برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن روستایی و عشایری
کد خبر: 4126065
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مهدی نادی خبر داد:

برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن روستایی و عشایری

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی از برگزاری مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن روستائیان و عشایر کشور در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: این مسابقات طی روزهای 21 تا 23 اسفندماه به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن روستایی و عشایری کشور

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن روستایی و عشایری کشور گفت: این مسابقات هر ساله به مناسبت دهه مبارک فجر در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری برنامه‌ریزی شده و تا کنون 27 دوره از آن برگزار شده و امسال شاهد برگزاری مرحله نهایی دوره بیست و هشتم آن خواهیم بود.

وی افزود: ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از سوی سازمان‌های متناظر وزارت جهاد کشاورزی در استان‌ها انجام شده و هر استان بر اساس برنامه زمانی خود اقدام به برگزاری این مرحله کرده است. در ادامه نفرات برتر رشته‌های مختلف از هر استان به مرحله منطقه‌ای راه‌یافته است.

نادی با اشاره به اینکه استان‌ها به پنج منطقه تقسیم شده‌اند، گفت: منطقه یک شامل استان‌های تهران، مازندران، گلستان، سمنان، قم، البرز و گیلان، منطقه دو شامل استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، منطقه سه شامل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و قزوین، منطقه چهار شامل استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، کردستان و مرکزی و منطقه پنج نیز شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان، جنوب کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان است.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: علاوه بر مناطق پنج گانه یک منطقه دیگر نیز تعریف شده که البته هنوز فعال نشده است. این منطقه نیز شامل سازمان‌های دامپزشکی، جنگل‌ها و مراتع، سازمان امور عشایری، امور اراضی، تعاون روستایی، حفظ نباتات و شیلات است که با توجه فعال نبودن، نقش چندانی در مسابقات این دوره نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: هر کدام از مناطق پنج‌گانه به صلاحدید خود مسابقات این مرحله را در یک بازه زمانی برگزار کرده‌اند. آخرین مرحله این مسابقات امروز 14 اسفندماه در منطقه چهار و به میزبانی استان همدان در جریان است.

نادی افزود: پس از پایان مرحله منطقه‌ای از هر منطقه نفرات اول و دوم در هر رشته به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند. مرحله کشوری مسابقات نیز 21 تا 23 اسفندماه به میزبانی گیلان برگزار خواهد شد. روز یکشنبه 21 اسفندماه کار پذیرش متسابقان را خواهیم داشت و روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز مسابقات برگزار می‌شود. اختتامیه این مرحله نیز بعدازظهر سه‌‌شنبه 23 اسفندماه در بانک کشاورزی مرکزی استان گیلان و رقابت‌ها نیز در بنیاد شهید استان گیلان برپا می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد رشته‌های این مسابقات بیان کرد: این رقابت‌ها در رشته‌های اذان، قرائت تقلیدی(ویژه شرکت‌کنندگان زیر 18 سال)، قرائت تحقیق (بالای 18 سال آقایان) و قرائت ترتیل (بالای 18 بانوان)، حفظ پنج جزء و حفظ 10 جزء قرآنی کریم برای بانوان و آقایان است. همچنین رشته حفظ یک جزء قرآن نیز تعریف شده است که تنها در مرحله استانی برپا می‌شود.

نادی در مورد جامعه مخاطبان این مسابقات بیان کرد: این مسابقات مخصوص روستاییان و عشایر کشور است. این قشر از محروم‌ترین اقشار در جامعه هستند و تقریباً هیچ اداره و سازمانی به یاد اینها نبوده و نیست. این کار بزرگی است که جهاد کشاورزی به لحاظ سنخیتی که داشته در حوزه نمایندگی ولی فقیه در بخش قرآن اهتمام به خرج داده و این مسابقات را برگزار کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: در آینده برنامه‌های خوبی برای این قشر در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم تا برای شناسایی استعدادها و آموزش و ارتقای آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha