس در برخورد با جرائم بوده است.

رئیس پلیس گیلان در رابطه با شناسایی و برخورد با تخلفات صنفی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، گفت: طی بازدید از 57 هزار و 417 واحد صنفی در گیلان از هفت‌هزار و 760 واحد صنفی تعهد اخذ و ضمن صدور اخطار پلمب برای دو هزار و 307 واحد صنفی، دو هزار و 125 واحد متخلف شناسایی و پلمب شده است.

وی با توجه به مسافرپذیر بودن گیلان و سفر سالانه هزاران نفر از مسافران و گردشگران به استان بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاكنون شاهد افزایش 6 درصدی آمار متوفیان تلفات جاده‌ای، افزایش 23 درصدی مصدومان تصادفات و در مجموع، کل تصادفات افزایش 60 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

فرمانده انتظامی استان گیلان مجموع تماس‌های مردمی با سامانه فوریت‌های پلیسی 110 را در سال‌جاری دو میلیون و 584 هزار و 849 تماس اعلام کرد و افزود: تعداد تماس‌های گرفته شده با سامانه 110 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 34 درصد افزایش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به کاهش 6 درصدی جرائم گیلان در سال‌جاری، بیان کرد: بر اساس آمارها و گزارشات در سال‌جاری 123 هزار و 647 پرونده در خصوص جرائم مختلف در استان تشکیل شده؛ همچنین 956 هزار و 705 عدد انواع مواد محترقه و آتش‌زای خطرناک و غیرمجاز در گیلان کشف شده که این مقدار کشفیات مواد محترقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به کاهش 9 درصدی وقوع جرائم سایبری در استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیان کرد: سه هزار و 388 پرونده در خصوص جرائم سایبری تشکیل که در این خصوص یک‌هزار و 695 متهم دستگیر که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 108 درصدی را نشان می‌دهد.

فرمانده انتظامی استان گیلان برخورد با قاچاق کالا و ارز در سال‌جاری را از اولویت‌های مجموع انتظامی استان اعلام کرد و با بیان اینکه کشفیات کالای قاچاق افزایش 35 درصدی داشته است، تصریح کرد: 30 هزار و 79 فقره پرونده به ارزش 302 میلیارد تومان در این خصوص در گیلان تشکیل و سه هزار و 261 متهم نیز دستگیر شده است.

این مقام ارشد انتظامی به کشف یک میلیون متر مربع زمین‌خواری و دستگیری 117 نفر در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: کشفیات این حوزه افزایش 39 درصدی داشته است. در سال‌جاری تعداد 148 فقره پرونده به ارزش تقریبی 114 میلیارد تومان با افزایش 51 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه تشدید مبارزه با احتکار کالاهای اساسی در گیلان تشکیل شده که در این زمینه 148 متهم نیز دستگیر و در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون یک‌هزار و 594 نفر به مرکز مشاوره آرامش مراجعه و 22 هزار و 245 جلسه مشاوره در دوایر مشاوره کلانترهای استان تشکیل شده که 10 هزار و 911 مورد آن به صورت خود معرف و 11 هزار و 334 پرونده ارجاعی از مرجع قضائی بوده است، تصریح کرد: از مجموع پرونده‌های قضایی، 16 هزار و 18 پرونده معادل 72 درصد منجر به مصالحه شده است.

فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به کاهش 36 درصدی شکایت و کاهش 24 درصدی انتقاد‌ها از عملکرد مجموعه انتظامی استان گفت: از ابتدای سال تاکنون 24 هزار و 10 تماس با این مرکز برقرار شده است.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به استفاده حداکثری از کارکنان انتظامی برای تأمین نظم و امنیت مردم و مسافران نوروزی، گفت: تعداد یک‌هزار و 223 گشت خودرویی، موتوری و پیاده با همکاری سه هزار و 29 نفر از کارکنان انتظامی گیلان در اجرای طرح نوروزی 1402 به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

سردار ملکی در پایان شعار انتظامی سال جدید را «نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای» اعلام کرد و افزود: جلوگیری از بروز تصادفات، کاهش تلفات و مصدومان حوادث ترافیکی و پیشگیری و مقابله با وقوع سرقت و دیگر جرائم از اولویت‌های پلیس در تعطیلات نوروز 1402 است.

انتهای پیام
captcha