جوان امروزی و نیازهایی که باید دیده شود
کد خبر: 4127277
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

جوان امروزی و نیازهایی که باید دیده شود

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی معتقد است: رویکردهای آموزشی در این سال‌ها آن‌گونه که باید جوان را از منظر فکری و اندیشه‌ غنی نکرده است تا بتواند حضور مؤثر خود را در اجتماعی که با نام اسلام گره خورده؛ ابراز دارد.

جوانجوانی، سنی است که در آن تمام ویژگی‌های رشد و تعالی دیده می‌شود؛ سنی که اگر باور شود خواهد توانست نه تنها خود فرد را بلکه یک جامعه را به سمت رشد و تعالی اسلامی سوق دهد، اما باید ببینیم در این عرصه موفق عمل کرده‌ایم یا خیر.

باید پویایی و اندیشه جوان را بیش از هر امری باور کنیم؛ از او ایده بخواهیم؛ فکرش را درگیر مسائل اجتماعی و ارائه راه‌حل کرده و در واقع از او یک عنصر  فعال اجتماعی بسازیم. باید دید تا چه اندازه در این مسیر حرکت کرده‌ایم و چه اندازه خواسته‌ها و نیازها را در راستای تعالی به‌کار برده‌ایم.

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، مشاور خانواده و کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در دین اسلام و در سیره و سخنان امامان معصوم(ع)، توجه به نسل جوان و اهمیت بارورسازی و شکوفایی استعدادهایش اهمیتی وافر دارد؛ چنانکه رسول اکرم(ص) به ابوذر غفاری توصیه کرده‌اند، جوانی را پیش از رسیدن پیری غنیمت شمار.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) نیز فرمودند: «سلامت، نیرومندی، فراغت، جوانی و نشاط خود را فراموش نکن و در دنیا از آن بهره‌برداری کن و متوجه باش که از چنین سرمایه‌های بزرگی، به نفع امور معنوی و آخرتی، بهره ببری»، افزود: در عصر حاضر نیز این انقلاب وارثانی از جنس جوانان متعهد می‌خواهد که باید متولیان در برابر خواسته‌هایشان مسئول باشند و رفتار و درک مناسب و متناسب با شخصیت جوان در هر عرصه‌ای داشته و برای این کار همیشه خود را مسئول بدانند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را به‌عنوان سرمایه می‌شناسند که با تفکر در متن بیانیه متوجه می‌شویم که جوانان و به‌خصوص دانشجویان نباید هر ایده‌ای را پذیرفته، بلکه باید پردازنده داده‌ها برای جامعه باشند. بنابراین، جوانان وظیفه دارند با شناخت صحیح منابع، داده‌ها را مطرح و در سطح جامعه منتشر کنند؛ نه اینکه تنها داده‌هایی که گزینش شده را باور کرده و برگزینند.

فلسفی ادامه داد: در قرآن و عترت نیز دوران جوانی به معنای مسئولیت و بیداری و کار و تلاش است که باید در راستای شکوفایی خود و جامعه گام بردارد تا فرصتی که عملا قابل بازگشت نیست را به‌درستی استفاده کرده و مجال زندگی بر مبنای اصول اسلام را بیابد.

افراط و تفریط را در بیان ویژگی‌های جوان از یاد ببریم 

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به ویژگی‌های جوان در عصر حاضر اظهار کرد: باید این ویژگی‌ها را در ابعاد مختلف ملاحظه کرده و این موارد را در بعد معنویت و هم آنچه که نیاز طبیعی است، ببینیم.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گاهی در بیان و یا ترویج این ویژگی‌ها افراط و تفریط داشته و گاهی جنبه‌های نماز و شادابی جوان را بدون اینکه پشتوانه‌ای وجود داشته باشد می‌بینیم که این امر آینده جوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: نباید به‌دنبال افراط و تفریط در بیان ویژگی‌ها باشیم.

نوفرستی با بیان اینکه از سویی دیگر نباید تنها به مباحث معنایی بپردازیم؛ از یاد نبریم اسلام دین معتدلی است و همه ابعاد انسان را درنظر می‌گیرد، ادامه داد: برخی می‌پرسند آیا ویژگی‌های جوان اسلامی مختص صدر اسلام است؛ باید گفت این موارد به امروز و فردا تعلق ندارد.

وی با بیان اینکه انسانی که مسیر صحیح خود را شناخته و در هر موردی رفتاری انسانی و متعالی دارد، به زمان و مکان خاصی نیاز  ندارد، تصریح کرد: رفتار جوان ریشه در تربیت او دارد؛ پدر و مادر باید در هفت سال اول زندگی به نیازهای کودک توجه، در هفت سال دوم مسیر او را با منطق و ادله روشن کرده و ریشه‌های دینی او را محکم کنند.

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اخلاق اختصاص به زمان خاصی ندارد، اظهار کرد: فردی که اخلاق درستی دارد، تحت‌تأثیر فشارها قرار نمی‌گیرد؛ نمونه آن حضور جوانان در اربعین و اعتکاف، مسجد مقدس جمکران، مساجد، نماز جمعه‌ها و راهپیمایی‌هاست. آنچه که برای جوان امروز یک ضرورت است، شناخت مسیر صحیح زندگی است که خدامحوری و عقل‌محوری را پیشرو می‌داند و با عزت، کرامت و شجاعت دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه عروج حاج قاسم نیز از همین دوران جوانی شکل گرفت، تصریح کرد: سردار سلیمانی در این سن با وجود تمام سختی‌ها رشد پیدا می‌کند و به‌عنوان یک سرباز ولایت در زمان حاضر خود را شناخته، باور کرده و عمل می‌کند.

کوتاهی‌هایی در محیط آموزشی داریم 

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جوان امروز با آشنا شدن با مکتب اسلام و آموزه‌های دینی و سبک زندگی خدایی می‌تواند بهترین مسیر را در زندگی دنبال کند و این شدنی است، افزود: بخشی از این خودسازی بر عهده پدر و مادر و قسمتی در محیط‌های آموزشی شکل می‌گیرد.

نوفرستی با بیان اینکه در این جایگاه‌ها کوتاهی‌هایی داریم و متأسفانه جوانان نتوانسته‌اند با حضور در کلاس‌های درس غنی شده و در رشد و تعالی در ابعاد مختلف جهت دهند، افزود: دلسوزان در این جهت به‌عنوان عاملان فراهم کردن شرایط مناسب جوانان می‌توانند عمل کنند تا زمینه‌های شکوفایی معنوی آماده شود.

وی با بیان اینکه قطعا باید بین خود و خدا ارتباطی عادلانه داشت، افزود: با توجه به شرایطی که پس از 44 سال از انقلاب، امروز به‌وجود آمده می‌تواند زمینه برای نجات بشر باشد؛ در این حوزه از مسئولانی که در نهادهای مختلف فرهنگی کار می‌کنند انتظار می‌رود که به‌صورت دغدغه‌مند رسالت الهی را درک کرده و به نسل‌های آینده منتقل کنند.

قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید هر کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم یک نگاه رسالت‌گونه داشته باشیم و ببینیم چه اندازه در این مسیر تأثیر داشته‌ایم، تصریح کرد: امامان جماعت، معلمان و اساتید زمینه تأثیرگذاری فرهنگ دینی را در دل جوانان فراهم کنند و بدانیم همه ما در برابر جوانان مسئول هستیم.

نوفرستی یادآور شد: از خود سؤال بپرسیم چه اندازه در مسائل آموزشی به خداوند تکیه داریم و چقدر در این حوزه برای کودکان و نوجوانان فعالیت کردیم؛ آیا کمک کرده‌ایم که جوان امروزی در مسیر اندیشه‌های خدایی قرار گیرد یا او را به حال خود گذاشته‌ایم؛ پاسخ این سؤالات ما را به عملکرد بهتر رهنمون خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha